با نقطه مطلوب اصلاح نظام بانکی فاصله داریم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بررسی ها نشان می دهد که نظام بانکی با گستره وسیعی از مشکلات همچون افزایش مطالبات معوق و ناترازی ترازنامه دست به گریبان بوده که فائق آمدن بر این چالش ها جز از طریق بنگاه داری امکان پذیر نشده است. به باور کارشناسان در صورتی که بانک مرکزی از اقتدار نظارتی خود در طول این سالها بهره می گرفت، هم مساله ناترازی ترازنامه بانکها به خودی خود حل و فصل می شد، هم اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت تغییرات پایه پولی به نتیجه می رسید.

نظام بانکی کشور سالهاست که با انتقادات جدی از سوی سیاست گذاران و کارشناسان روبروست. تحلیل گران اقتصادی می گویند که مشکلات ناشی از سیستم بانکی کشور به یکی از چالش های اصلی و اساسی در اقتصاد ایران تبدیل شده و توان سیاست گذار پولی در مدیریت پایه پولی و حجم نقدینگی را به میزان زیادی کاهش داده است. بررسی ها نشان می دهد که پرداخت سود بالا به سپرده گذاران و رشد معوقات بانکی، چالش های نظام بانکداری را دوچندان و تمایل بانکها به فعالیت های موسوم به بنگاه داری را بیشتر کرده است. این در حالی است که بر اساس ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی، بانکها ملزم به فروش اموال مازاد خود هستند و خروج از بنگاه داری هستند.

با آنکه شواهد نشان می دهد نظام بانکی کماکان با مشکلات و چالش های عدیده ای دست به گریبان است، سیاست گذار پولی از اقداماتی پرده برداشته که در راستای اصلاح نظام بانکی انجام شده است. به گفته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، سامان دهی بانکهای ناسالم و کاهش اتکای آنها بر اضافه برداشت از بانک مرکزی، منوط کردن دریافت اعتبار به ارائه وثیقه، اصلاح ترازنامه و حل مشکل ناترازی بانکها، ارتقاء نظارت بانک مرکزی، وضع مقررات جدید در تراکنش های بانکی و همچنین وصول مطالبات معوق بدهکاران کلان با همکاری قوه قضائیه از جمله اقداماتی است که توانسته به بخشی از اصلاحات موردنیاز شبکه بانکی منجر شود. با این حال یک عضو اتاق بازرگانی می گوید: هرچند بانک مرکزی گام های بلندی در راستای اصلاح نظام بانکی برداشته است، با این حال هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به «جهان صنعت نیوز» گفت: تورمی که در دو سال گذشته ایجاد شد هرچند مردم را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد، اما ارزش دارایی های بانکها را تا چندین برابر افزایش داد و به خروج آنها از بحران کمک کرد.

 وی اظهار کرد: نظام بانکی در بخش های مختلف نیاز به اصلاح دارد که مهمترین آن هماهنگ شدن با قواعد و مقررات بانکی بین المللی است.

آرگون ادامه داد: بانکها به جای آنکه منتظر بمانند تا سایه تحریم ها از سر ایران برداشته شود، باید خود را با قواعد بانکی جهانی به روز نگه دارند. اگر از زیرساختها و استانداردهای جهانی در حوزه بانکداری برخوردار نباشیم، حتی با وجود رفع تحریم ها نیز نمی توانیم تعامل مناسبی با نظام بانکی جهانی داشته باشیم.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: بهتر است قوانینی مدون شود که به موجب آن بنگاه های کوچک و متوسط از نظام بانکی و بنگاه های بزرگ از بازار سرمایه تامین مالی کنند.

به گفته آرگون، مباحث مربوط به اعتبارسنجی و رتبه بندی شرکتها و اعطای تسهیلات باید جدی گرفته شود و تغییراتی که در قوانین نظام بانکی در این سالها ایجاد شده نیازمند بازنگری است.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: هرچند بانک مرکزی در دوره کنونی اقدامات موثری در راستای اصلاح نظام بانکی انجام داده است، اما باید بپرسیم که این اصلاحات چند درصد از کل اصلاحاتی است که باید انجام می گرفت و با نقطه مطلوب چه میزان فاصله داریم؟ همچنین باید ببینیم که با وجود اصلاحات انجام گرفته در کدام نقطه ایستاده ایم و چقدر با نظام بانکی نوین دنیا فاصله داریم؟ اگر توانستیم به این پرسش ها پاسخ دهیم قادر خواهیم بود نظام بانکی را به استانداردها و چارچوب های نظام بانکی دنیا نزدیک تر سازیم.

به گفته آرگون، اصلاحاتی که تاکنون انجام گرفته هنوز به خروج بانکها از بنگاه داری منجر نشده است. در حالی که بخش بزرگی از بنگاه ها در اختیار نظام بانکی است، اما دولت می توانست از فرصت پیش آمده برای اقبال سرمایه گذاران به بازار سرمایه استفاده و زمینه های خروج بانکها از بنگاه داری را فراهم کند. با توجه به قوانین ۱۶ و ۱۷ رفع موانع تولید که بانکها ملزم به خروج از بنگاه داری هستند، بهتر است که سیاست گذار نظام بانکی را به ارائه گزارش در این خصوص مکلف سازد تا مشخص شود که بانکها تا چه اندازه توانسته اند خود را با این قوانین تطبیق دهند.

وی خاطرنشان کرد: به هر میزان که خروج بانکها از بنگاه داری جدی تر گرفته شود و منابع مالی به سمت بنگاه های کوچک و متوسط هدایت شود، به همان میزان می توان اشتغال و تولید را توسعه داد و در جهت خروج از رکود گام برداشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 130075
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا