کاری از کاخ سفید برنمی‌آید

جهان صنعت نیوز| نادر کریمی‌جونی- چند ساعت پس از وقوع انفجار در دریای عمان و آسیب دیدن نفتکش‌های ژاپنی و در حالی که ایالات متحده امیدوار بود در جلسه محرمانه شورای امنیت، ایران را به عنوان مقصر این حادثه معرفی و زمینه را برای اتخاذ تدابیر تنبیهی علیه کشورمان مهیا کند، روسیه با بی‌اعتنایی به ادعاها و قرائنی که آمریکایی‌ها ارائه کرده‌اند عملا به نفع ایران کار کرد و راه تحت فشار گذاشتن ایران در مجامع بین‌المللی را مسدود کرد.

روسیه البته تنها کشوری است که در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق وتوی خود به نفع ایران استفاده کرده و این دفاع تمام‌قد مسکو از تهران، شگفتی بسیاری را برانگیخته است. البته این همه ماجرا نیست. یک روز پس از آنکه رهبر معظم انقلاب، ترامپ را فاقد شایستگی‌ برای تبادل پیام دانست و مخاطبش را نخست‌وزیر ژاپن قرار داد، در حاشیه نشست گروه شانگهای، روسای‌جمهوری ایران و روسیه با یکدیگر ملاقات کردند.

 ناظران معتقدند که اگر این اجلاس در تهران برگزار شده بود، حتما ملاقاتی میان ولادیمیر پوتین و رهبر معظم انقلاب صورت می‌گرفت. به این ترتیب در حالی که ایران، رییس‌جمهور ایالات متحده را فاقد شایستگی و ارزش برای مذاکره و گفت‌و‌گو اعلام کرده است، رهبران تهران- مسکو از هر فرصتی برای ملاقات، تبادل‌نظر و اتخاذ تصمیم برای همکاری‌های راهبردی استفاده می‌کنند که همین امر از آنجا که مسیر تحت فشار قرار دادن و آسیب رساندن به تهران را دشوار کرده است، آمریکا و ساکنان کاخ سفید را بسیار نگران و عصبانی کرده است.

بزرگنمایی سکوت مسکو

برای همین است که طی هفته‌های گذشته و بالاخص پس از بالا گرفتن تنش‌ها در سوریه بر سر بلندی‌های جولان، رسانه‌های اروپایی و آمریکایی با بزرگنمایی سکوت مسکو در برابر فعالیت‌ها و ماجراجویی‌های اسراییل علیه مواضع نظامی سوریه، ایران و حزب‌الله، سعی در ایجاد افتراق میان مسکو و تهران داشته‌اند؛ امری که برابر قرائن موجود هنوز اتفاق نیفتاده است.
البته همکاری‌های دو همسایه‌ ابعاد وسیع‌تری نیز دارد؛ الگوی استفاده از ارزهای ملی در تبادلات کشورها که ابتدا میان ایران- روسیه و ایران- چین برقرار شد و دلار را از مبادلات تجاری این کشورها حذف کرد اکنون میان روسیه- چین هم به کار گرفته شده تا دلار را از این روابط نیز حذف کند.

این امر و گسترش حذف دلار از تبادلات تجاری مسلما خبر خوبی برای راهبردنویسان کاخ سفید نیست به ویژه آنکه در تبادلات اروپایی نیز یورو به عنوان ارز اروپا قدرتمندتر شده و دامنه نفوذ و تاثیرگذاری دلار را کاهش داده است.

این الگو اگر در روابط تهران، پکن و مسکو موفق باشد قابل تقلید از سوی سایر کشورها و قابل تعمیم دادن به روابط اقتصادی و تجاری سایر کشورهاست.

نگرانی برای واشنگتن 

این امر البته نگرانی‌های بیشتری را بر واشنگتن و رهبرانش تحمیل می‌کند چراکه در نتیجه سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه ترامپ اکنون منافع ایالات متحده بیشتر در معرض خطر قرار گرفته و آسیب‌پذیری‌های این کشور در بازارهای مالی جهان رو به فزونی است‌ هر چند دلار هنوز قدرتمندترین و پرنفوذ‌ترین ارز جهانی است و ایالات متحده از طریق رصد تبادلات دلار، بسیاری از تبادلات تجاری و ارزی جهان را ردگیری یا رهگیری می‌کند.

موقعیت کنونی ایالات متحده در برابر ایران، به ویژه با در نظر گرفتن مثلث تهران- مسکو- پکن و همکاری‌هایی که میان این سه متحد صورت می‌گیرد، موقعیت رضایت‌بخشی نیست. از یک‌سو تحریم نفت ایران که قرار بود فروش نفت ایران را به صفر برساند، عدم همکاری چین و برخی کشورهای دیگر، شکست خورده است.

از سوی دیگر باز کردن پرونده تنبیهی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به واسطه حمایت‌های روسیه از ایران امکان‌پذیر نشده و دست آخر آنکه تهدیدهایی که در مورد منزوی ساختن ایران از سوی کاخ سفید صورت گرفته بود چشم‌اندازی برای عملیاتی شدن نیافته است.

در این میان وقوع حملات علیه جریان انتقال نفت از خلیج‌فارس بر پیچیدگی‌های موضوع افزوده است؛ پیچیدگی‌هایی که کاخ سفید برای حل آن نه فقط ابتکار عمل را در دست ندارد، بلکه اصولا در حل و فصل مشکل، کاری از کاخ سفید برنمی‌آید.

روزنامه نگار

اخبار برگزیدهسیاسییادداشت
شناسه : 27104
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا