رییس‌جمهوری ۴ طرح ملی صنعت مس را در استان کرمان افتتاح کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: حجت الاسلام و السملیمن حسن روحانی رییس جمهور روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح توسعه ذوب و انبار کنسانتره مجتمع مس شهر بابک، افزایش ۵۰ درصدی محصولات این مجتمع و رساندن این تولیدات به رقم ۱۲۰ هزار تن را کاری ارزشمند دانست و اظهارداشت: کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کنار بهره گیری از تکنولوژی جدید و افزایش تولید از نکات ارزنده این طرح است. 

روحانی در این مراسم پس از شنیدن گزارش مدیران این مجتمع، گفت: عرضه معادن کوچک و متوسط به بورس و اینکه مردم بیایند یک معدن و یا یک سهامی از معدن را خریداری کنند، موجب می شود هم بورس گشایش پیدا ‌کند و هم معادن کوچک و متوسط سریع‌تر فعال شوند.

دسترسی به منابع معدنی در ایران آسان است

رییس جمهوری گفت: بسیاری از معادن با زحمت زیاد و مخارج فراوان به دست می آید. البته در ایران بخشی از معادن از جمله مس به سادگی به دست می آید و منابع را از سطح زمین برداشت می کنیم و به تدریج و به صورت دایره وار به عمق زمین می رویم، اما در دنیا معادن مسی وجود دارد که بسیار عمیق در ۱۵۰۰ متری و در دو لایه قرار دارند، که یکی از آن ها را از نزدیک بازدید کرده ام. 

روحانی افزود: در این معادن وقتی در یک لایه، ۷۰۰ متر به عمق زمین برویم وارد یک شهر بزرگ می شویم که خیابان بندی و برق و خطوط ریل دارد، تا آن که نقاطی که منابع معدنی را از زیر زمین استخراج می کنند، در آنجا این منابع معدنی را به قیمت زیاد و با زحمت فراوان به دست می آورند. 

رییس جمهوری تصریح کرد: در ایران تقریبا تاکنون با شرایط ارزانی به معادن می رسیم و دسترسی ما آسان است در عمق زمین در مکان هایی که معادن بزرگ در عمق زمین وجود دارد، هم باید برای آینده کار کنیم که البته به سرمایه گذاری های بزرگ نیاز داریم.

سرمایه گذاری معدنی شفاف می شود

رییس جمهوری در بخش دیگری از این مراسم بر ضرورت ارائه سهام معادن کوچک و خام در بازار سرمایه و بورس تاکید کرد و گفت: البته برخی از معادن بزرگ در بازار بورس فعال هستند، اما باید مشخصات معادن کوچک، متوسط و خام را که اکتشاف آنها به ثمر رسیده است، معرفی کنیم و در بورس قرار بدهیم تا مردم بتوانند سهام این معادن یا کل این معادن را بخرند.

روحانی گفت: در حال حاضر یا سهام عرضه می شود یا واحد یک صندوق به بورس ارائه می شود که باید در این زمینه در دولت بررسی شود و از طرفی دولت باید زمین های بزرگی را که در اختیار دارد، در بورس عرضه کند تا مردم بتوانند آن ها را در بازار بورس بخرند و معادن کوک و متوسطی که مشخصات آن روشن است، بورس قبول کند تا مردم یک معدن یا سهامی از یک معدن را خریداری کنند تا هم بورس گشایش پیدا کند هم این معادن سریع تر شروع بکار می کنند.

رییس جمهوری افزود: در گذشته هر فردی در زمینه معدن و شرکت های معدنی فعالیت می کرد، پهنه ای را در اختیار می گرفت و سال ها به همین منوال باقی می ماند، نه استفاده می شد و نه بهره برداری می شد. باید همه این روش ها برداشته می شود تا وضعیت شفاف و روشنی پیدا کند و دولت باید در توسعه بورس درباره عرضه سهام معادن کوچک بررسی و تصمیم گیری کند. 

روحانی پیش از دستور افتتاح این طرح ها گفت: مجتمع مس خاتون آباد با ارتقای تکنولوژی میزان محصول آن از ۸۰ هزار به ۱۲۰ هزار تن و حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد. مسایل محیط زیست تاثیر مثبت دارد و منجر به کاهش مصرف سوخت های فسیلی می شود.

رییس جمهوری، افتتاح چهار طرح صنعت مس را به مردم کشور به ویژه مردم استان کرمان و منطقه شهر بابک تبریک گفت و افزود: امروز این معدن به شکل جدید و توسعه یافته با تکنولوژی به بهره برداری می رسد و تولید مس در این معادن افزایش می یابد.

صادرات یک میلیارد دلاری صنعت مس در سال ۹۸

روحانی پیش از افتتاح بخش تولید اسید سولفوریک مجمتع مس از همه تلاش هایی که در کشور در بخش معدن انجام می شود، تشکر کرد و افزود: با توجه به آغاز تحریم های جدید و پایان یافتن مشارکت خارجی ها و تکمیل این طرح ها به دست متخصصان جوان ایرانی و در مجموع صادرات یک میلیارد دلاری صنایع مس در سال گذشته، برای بخش معادن کشور یک افتخار بزرگ است.

رییس جمهوری سال ۹۷ و ۹۸ را سال های بسیاری سخت برای کشور عنوان کرد و افزود: در این سال ها و همچنین سال پیش رو تحریم های شدیدی روی مردم ما اعمال شده است، ولی ایمان و نشاط و ایستادگی و مقاومت کارگران، کشاورزان و همه کارآفرینان جامعه مانع شده تا دشمنان به اهداف خود برسند.

رییس جمهوری همچنین در زمان افتتاح کارخانه اکسیژن مجتمع مس خاتون آباد، با تقدیر از مقرر کردن پاداش برای کارگران و دست اندرکاران اجرای این طرح، گفت: هرگونه پاداشی که به کارگران عزیز داده شود، مایه خوشحالی و در واقع حق کارگران عزیز ما به ویژه در این شرایط سخت است.

روحانی با اشاره به شرایط تحریم از تکمیل و راه اندازی طرح ها در مدت زمان اندک در دولت تدبیر و امید ابراز خرسندی کرد و گفت: این طرح ها به خصوص کارخانه تولید اکسیژن با تلاش همه مهندسان و مسئولان به ثمر نشسته است و افتتاح آن کار سوخت و اکسیژن دهی را برای افزایش اشتغال تسهیل می کنند و از طرفی این طرح ها برای حفاظت از محیط زیست اهمیت ویژه ای دارد. 

اتمام ویروس کرونا در یک زمان کوتاه امکان پذیر نیست

روحانی همچینن در گفت و گوی تصویری با «محمد جواد فدایی» استاندار خوزستان درباره روند مدیریت کرونا و شرایط این بیماری در این استان گفت: سرعت و گسترش شناسایی مبتلایان کرونا، آن جایی که کیت های آزمایش و آزمایشگاه ها افزایش یافته و مبتلایان جدید را که هیچ علامتی هم به ظاهر ندارند، شناسایی می کنیم گاهی می تواند خبر خوبی باشد.

رییس جمهوری افزود: وقتی آمار مبتلایان افزایش پیدا می کند و ما آنها را به سرعت شناسایی می کنیم که عموما به بستری در بیمارستان هم نیاز ندارند و باید در منزل یا مکان خاصی قرنطینه باشند، می تواند خبر خوب باشد، اما اگر مردم دستورالعمل ها را رعایت نکنند و آمار ابتلا بالا برود، این نشانه و خبر خوبی نیست.

روحانی تصریح کرد: اگر از طریق کیت ها و آزمایشگاه هایی که مرتب در حال گسترش هستند افراد مبتلا و کسانی را که با آنها در تماس بوده اند، شناسایی کرده و قرنطینه کنیم خبر و نشانه بدی نیست، البته این موضوع به معنای آن است که بیماری کرونا هنوز وجود دارد و مردم باید بدانند اتمام ویروس کرونا در یک زمان کوتاه امکان پذیر نیست.

رییس جمهوری گفت: با توجه به اینکه هنوز واکسن و داروی خاص درمان کرونا کشف نشده و سرایت آن هم بسیار شدید است، مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و امیدواریم شرایط در آینده بهتر شود.

مجتمع توسعه ذوب مس آندی خاتون آباد، انبار کنسانتره مس و کارخانه های تولید اسید سولفوریک و تولید اکسیژن مجتمع مس در شهربابک در استان کرمان با سرمایه گذاری ٢۵٢ میلیون یورو و ٢٢١ میلیارد تومان صبح روز پنجشنبه (١٨ اردیبهشت ٩٩) با دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی از طریق ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید.

طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد

طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد که منجر به افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی و کارخانه اسیدسولفوریک خاتون‌آباد با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک در سال می‌شود، از جمله طرح‌های افتتاح شده امروز بود.

بر اساس پیش بینی‌ها، با افتتاح این طرح ظرفیت سالانه این متجمع از ۸۰ هزار به ۱۲۰ هزار تن مس آندی افزایش می یابد.

در گذشته کارخانه ذوب مس خاتون آباد از تکنولوژی نسل‌های قدیم کوره ذوب فلش بهره می برد که دارای محدودیت های تکنیکی متعددی بود که مهمترین آنها استفاده از چهار مشعل ونتوری و سیستم شارژ بسیار قدیمی و با دقت پایین، استهلاک بالا ، عدم امکان استفاده از اکسیژن، مصرف بالای سوخت های فسیلی، میزان تولید غبار و تاثیر آن به روی سایر تجهیزات پایین دستی بود بنابراین با هدف اصلی رفع ضعف های اشاره شده با به روز کردن تکنولوژی بود که همزمان افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی تولید نیز در دستور کار قرار گرفت.

برای اجرای این طرح ۱۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۱۱۸ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته و برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

کارخانه اسید سولفوریک ذوب مس خاتون آباد هم با ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن و با سرمایه گذاری ۷۳۰ میلیارد ریال و ۹۶ میلیون یورو، زمینه اشتغال ۶۵ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

کارخانه تولید اکسیژن

کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون آباد با سرمایه گذاری ۱۹۲ میلیارد ریال و ۳۱ میلیون یورو از دیگر طرح‌های افتتاح شده امروز بود که زمینه اشتغال ۳۱ نفر را به‌صورت مستقیم ایجاد می‌کند.

این کارخانه یکی از زیر پروژه های طرح توسعه ذوب مس خاتون آباد به شمار می رود که به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز فرایند غنی سازی هوای کوره جدید فلش و متعاقبا غنی سازی هوای مورد نیاز کوره های کنورتر طراحی و اجرا شده است.

این کارخانه ظرفیت تولید ۴۴۰ تن اکسیژن در روز را دارد.

کارخانه اسید خاتون آباد

این طرح به منظور اطمینان از رفع آلودگی های زیست محیطی ناشی از انتشار گازهای خروجی کوره های ذوب فلش و کنورتر انجام شد که با هدف تبدیل گاز دی اکسید گوگرد ناشی از سوختن گوگرد موجود در

کنسانتره به ظرفیت حدود ۶۰۰ هزارتن اسید سولفوریک در سال طراحی و اجرا شده است.

یکی از مزیتهای این طرح جذب کامل غبار خروجی از الکتروفیلترهاست که۱۰۰ درصد غبار موجود در گاز ورودی در این مرحله جذب و امکان ورود به اتمسفر را پیدا نمی کنند.

برای اجرای این طرح بخش خصوصی ۷۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی داشته است.

انبار کنستانتره مس

افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و محدودیت‌های ظرفیت و سایر مشکالت موجود در طراحی انبار قدیم از جمله جلوگیری از اتلاف فیزیکی ماده ارزشمند کنسانتره مس، انگیزه اصلی برای طراحی و اجرای انبار کنسانتره جدید بود.

این انبار با مجموع ظرفیت ۶۰ هزار تن شامل ایجاد ظرفیت انبارش ۵۰ هزار تن متریک کنسانتره مس، ۵ هزار تن متریک سیلیکا فالکس و ۵ هزار تن متریک کنسانتره سرباره و ۲۶ تن مواد سرد بازگشتی امروز به بهره برداری رسید و برای ۳۲ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرد.

بخش خصوصی برای افتتاح این طرح ۱۵۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۳ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی داشته است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 105223
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا