فضای مجازی فرصت است نه تهدید

قاسم میرزایی‌نیکو * ولی نکته اینجاست که استیضاح آقای آذری‌جهرمی ، وزیر ارتباطات در مجلس دهم توسط برخی آقایان دلواپس برای فیلتر کردن فضای مجازی کلید خورده بود. پس طبیعی است که آن نمایندگان در این مجلس باز هم بخواهند تعطیلی تلگرام و فضای مجازی را هدف‌گذاری کنند.

معتقدم یکی از مهم‌ترین مسائلی که زندگی و تجارت و درآمدزایی مردم را دنبال دارد، همین فضای مجازی است.

 برخی تاکید دارند که اولویت کشور موضوعات اقتصادی و معیشت است و من هم در تایید این نظر می‌گویم باید برای تقویت معیشت مردم به شبکه‌های اجتماعی و مشاغل مجازی توجه بیشتری شود تا مشکلات اقتصادی بخش زیادی از بیکاران حل شود چراکه زندگی و معیشت بسیاری از مردم به همین فضای مجازی وابسته است. متاسفانه سال‌هاست محدودیت فضای مجازی تکرار می‌شود ولی همه در این شبکه‌ها حضور دارند. اکنون با نگرش دیگری مطرح می‌کنند که چرا مکالمات دو شهروند ایرانی به خارج از کشور برود و برگردد!

اگر این موضوع اهمیت دارد منظور، مسائل محرمانه و حکومتی است نه تجارت مردم عادی‌. پس باید ابتدا شخصیت‌ها و افراد حکومتی را از حضور در این فضای مجازی محدود و منع کرد که مثلا از تلگرام و توئیتر استفاده نکنند.

هر چند وقتی که برای مدتی فضای مجازی از این بیشتر فیلتر و محدود شد، هزینه‌های هنگفتی صرف ساخت اپلیکیشن‌های داخلی شد ولی به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب نتوانست جایگزین خوبی برای تلگرام و پیام‌رسان‌های خارجی باشد. به همین دلیل باز به روال سابق برگشت.

این ممکن نیست که در چرخه جهانی حضور داشته باشیم ولی از ابزار و وسایل آن استفاده نکنیم. موضوع فضای مجازی هم دقیقا مثل نفت، گاز و پتروشیمی، هواپیمایی و… است. مثلا محال است شما بخواهید فقط نفت و تولیدات‌تان را در یکسری کشورهای خاص و محدود به فروش برسانید و صادرات‌تان را محدود کنید.

اتفاقا فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام و واتس‌آپ و سایر اپلیکیشن‌ها زمینه‌ای برای عرضه فکر و تجارت است. ممکن است برخی تمایلی به این گردش آزاد اطلاعات نداشته باشند، چرا که شفافیت بسیار زیادی دارد. البته ممکن است اخبار جعلی هم تکرار شود اما اگر ما بتوانیم اطلاع‌رسانی شفافی داشته باشیم حتما مردم سره از ناسره را تشخیص می‌دهند.

مثلا درباره نمونه اخیر آقایان منصوری و طبری اگر به صورت شفاف و روشن اطلاع‌رسانی شود، مردم به این شبکه اطلاع‌رسانی اعتماد بیشتری خواهند کرد.

مسکو از نظر امنیتی و اطلاعاتی بسته‌ترین کشور است ولی نتوانست به محدودیت‌ها ادامه دهد و فضا را باز کرد.

فضای مجازی قابل محدود کردن نیست. نباید به جای پرداختن به موضوعات جدی و حل مشکلات اقتصادی که البته معتقدم بخش قابل توجهی از آن باز به دلیل نپیوستن به FATF برای کشورمان ایجاد شده و منجر به بروز مشکلات اقتصادی و بازگشت قطعنامه‌ها و تشدید تحریم‌ها شده است، فضای مجازی را محدود کنیم. مردم می‌توانند از طریق فضای مجازی بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی خود را حل کنند و این تحقق همان شعار و خواسته‌ای است که مردم به دنبال آن هستند.

بنابراین به نظرم مجلس به جای تلاش برای محدود کردن فضای مجازی و تلگرام و… باید فضا را برای کاسبی‌های اینترنتی مردم باز کند تا مشکلات معیشتی مردم که تا حد زیادی در شرایط فعلی تشدید شده، کاهش یابد.

مشکل ما با بستن و محدود کردن فضای مجازی و ایجاد مانع کردن رفع نمی‌شود. باید به اصل مطلب و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و یکپارچه کردن فعالیت‌های خصوصی و خصولتی و شبه‌دولتی و ارگان‌هایی که خارج از سیستم دولت کار اقتصادی می‌کنند پرداخته شود و همه دست به دست یکدیگر دهند تا به نتیجه مطلوب برسند.

* نماینده مجلس دهم و سخنگوی حزب ایثارگران

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 116226
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا