اشرفی اصفهانی: فرد شایسته‌ای برای رقابت با روحانی وجود ندارد، مگر کسی با شعارهای توخالی خودش را مطرح کند

جهان صنعت نیوز| علی فراهانی: حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، همزمان با ورود دولت یازدهم به چهارمین سال فعالیت خود، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره عملکرد حسن روحانی و میزان موفقیت دولت وی در سه سال گذشته اظهار کرد: متأسفانه آقای روحانی میراث‌دار خرابی‌های محمود احمدی‌نژاد است و وی زمانی دولت را تحویل گرفت که مشکلات بسیاری در حوزه‌های داخلی و خارجی وجود داشت چرا که ویرانی‌های ریاست جمهوری ۸ ساله دولت‌های نهم و دهم کم نبودند.

وی در این باره اضافه کرد: برخی‌ انتظار دارند تمام شعارها و وعده‌هایی که آقای روحانی در زمان انتخابات سال ۹۲ بیان کرده بود به طور کامل در این سه سال محقق شوند. در حالی‌که هر فردی هم که جای آقای روحانی رئیس‌جمهور می‌شد نمی‌توانست در این سه سال به مشکلات ۸ ساله‌‌ای که دولت‌های نهم و دهم به وجود آورد خاتمه دهد.

روابط امروز ایران با جهان با چند سال پیش قابل مقایسه نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «دولت تدبیر و امید تاکنون عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است»، افزود: تحریم‌ها مهمترین مسأله‌ در ایران بود که با تلاش‌های آقای روحانی و تیم وزارت خارجه، گام‌های بسیار خوبی برای لغو آنها برداشته شد.

او در ادامه به برجام اشاره کرد و گفت: شاید برجام به طور کامل و ۱۰۰ درصد اجرایی نشده باشد، اما همین که با دنیا در تعامل باشیم، خصومت‌ها با دیگر کشورها برداشته شوند و روزنه‌های امید در دل و جان مردم به وجود بیاید، ارزشمند تلقی می‌شود.

اشرفی‌اصفهانی با تأکید بر اینکه «مخالفان و معاندان انقلاب اسلامی پذیرفته‌اند روابط میان ایران با دنیا بهبود پیدا کرده است»، افزود: روابط امروز ایران با جهان قابل مقایسه با چند سال پیش نیست چراکه ارتباطات حسنه‌ای میان کشورمان با دنیا رخ داده است.

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: شاید در بعضی مسائل شعارهای آقای روحانی تحقق پیدا نکرده باشند، اما باید بپذیریم اکثر مشکلاتی که در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال و … به وجود آمده است، ناشی از تحریم‌ها و این‌گونه مسائل است. بنابراین تأثیر رفع کامل تحریم‌ها در اقتصاد و… یک‌شبه یا کمتر از دو سال میسر و امکان‌پذیر نیست.

وی حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها را زمان‌بر دانست.

رئیس‌جمهوری در قانون اساسی از اختیارات کافی و لازم برخوردار نیست

اشرفی‌اصفهانی با بیان اینکه «دغدغه‎ اصلی رئیس‌جمهوری و رهبر معظم انقلاب، اشتغال جوانان و رونق اقتصادی در کشور است»، تأکید کرد: همه می‌دانند برای دیده شدن اثرات برجام در اقتصاد و… نیاز به زمان داریم. یک سال دیگر به عمر دولت یازدهم باقی مانده است، اما نباید در این یک سال از آقای روحانی انتظار معجزه داشته باشیم تا وی بتواند تمام مشکلات ناشی از تحریم‌ها و خرابی‌های هشت ساله‌ای که آقای احمدی‌نژاد برای کشور رقم زد را حل و فصل کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به آینده سیاسی دولت روحانی اشاره کرد و گفت: سال ۹۶ انتخابات ریاست جمهوری در کشور را پیش رو داریم و من فرد شایسته‌ای را برای رقابت با آقای روحانی نمی‌بینیم. چه رقبای قبلی وی و چه افرادی که در آینده ممکن است با آقای روحانی رقابت کنند از شایستگی کامل و وزن سیاسی خوبی برخوردار نخواهند بود.

اشرفی اصفهانی در این باره اظهار کرد: شاید افرادی با شعارهای پوچ و توخالی بخواهند خودشان را مطرح کنند تا با آقای روحانی رقابت کنند ولی دولت تدبیر و امید باید تمام تلاش خود را در زمینه‌های اقتصاد، به‌کارگیری جوانان و افراد توانمند در هیأت دولت و… انجام دهد تا انشاءالله آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به موفقیت دست یابد.

او به اختیارات رئیس‌جمهوری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: البته رئیس‌جمهوری در قانون اساسی از اختیارات کافی و لازم برخوردار نیست؛ این حرف من تنها متوجه آقای روحانی نیست بلکه رؤسای قبل از ایشان هم از اختیارات کافی برخوردار نبودند و به این موضوع اذعان داشتند.

وی یادآور شد: آقای سیدمحمد خاتمی در زمان ریاست جمهوری خودشان گفته بود «ما رئیس‌جمهور تشکیلاتی هستیم» و «اختیارات کافی برای رئیس‌جمهوری وجود ندارد».

اشرفی‌اصفهانی در پایان تأکید کرد: اگر رئیس‌جمهوری از اختیارات کافی برخوردار بود که افراد نمی‌توانستند در مذاکرات هسته‌ای و توافق نهایی مانع‌تراشی کنند. این مواردی که گفتم حکایت از اختیارات کم رئیس‌جمهوری در قانون اساسی دارد. وقتی فردی از رأی قاطع و حداکثری مردم برخوردار می‌شود باید اختیارات کافی و واقعی داشته باشد تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند.

گفت‌وگو از: علی فراهانی

عمومی
شناسه : 10750
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا