کاووسی: مشکلات فراکسیون امید تاکتیکی، ساختاری و عملکردی است

جهان صنعت نیوز| علی فراهانی: مرجان کاووسی، عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران (حاما) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره مباحث مطرح‌شده مبنی بر عبور از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اظهار کرد: مقطع انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نقش مهمی در رویکردهای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت ایفا کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: واقعیت امر این است که در انتخابات سال ۹۲ اصلاح‌طلبان اجماعی بر آقای روحانی نداشتند به عبارتی بدنه اجتماعی ایران آمادگی حمایت صد درصدی از روحانی نداشت.

وی در این باره اضافه کرد: انصراف محمدرضا عارف از انتخابات ریاست جمهوری باعث تشکیل ائتلاف میان سران اصلاحات شد تا از آقای روحانی حمایت کنند و وی به پشتوانه رأی مردم، توانست رئیس‌جمهوری ایران شود.

کاووسی با اشاره به اینکه «مردم ایران به واسطه حمایت جریان‌های فکری ریشه‌دار همچون اصلاح‌طلبان از روحانی به وی رأی دادند»، تصریح کرد: اما برای اینکه این پشتوانه محفوظ بماند و همچنان بدنه اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از آقای روحانی حمایت کنند عوامل تأثیرگذار بسیاری دخیل خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران نقش مجلس دهم را یکی از موارد تأثیرگذار در رأی‌آوری دوباره حسن روحانی در انتخابات دانست و افزود: به غیر از مجلس دهم، شرایط اقتصادی، اجتماعی، وعده‌های دولت تدبیر و امید، رفع تحریم‌ها و… در میزان رأی‌آوری رئیس‌جمهوری مؤثر است.

او ادامه داد: مطالبات و خواسته‌های بدنه اجتماعی و همچنین حمایت جریان‌ها و نخبگان سیاسی کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ تأثیرگذار خواهند بود.

کاووسی عنوان کرد: حامیان دولت و در رأس آن حزب اعتدال و توسعه به واسطه حضور در لیست امید توانستند آرای مردم را به خود جلب کنند و از این طریق وارد مجلس دهم شوند؛ به این معنا که حامیان دولت بار دیگر به پشتوانه و حمایت جریان اصلاحات توانستند در انتخابات مجلس دهم به موفقیت و پیروزی دست یابند.

وی گفت: با وجود حمایت‌های بی‌چون و چرای جریان اصلاحات از حامیان دولت در کمال ناباوری آقای عارف را کنار گذاشتند و دست وی از کرسی‌ ریاست مجلس دور ماند. بنابراین تمام رویکردها و مواردی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردم، می‌توانند نقش تأثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای درباره آقای روحانی و سرنوشت وی در انتخابات سال آینده داشته باشند.

کاووسی با تأکید بر اینکه «نباید از وجود مجموعه‌هایی برای تخریب دولت تدبیر و امید غافل باشیم»، بیان کرد: متأسفانه گروه‌هایی اتاق فکرهایی برای تخریب دولت روحانی تشکیل داده‌اند که این موضوع نیز می‌تواند در سرنوشت و آینده سیاسی آقای روحانی تأثیرگذار باشند.

وی مواضع رئیس‌جمهوری و نزدیکان وی را در آینده سیاسی حسن روحانی تأثیرگذار دانست و افزود: متأسفانه گفته شده «نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی در انتخابات کمرنگ بوده است» در حالی‌که چنین نیست چراکه ایشان به پشتوانه و حمایت سران اصلاحات توانست در جایگاه رئیس‌جمهوری قرار بگیرد.

عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران در این باره اضافه کرد: اتفاقات مجلس دهم، مواضع نزدیکان رئیس جمهوری درباره اصلاح‌طلبان و همچنین فیش‌های حقوقی غیرمتعارف بهانه‌ای برای تقویت اتاق فکر تخریب دولت شدند ضمن اینکه در این راستا هم دولت یازدهم اقداماتی را انجام داد که گویی شمشیر دو لبه‌ای را در دست گرفته است.

او در ادامه به حمایت قاطع و تمام‌عیار اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون نیز موضع جریان اصلاحات حمایت از رئیس دولت یازدهم است، اما با توجه به مواضع اخیر نزدیکان آقای روحانی، ممکن است حمایت اصلاح‌طلبان از وی مشروط به شرایط و موارد باشد. البته نخبگان سیاسی در عرصه‌های مختلف سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری تأثیرگذار هستند ولی مردم نقش تعیین‌کننده را ایفا می‌کنند نه نخبگان سیاسی.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اینکه بخواهد گفتمانی تحت عنوان «گفتمان اعتدال» شکل بگیرد را قبول نداریم و به آن معتقد نیستیم. چنین گفتمانی نمی‌تواند خود را تثبیت کند چه برسد به آنکه ادامه‌دار نیز باشد چراکه اعتدال گفتمان نیست بلکه روش است.

کاووسی با تأکید بر اینکه «اصلاح‌طلبان گزینه دیگری جز حسن روحانی ندارند»، افزود: اتفاق نظر و اجماع جریان اصلاحات به کسی غیر از شخص آقای روحانی نیست.

عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران درباره دلایل ضعف فراکسیون امید در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: مشکلات فراکسیون امید عدیده و عمده است، ایرادات بارز این فراکسیون ساختاری، عملکردی و تاکتیکی به شمار می‌رود و همانطور که گفتم فراکسیون امید درصدد ایجاد گفتمان جدیدی به نام اعتدال است.

وی در این باره اضافه کرد: به غیر از فراکسیون امید فراکسیون دیگری نیز به نام اعتدال در مجلس دهم تشکیل شده است. جالب اینکه این فراکسیون فکر می‌کند که بهتر از فراکسیون امید می‌تواند تفکر اعتدالی و حامی دولت را مدیریت کند.

کاووسی با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان از همان ابتدا در تشکیل ساختارهای تصمیم‌گیرنده خودشان اشتباه کردند»، گفت: علی‌رغم تمام رد صلاحیت‌هایی که صورت گرفت، باز هم اصلاح‌طلبان تأیید شده‌ای بودند که می‌توانستند در لیست قرار بگیرن؛ اما اجازه ورود به لیست امید به آنها ندادند.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل فردمحوری‌ها، اصلاح‌طلبان وارد یک اتحاد استراتژیک با حامیان دولت و اصولگرایان معتدلی شدند که هیچ نقطه مشترکی جز حمایت از دولت و برجام و همچنین رفع تحریم‌ها نداشتند؛ در حالی‌که مطالبات جامعه اصلاح‌طلبی و مردم که با امید و اعتماد به لیست امید رأی دادند، فراتر از آن موارد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: اخیراً مواضعی از آقایان می‎بینیم و می‎شنویم که با میثاق اصلاح‌طلبی مغایر و در تضاد است. ضمن اینکه دیدیم چگونه با آقای عارف برای کسب ریاست مجلس رفتار شد؛ در حقیقت نخواستند وی رئیس مجلس دهم شود.

کاووسی دلیل ضعف فراکسیون امید را کم‌تجربه بودن اعضای فراکسیون امید در کار تشکیلاتی و سیاسی دانست و در ادامه تصریح کرد: ما نقاط ضعف بسیاری در بحث تشکیل و انتخاب ریاست کمیسیون‌ها از فراکسیون امید دیدیم که به نظر من بخشی از این اتفاقات نادر مانند شایعه ردصلاحیت شدن به واسطه حضور در فراکسیون امید، بیرون از مجلس و توسط اتاقهای تخریب انجام می‌شود.

وی در پایان افزود: این کم‌تجربگی‌ها و عدم انسجام‌ها در سال اول مجلس طبیعی است، اما من امیدوارم تشکیل فراکسیون‌‎های جدید در خانه ملت، تعادل و توازن مجلس را برهم نزند و از همه مهمتر تعمدی در برهم زدن تعادل مجلس وجود نداشته باشد که به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

گفت‌وگو از: علی فراهانی

عمومی
شناسه : 10787
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا