نقش تحلیلگران در بورس ایران

جهان صنعت نیوز|  نظام آموزشی ایران بر خلاف سایر کشورها سرفصل آموزشی تحت عنوان اقتصاد، سرمایه گذاری یا کسب و کار در دروس عمومی دانش آموزان و حتی دانشجویان در نظر نگرفته است و به همین دلیل جوانان و نوجوانان پس از فراغت از تحصیل و در جستجوی کار و درآمد آن طور که باید و شاید بهترین موقعیت شغلی را متناسب با خودشان پیدا نمی کنند. این روزها شاهد این هستیم که مهندس عمران به عنوان حسابدار، حسابدار به عنوان مدیر اجرایی و مدیر اجرایی به عنوان کارمند بخش خدمات شرکت ها مشغول بکار شده اند.

در این چینش ناصحیح طبیعتاً فرد مدت زمان زیادی را باید صرف کسب مهارت های مرتبط با شغل خود کند و برای چند سال اول به حداقل حقوق و مزایایی دریافتی اکتفا کند. همین مسئله باعث می شود تا به فکر شغل دومی پاره وقت باشد. با اولین جستجو در فضای اینترنت با عبارت ((بورس، شغل دوم درآمد اول)) مواجه می شود که بشدت جذاب و گیرا است. از آنجایی که حتی فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی دانشگاه های ما در فضای آکادمیک درک واضحی از بورس ندارند طبیعی است که سایر افراد نیز کوچک ترین دانش و مهارتی در این حوزه نداشته باشند.

در همین حال،همه جا صحبت از خرید و فروش در بازار بورس با چند کلیک در چند دقیقه می شود. اخبار و رسانه ها رشد های خیره کننده بورس را پوشش می دهند و همین ها کافیست تا افراد سراسیمه به سمت معامله کردن و کسب سود در بورس رهسپار شوند؛ اما این انتهای ماجرا نیست.

بازار بورس برخلاف بازارهای دیگر سرمایه گذاری در کشور بازاری است که اگر بدون آگاهی وارد آن شوید و تصمیم اشتباهی بگیرید ممکن است برای جبران آن حتی ۱۰ سال زمان لازم باشد. پس کسب دانش و مهارت در این بازار نقش بسیار پررنگی دارد. در حوزه آموزش سرمایه گذاری موسسات و آموزشگاه های فراوانی در سطح کشور در حال ارائه خدمات گوناگون هستند. برخی با هدف آموزش و برخی با اهداف دیگر مانند جذب مشتری برای سایر خدمات حوزه بازارهای مالی.

اولین نفری که شخص در مسیر آموزش با او مواجه می شود استادی است که قصد آموزش مباحث پایه ای و اصول اولیه سرمایه گذاری را دارد. اساتید نیز مانند آموزشگاه ها ممکن است هدفشان صرفاً آموزش یا جذب مشتری سبدگردانی باشد. بنابراین اگر فردی واقعاً قصد کسب آموزش در حوزه بورس را دارد بایستی همان گونه که باید در انتخاب سهم هوشمندانه عمل کرد در انتخاب استاد نیز هوشمندانه عمل کند.

به هر روی، در انتخاب اساتید بیش از هرچیز رزومه عملیاتی فرد بایستی مدنظر قرار گیرد. تجربه بالای آکادمیک و نوشتن ده ها مقاله در حوزه بازار سرمایه در نشریات مختلف یقیناً سنجه مناسبی برای رتبه بندی اساتید بورسی نیست. حضور در شرکت ها و نهادهای مالی معتبر بازار سرمایه از طرفی و توانایی ارائه و انتقال مطالب آموزشی از سوی دیگر در کیفیت برگزاری کلاس های آموزشی به شدت تاثیرگذار است.

نکته حائز اهمیت دیگر تفاوت بین تحلیلگر و استاد است. بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه از لحاظ عملیاتی بسیار قوی و حرفه ای اما در ارائه مفاهیم و انتقال تجربیات توان کافی را ندارند. بسیاری از اساتید نیز از نظر علمی قوی نبوده و تنها در ارائه برخی مباحث توانمند هستند.

بنابراین با توجه به نقش بسیار پررنگ آموزش در شکل گیری شخصیت سرمایه گذاری افراد مختلف، توصیه می شود قبل از تصمیم گیری در خصوص دوره های آموزشی حتماً به صورت رایگان فیلمی از دوره آموزشی یا جلسه نخست کلاس را تست کرده و سپس در خصوص ثبت نام و پرداخت هزینه بابت کلاس های آموزشی اقدام شود.

حامد مددی

تحلیلگر و مشاور حوزه سرمایه گذاری در بازار سرمایه

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 24073
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا