میانجیگری آلمان و ژاپن برای نجات برجام

جهان صنعت نیوز| حسن بهشتی‌پور- دستگاه دیپلماسی به تازگی میزبان ‌هایکو ماس و در روزهای آینده هم میزبان نخست‌وزیر ژاپن است‌. در خصوص محور مذاکرات این مقامات گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها درباره نقش میانجیگری آلمان و ژاپن در مورد تنش تهران و واشنگتن مطرح می‌شود‌.

اما باید تاکید کرد که آلمان به دنبال مساله میانجیگری نبوده و نیست چرا که قبل از آمدن به تهران، این سفر و هدف از آن با آمریکایی‌ها هماهنگ شده بود. ضمن اینکه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در جریان این سفر قرار گرفته بود.

از طرفی سفر وزیر خارجه آلمان با بریتانیا و فرانسه که سه قدرت اروپایی از امضاکنندگان توافق اتمی با ایران هستند هماهنگ شده بود‌. لذا اصلا بحث میانجیگری آلمان در مورد تهران و واشنگتن مطرح نیست بلکه صحبت از طرحی درباره سازوکار مالی تجاری با ایران است که اروپایی‌ها در این رابطه با آمریکایی‌ها هماهنگ کردند‌‌.

فرصت اروپا تمام شد

 با توجه به ضرب‌الاجلی که ایران تعیین کرده تا امروز فرصت ۳۴روزه به اروپا تمام شده و تهران آماده اجرای مرحله دوم است. به همین خاطر آلمان تصمیم گرفت که طرحی را در مورد برجام به میان بکشد؛

موضوعی که محور مذاکره وزیر خارجه آلمان با ایران بوده‌. آلمان اکنون به دنبال آن است که در مورد برجام، طرحی را که با آمریکا عملی کرد اجرایی کند چون قبلا بدون کمک آمریکا نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند‌.

 اروپایی‌ها تاکنون نشان دادند که بدون آمریکا شرکت‌هایشان توان انجام کاری را ندارند یعنی اجرای هر نوع سیاستی مستلزم هماهنگی با آمریکاست و در این شش ماهی که وقت تلف شد با اینکه دولت‌های اروپایی مایل بودند با ایران در چارچوب مبادله کالا با کالا همکاری داشته باشند اما شرکت‌های اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا این مبادلات را نپذیرفتند و در نهایت طرح معوق ماند‌.

میانجیگری ژاپن

بنابراین باید ببینیم در این زمینه آلمان می‌تواند اقدامی انجام دهد یا خیر‌‌. اما محور و هدف سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران کاملا متفاوت است.

او برای میانجیگری میان ایران و آمریکا به تهران خواهد آمد. این سفر بعد از میزبانی توکیو از ترامپ مطرح شد و آن خواسته رییس‌جمهور آمریکا برای نزدیک شدن به ایران بود‌.

آمریکا می‌خواهد ژاپن میانجیگری کند که مذاکراتی بین تهران و واشنگتن شروع شود اما در این مورد نیز ایران موضعش را کاملا شفاف مطرح کرده و گفته که اگر آمریکا به برجام برگردد و شرایط برجام را اجرایی کند آن وقت زمینه مذاکره از نظر ایران فراهم می‌شود اما تا زمانی که آمریکا به تعهدات قبلی‌اش عمل نکرده این کشور نمی‌تواند درخصوص موضوع جدید مذاکره کند‌.

 کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 25940
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا