وعده ۵۰ روزه به پایان رسید اما آب به غیزانیه نرسید

به گزارش جهان صنعت نیوز: در صورتی که بحران آب در خوزستان مصادف شده با شیوع بیماری کرونا در کشور، به تعویق افتادن یک روز هم بازی با جان مردم است چرا که مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به آب تمیز نیازمندند، گرچه طبق شواهد سد کارون دیگر همانند گذشته پرآب و زلال نیست. ورود فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی به سد آن را تبدیل به یک فاضلاب تمام‌عیار کرده است. حال از همین سد به خانه‌های مردم آب روانه می‌شود! امروزه وضعیت خوزستان بحرانی‌تر از بحران است.  

دولت در خواب است

در همین راستا قاسم ساعدی، نماینده استان خوزستان به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: بحث آبرسانی به روستای غیزانیه یک معضل جدی و لازمه عزم راسخ تمامی مسوولان استانی و کشوری است زیرا وضعیت آب شرب نه‌تنها در غیزانیه بلکه در کل روستاهای استان به خصوص شهر‌های جنوبی و جنوب غربی بسیار بحرانی و از مرز هشدار هم گذشته است. امروزه غیزانیه با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفر، به عنوان یک منطقه نفتخیز تمام‌عیار در جهان شناخته می‌شود، با وجود گذشت ۳۰ سال از برنامه توسعه و عمران متاسفانه هنوز مورد کم‌لطفی مسوولان و بی‌توجهی برنامه‌ریزان به این امر بوده که مردم سال‌های سال از بی‌آبی رنج می‌برند. گرچه با توجه به ولایت‌مداری، تعهد، اخلاق‌مداری و منش مردم خوزستان تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند و آنها امروزه از حداقل امکانات رفاهی و بدیهیات نیازهای اولیه یک زندگی محروم هستند.

وی افزود: البته شریعتی استاندار و آب و فاضلاب خوزستان در این خصوص بارها وعده وعید‌هایی دادند ولی تاکنون هیچ‌یک به تعهدات عمل نکردند. حتی قرار بود در مدت ۵۰ روز که خودشان تعیین کردند، به روستای غیزانیه آبرسانی شود اما هم‌اکنون بعد از گذشت این مهلت مقرر می‌بینیم که هیچ کاری پیش نرفته است. به همین دلیل مردم استان بسیار ناراحت و نگران هستند. حال این در یک بعدی به نام غیزانیه است. استان خوزستان غیزانیه‌های زیادی را دارد همانند روستای جفیر دو هویزه، جفیر یک هویزه و روستایی از توابع دشت آزادگان که در قرن حال حاضر با تانکر به این روستاها آبرسانی می‌شود. گرچه تمام مناطق روستای دشت آزادگان و هویزه از قطعی مستمر و بی‌آبی در عذاب هستند. متاسفانه مسوولان استانی در این امر مدام خلف وعده می‌کنند. در این خصوص اگر عزم دولتمردان در مرکز وجود نداشته باشد هیچ اقدامی انجام نمی‌شود، چه‌بسا از حوصله مقامات استانی هم خارج است.

شرکت‌های نفتی به یاری مردم بشتابند

این نماینده مجلس در خصوص راهکار آخر برای حل هرچه سریع‌تر این معضل گفت: به عقیده بنده برای راهکار این قضیه باید هیات دولت امور را قطع و به عنوان مسوولیت‌های اجتماعی به شرکت‌های نفتی و پتروشیمی واگذار کند زیرا این امر فقط از توانایی این شرکت‌ها برمی‌آید و آنها می‌توانند مشکل شرب آبادان، خرمشهر، ایذه و باغملک، غیزانیه، شادگان، دشت آزادگان و هویزه را حل کنند ولی مادامی که از اعتبارات و ظرفیت استان استفاده نکنند به شما قول می‌دهم هیچ‌گاه مشکل آب شرب خوزستان حل نمی‌شود زیرا ما فقط یک غیزانیه نداریم بلکه غیزانیه‌های در شهرهای جنوبی و جنوب غربی استان خوزستان داریم که امروز با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند. چه‌بسا کیفیت آب شرب در مناطق دیگر خوزستان هم تعریفی ندارد. از این بابت به دولت پیشنهاد می‌دهم تنها راهی که می‌تواند مشکل را از پایه حل کند، واگذار کردن این مشکل تحت عنوان مسوولیت‌های اجتماعی به شرکت‌های ملی نفت، گاز و پتروشیمی‌های مستقر در استان است که می‌توانند با تقسیم کار و ساماندهی دقیق هرچه سریع‌تر به روستاهای امثال غیزانیه لوله آب شرب برسانند.

فاضلابی به نام کارون

ساعدی با اشاره به نابودی سد کارون با پسماندهای فاضلاب شهری و بیمارستانی گفت: استان خوزستان دیگر سدی به نام کارون ندارد بلکه از آن فقط یک اسم در تاریخ ثبت شده است. وگرنه کارون در بحث محتوایی کاملا فرق کرده است. کارونی که به عنوان پرآب‌ترین رودخانه از آن یاد می‌کردند حال از آن به عنوان فاضلاب یاد می‌شود. اگر کیفیت آب را در یک کیلومتری قبل از ورود به اهواز اندازه بگیرید، متوجه کیفیت ۱۸۰درجه‌ای آب خواهید شد، چرا که نشان‌دهنده ریزش فاضلاب کلانشهر اهواز به رودخانه کارون است. البته این عمل خلاف پروتکل‌های بهداشتی و مقررات سازمان محیط‌زیست است. البته متاسفانه در این خصوص سازمان محیط‌زیست، مسوولان استانی و بهداشتی ورود نکردند، چرا که روستاهای پایین‌دست و شهرهای آبادان و خرمشهر با این آبی که به آنها می‌رسد ماحصل ریزش فاضلاب است. اگر تا به امروز بحث انتقال آب را به وزارت نیرو و مسوولان گوشزد کردیم که حتما با مطالعات دقیق بر حسب نیاز و پالایش سرزمینی باید این امر صورت گیرد به خاطر همین موضوعات بود. گرچه متاسفانه مدام می‌گویند مطالبه‌گری خوزستانی‌ها ناحق است. وقتی مسوولان با لابی‌های برخی استان‌ها کشور را مدیریت می‌کنند، ماحصلش همین خواهد بود.

وی افزود: در این روزها درجه هوای خوزستان بالای ۵۵ درجه است. شدت گرمای هوا ایجاب می‌کند تا مردم بیشتر به آب نیاز داشته باشند. در این خصوص چه کسی می‌تواند جوابگوی مردم باشد. آیا مردم روستاهایی که فرسنگ‌ها از شهر دورند، نباید از نعمت آب شرب برخوردار باشند؟! البته باید دانست که از این بابت سیاست و مدیریت آب نه فقط در استان خوزستان بلکه در کل کشور ناتوان است. این سیاست یا از غیرعلمی بودن مدیران است یا اینکه به طور عمده آنها لابی‌هایی جهت انتقال آب و مشکلات دیگری را برای مردم در نظر دارند. ان‌شاءالله ما حکم را بر این قضیه می‌گذاریم که علم مدیریت مسوولان در همین حد است. انتظار داریم دولت یک کمیته حقیقت‌یاب در این خصوص تعیین کند و در این هوای شرجی و گرم به استان بیایند و موضوع را از نزدیک بررسی کنند. بعد ببینند آیا مطالبه‌گری مردم و نماینده مجلس خوزستان بحق است یا نه به ناحق! اخیرا به آقای قالیباف و روحانی گفتیم به استان تشریف بیاورید و حق‌آبه شرب، کشاورزی، دمداری، تالاب‌ها و حق‌آبه محیط‌زیست خوزستان که برای مرطوب نگه داشتن انهار و رودخانه‌ها را به ما بدهند مابقی را ببرند هرکجا که دلشان می‌خواهد؛ ما مازاد آب را نمی‌خواهیم تنها درخواست مقدار آب مورد نیاز استان را داریم. گرچه سیاست غلط و حساب‌نشده‌ای در بین برخی مسوولان دولت وجود دارد که زمین حاصلخیز خوزستان را به یک شوره‌زار تبدیل می‌کنند. ضرر این امر هم به چشم دولت و ملت ایران خواهد رفت. زیرا از خوزستان به عنوان قطب کشاورزی و انرژی یاد می‌شود. هر ضرری که در خوزستان واقع شود مستقیما بر اقتصاد کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

۸۰ درصد بیمارستان‌های استان فاقد امکانات است

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت قرمز استان در برابر کرونا بیان کرد: مسوولان وزارت بهداشت بارها به استان خوزستان سفر کردند اما متاسفانه اثرات این سفرها را در عرصه عمل نمی‌بینیم. متاسفانه ۸۰ درصد بیمارستان‌های استان در مواجه با کرونا فاقد امکانات و نیروی تخصصی است. در روستاهای محروم استان نیاز فوری به پزشک متخصص‌های عفونی و تنفسی داریم. کمبود شدید پرستار و مشاغل مربوط به درمان وجود دارد. البته شیوع کرونا بهانه‌ای شد تا مسوولان زیرساخت بهداشت و درمان این استان را بازنگری اساسی کنند. مردم از یک طرف درگیر اوج شرایط این بیماری منفور کرونا‌اند و از طرف دیگر وجود کم آبی و عدم وجود آب شرب و قطعی مستمر و متناوب برق محل‌ها و شهر‌ها و افت فشار برق، متاسفانه مردم در یک جهنم قرار دارند. جهنم از بعد شدت گرما و عدم آب شرب؛ زیرا مردم به شدت در بلاتکلیفی بسر می‌برند. امروزه خوزستان از هر نقطه بحرانی تصور می‌کنید بحرانی‌تر است. چرا گرمای هوا مردم را درمانده کرده است. زیرا نیازمندی‌های لازم مانند آب کافی و وسایل برودتی وجود ندارد.

وی در آخر بیان کرد: امیدواریم دولت صدای مردم خوزستان با جمعیت بیش از پنج میلیون تن را بشنود و کاری انجام دهد. حداقل قرارگاه مدیریت کرونا را برای دو تا سه هفته در استان خوزستان متمرکز کند، زیرا هر روز شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان هستیم. متاسفانه استان فاقد اقلام آزمایشگاهی ضروری و داروهای مورد نیاز است.

 

شیوه‌نامه برگزاری مراسم محرم امسال اعلام شد

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین‌های سوگواری سید و سالار شهیدان، اطلاعیه شماره یک خود را با تاکید ویژه بر رعایت «دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسوولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه‌ها» در ایام ماه محرم منتشر کرد.

مفاد اطلاعیه به شرح زیر است:

۱- برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته صرفا در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند.

۲- برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی‌زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود.

۳- مسوول برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت‌کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود.

۴- هیچ‌گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفا مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت‌وپز و بسته‌بندی به صورت بیرون بر و در ظروف غیرمشترک و یک بار مصرف توزیع می‌شود.

۵- صداوسیما و نهاد‌های تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه‌های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند.

۶- کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد ملی با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی به ویژه رسانه‌ها، صداوسیما و هیئت مذهبی نسبت به آماده‌سازی افکار عمومی و ارائه آموزش‌های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 125643
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا