اعمال مکانیزم ماشه علیه ایران غیرمشروع و غیرحقوقی است

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» با اشاره به تهدید ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر فعال کردن مکانیزم ماشه تا یکی دو روز آینده، گفت: اگر به خوبی دقت کنید، اتفاقی که اخیرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد رخ داد، یک آبروریزی دیپلماتیک برای امریکا بود.


نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: این آبروریزی دیپلماتیک ناشی از عملکرد بد امریکا در شورای امنیت و حاصل مقاومت مردم ایران در برابر فشارهای حداکثری اخیر آمریکا است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تصریح کرد: در تاریخ دهه های اخیر شورای امنیت سابقه نداشته است که یک عضو دائم شورای امنیت، بانی قطعنامه ای شود که در نهایت تنها یک کشور این قطعنامه را همراهی کند و به آن رای مثبت بدهد.

عمویی ادامه داد: رأی‌گیری در شورای امنیت در حالی انجام شد که تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن به پیش‌نویس این قطعنامه رأی مثبت دادند و بقیه اعضای شورای امنیت نظرشان ممتنع بود. بنابراین شورای امنیت سازمان ملل متحد به رغم تلاش‌های گسترده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان با تصویب قطعنامه‌ای برای ادامه این تحریم‌ها مخالفت کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ادعای ترامپ مبنی بر اجرای مکانیزم ماشه در قبال ایران، تصریح کرد: اینکه  ترامپ اعلام کرده است مکانیزم ماشه را علیه ملت ایران فعال خواهند کرد، این تهدید دو وجه دارد. اول اینکه از دید من فعال کردن مکانیزم ماشه غیرمشروع و غیرحقوقی است و دوم اینکه چکاندن ماشه هم برای آمریکا نتیجه و دستاورد سیاسی نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم اعمال مکانیزم ماشه در قبال ایران را غیرقانونی و غیر مشروع دانست و گفت: مکانیزم ماشه تنها در صورتی می تواند فعال شود که یک نقض اساسی از جانب جمهوری اسلامی ایران در فعالیت های هسته ای رخ داده باشد، در حالی که چنین اتفاقی نیفتاده و همه اقدامات ما طبق توافق برجام بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: طبق چهارده گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود در برجام پای بند بوده است و ما زمانی دست به کاهش تعهدات برجامی زدیم که امریکا از برجام خارج شد و اروپایی ها هم با بدعهدی، به تعهدات برجامی خود در قبال ایران عمل نکردند.

عمویی یادآور شد: زمانی که اروپایی ها هم به تعهدات یازده گانه خود بعداز خروج آمریکا از برجام در قبال ایران عمل نکردند، ما نیز طبق همان توافق برجام به صورت گام به گام تعهداتمان را طی پنج مرحله در یک بازه زمانی حدودا یک ساله کاهش دادیم.

این نماینده مردم تهران در خانه ملت با تاکید بر اینکه ادعای ترامپ درقبال فعال کردن مکانیزم ماشه علی ایران بی نتیجه خواهند ماند، گفت: کسی می تواند مکانیزم ماشه را فعال کند که عضوی از ضمیمه دوم قطعنامه ۲۲۳۱ برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام باشد. در حالی که امریکا رسما در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده است؛ پس نمی تواند از ظرفیت های این توافق نامه استفاده کند و استدلال هایش از نظر حقوقی مشروعیت ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در پایان تاکید کرد: حتی اگر آمریکا بتوانند با فشار سیاسی ادعایش را پیش ببرد قطعا نمی تواند در کسب رای موفق شود و نظر موافق و همراهی سایر اعضای شورای امنیت را به دست آورد.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 130669
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا