کاهش قدرت خرید هفت دهک جامعه

جهان صنعت نیوز| مجیدرضا حریری- یک واقعیت وجود دارد و آن شکست برنامه اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی است‌. از اردیبهشت پارسال که قرار شد برای واردات کالاهای اساسی ارز دولتی به واردکنندگان اختصاص داده شود عملا کالاها با افزایش قیمت غیرمنطقی روبه‌رو شدند و هیچ‌کدام از اقلام به قیمت دولتی به دست مردم و تولیدکنندگان نرسید‌.

عملا یارانه‌ای که قرار بود در قالب واردات مایحتاج ضروری به دست ۸۰ میلیون نفر برسد بین تعداد معدودی واردکننده تقسیم شد و مردم هیچ سودی از آن نبردند چراکه علاوه بر گرانی‌های ملموس در بازار، بانک مرکزی اعلام کرد که میزان تورم کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شدند بیش از دیگر اقلام است‌.

 از طرفی در ابتدای برنامه ارز دولتی قرار بود که ارز فقط یک نرخ داشته باشد اما بازار امروز شاهد فعالیت بازارهای چندگانه ارزی با قیمت‌های مختلف است‌. ادامه برنامه اختصاص ارز ارزان در مبدأ صادرات ملزوم وجود نظامی یکپارچه و فعال در حوزه توزیع و نظارت است که با توجه به میزان رانتی که حول ارز دولتی شکل می‌گیرد احتمال فساد به شدت بالاست مخصوصا در شرایطی که قدرت خرید هفت دهک جامعه به شدت کاهش پیدا کرده است‌.
حذف این طرح می‌تواند کارآمد باشد به شرطی که دولت به جای اینکه ارزهای دولتی را در اختیار واردکنندگان قرار دهد با مطالعه دقیق نیازهای دهک‌های مختلف در قالب‌های متفاوت این یارانه را به دست مردم برساند‌.

 دهک‌های اول تا سوم در تهیه مایحتاج اولیه مشکل دارند و دهک‌های میانی با هزینه‌هایی همچون آموزش‌. این طرح به شرطی موفق می‌شود که دولت یارانه ارزی که در نظر گرفته را در قالب احتیاج دهک موردنظر تعریف کند‌‌.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین

اقتصاد کلانصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 28032
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا