اعتبارنامه‌ای که حیثیتی شده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  یکی از اتفاقاتی که اخیرا در سطح سیاسی سر و صدای زیادی به پا کرده و برخی نمایندگان تازه‌وارد مجلس یازدهمی تایید و تصویب آن را به اما‌و‌اگرهای زیادی گره زده‌اند، بحث اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون ، نماینده مردم گچساران است.

مساله‌ای که رقبای او ابتدا با انتشار اخباری تخریبی، سعی در اعمال فشار به شورای نگهبان برای ردصلاحیت تاجگردون داشتند، ولی تایید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان خواب را بر رقبای سیاسی‌اش حرام کرد. پس تصمیم گرفتند با برچسب‌زنی و سندسازی در فضای مجازی او را به انواع اتهامات «رانت‌خواری، فساد مالی، باندبازی، فامیل‌بازی، سوءاستفاده از موقعیت و مصونیت نمایندگی» زیر سوال ببرند.

کلاف سردرگم یک اعتبارنامه

به نظر می‌رسد کلاف اعتبارنامه تاجگردون با گذر زمان پیچیده‌تر می‌شود چرا که پس از قرائت تایید اعتبارنامه دلخوش و محمدصالحی، دو نماینده‌ای که به اعتبارنامه آنها هم ایراد وارد شده بود، وقتی نوبت به اعتبارنامه تاجگردون رسید و سخنگوی شعبه ۱۲ از تایید آن در شعبه خبر داد، زاکانی، نماینده تهران در پاسخ به قالیباف، رییس مجلس که سوال کرد اعتراضی نیست، با اخطار قانون اساسی به این موضوع اعتراض کرد و گفت: «سمت نمایندگی قائل به شخص است و نمی‌توان آن را به شعبه واگذار کرد.»

زاکانی، نماینده قم یکی از نمایندگانی است که در نوبت اول بررسی اعتبارنامه تاجگردون هم همراه با علی‌اکبر کریمی منتخب اراک، علی خضریان، سیدنظام‌الدین موسوی، احمد نادری، اقبال شاکری، مالک شریعتی، مجتبی رضاخواه، منتخبان تهران و روح‌الله نجابت منتخب شیراز در نامه‌ای به حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی رییس شعبه یک مجلس یازدهم مراتب اعتراض خود را اعلام کرده بودند؛ مساله‌ای که به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس یازدهم که عنوان نمایندگان انقلابی! را یدک می‌کشند، عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا تاجگردون در این مجلس حضور نداشته باشد.

ارجاع اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق

پس از اینکه قالیباف اخطار قانون اساسی زاکانی را در صحن علنی مجلس وارد دانست، قرار شد بررسی اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق ارجاع شود؛ اقدامی که با اعتراض نماینده مورد بحث مواجه شد ولی قالیباف آن را قانونی دانست.

** تاجگردون: کسی دیگر جای من بود این کار را می‌کردید؟

نماینده گچساران که پس از حواشی ایجاد شده اخیر ترجیح داده بود سکوت اختیار کند، نسبت به این رویه معترض شد و در تذکر اصل ۷۵ خطاب به قالیباف، رییس مجلس یازدهم گفت: «جناب آقای رییس، من در انصاف و عدالت حضرتعالی و هیات رییسه با همه تذکرات شکی ندارم اما خواهش می‌کنم توجه فرمایید انتظار داشتم قبل از رای‌گیری عنایتی داشته باشید اما اراده حضرتعالی و جمع حاضر بر این بود که این اخطار وارد تشخیص داده شود و به رای گذاشته شود. برخلاف آنچه هیات رییسه اعلام کرد در خصوص رویه اعمال رای شعبه در صحن علنی تا به امروز چیزی نگفته و توکل بر خدا کردم.

تاجگردون همچنین خطاب به قالیباف بیان کرد: «من نمی‌دانم امروز بر اساس چه چیزی بر حضرتعالی این‌طور محرز شد که این کار را انجام دهید. آیا اگر اشخاص دیگری در شعبه به آنها تذکر داده می‌شد یا به عبارت دیگری به آنها اعتراض می‌شد، امروز یک نفر دیگر می‌گفت من بر اعتراضم باقی هستم و آن یکی غلامرضا تاجگردون نبود که مظلومانه می‌خواهید در این مجلس با او برخورد کنید. آقای دکتر این رویه خوبی نیست.»

کیفم را برمی‌دارم و می‌روم

او همچنین در ادامه تذکر خود اعلام کرد: «من نه داعیه ماندن دارم و نه تمایل به ماندن. یک کیف است که دستم می‌گیرم و از مجلس بیرون می‌روم، این شما هستید که باید در درگاه خداوند متعال روز قیامت و شب آخرت پاسخگوی اعمال‌تان باشید. دنیا گوشه کوچکی از نشان آخرت است، من در هر مقام و منصبی که باشم باید پاسخگوی هر احدالناسی از جامعه باشم، حتما هم در شعبه تحقیق حضور پیدا خواهم کرد اما خواهش می‌کنم به این بسنده نکنید، شما وظیفه دارید که شرع و قانون را رعایت کنید.»

** قالیباف به تذکر تاجگردون پاسخ داد

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات تاجگردون گفت: «من و هیات رییسه قسم یاد کرده‌ایم؛ ضمن اینکه از شما هم می‌خواهم آیین‌نامه و قانون اساسی را رعایت کنید. وقتی اخطار قانون اساسی وجود دارد ما این اخطار را به رای نمایندگان گذاشتیم که این موضوع دقیقا مُرّ آیین‌نامه است. شورای نگهبان شما را تایید کرده است ضمن اینکه در شعبه هم بحث اعتبارنامه شما مطرح شده است. در آیین‌نامه هم عنوان شده که باید در مجلس اتفاق نظر باشد که این موضوع را هم به رای مجلس گذاشته‌ایم بنابراین شما باید به رای مجلس احترام بگذارید.»

** رقابتی که هنوز ادامه دارد!

اگرچه در ظاهر مجلس به روال قانونی خود عمل می‌کند، ولی به نظر می‌رسد برخی رقابت‌های جناحی حتی پس از پایان انتخابات مجلس یازدهم دست از سر تاجگردون برنداشته و او همچنان درگیر این رقابت جناحی و سیاسی است. همچنین بعید نیست که برخی بخواهند انتقام همه ناکامی‌های گذشته خود را از تاجگردون که چند سال متوالی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بوده و موفق شده برای سومین دوره متوالی به مجلس شورای اسلامی راه یابد، بگیرند.

** یک بام و دو هوای آقایان نماینده

البته معلوم نیست چرا برخی تا این حد از استمرار حضور تاجگردون در مجلس احساس خطر کرده‌اند که با یکدیگر هم‌قسم شده‌اند به هر شکل ممکن مانع از تایید اعتبارنامه و حضور او در مجلس شوند، چراکه اگر غیر از این بود، نمایندگان مدعی مبارزه با فساد! اعتبارنامه برخی اشخاص که پرونده فساد مالی خود و اطرافیان و معاونانشان در زمان مسوولیت پیشین‌شان در قوه قضاییه موجود است و با پولپاشی و وعده وعید به نمایندگان دوره دهم، مانع از رای‌آوری تحقیق‌وتفحص از سازمان مورد مدیریتش شده بود، با مشکل مواجه می‌‌شد. یا حتی اعتبارنامه نمایندگانی که با مدارک تقلبی وارد مجلس یازدهم شده‌اند با اگر و امای آقایان نماینده مدعی شفافیت مواجه می‌شد.

** رای کمیسیون تحقیق تعیین‌کننده است

اگرچه تاجگردون نسبت به تصمیم رییس‌مجلس درباره ارجاع اعتبارنامه او پس از تایید شعبه به کمیسیون تحقیق بحث دارد، ولی در نهایت باید منتظر بود و دید رای و نظر این کمیسیون چه خواهد بود.

قالیباف هم در این باره به تاجگردون توضیحاتی بیان کرده و گفته است: «پرونده شما به کمیسیون تحقیق می‌رود و ۱۵ روز وقت است و شما می‌توانید نظرات خود را به آنها بگویید؛ کمیسیون تحقیق یا اعتبارنامه شما را تایید می‌کند یا رد، اما اگر این اعتبارنامه رد شد موضوع مجددا به صحن می‌آید و شما در صحن وقت دارید اظهارنظر کنید. سخنگوی شعبه هم می‌تواند اظهارنظر کند.»

** چند سوال اساسی

البته موضوعی که مطرح است اینکه در صورت رد اعتبارنامه نماینده گچساران توسط نمایندگان یازدهم، تکلیف رایی که مردم به یک نماینده پس از تایید صلاحیت شورای نگهبان داده‌اند چه می‌شود؟

سوال دیگر هم این است که آیا شورای نگهبان دیگری در مجلس در حال شکل‌گیری و قانونی شدن است؟ اتفاقی که مغایر با اصول قانون اساسی و در جای خود قابل نقد و بحث فراوان است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 114457
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا