فضاسازی علیه ایران

جهان صنعت نیوز| مهدی مطهرنیا- آنچه مسجل است میانجیگری در مذاکره از سوی ایران کاملا رد شده است. نه تنها ایران مذاکره و میانجیگری را رد کرده بلکه آمریکا را به عنوان طرف مذاکره‌کننده به رسمیت نمی‌شناسد.

در حادثه حمله به نفتکش‌های ژاپنی در دریای عمان انگشت اتهام به سوی ایران نشانه گرفته شده است‌ و این اتهام براساس فضاسازی‌های موجود در جهان و نوع رفتارها و کنش‌های ایران در قبال مسائل منطقه و بین‌الملل با تفسیر غربی و از طرفی کشورهای متحد آمریکا در منطقه خواه‌ناخواه به سوی ایران نشانه می‌رود.

اما اینکه این انگشت اتهام می‌تواند مبنایی برای تصمیم‌گیری برای مقابله با تهران باشد، امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه آمریکا با ارائه اسناد و مدارک دقیق، شفاف و مستدل و افراد دیگری که این ادعا را دارند، بتواند آن را در مجامع بین‌‌الملل و نزد افکار عمومی به اثبات برساند.

حال این کشورها‌ مدعی هستند که باید با داشتن ادله مستدل و در عین حال موجه، این باور را که تهران در زمان سفر آبه به ایران به یک عملیات نظامی و هجوم به نفتکش‌هایی اقدام کرده که متعلق به ژاپن است و به کشورهایی مانند عربستان و قطر اجاره داده شده است، به اثبات برسانند.

آمریکا به نفت خاورمیانه نیاز ندارد

انگشت اتهام بسیار قدرتمندانه به سوی ایران دراز است و در پی فضا‌سازی علیه ایران برآمده و از طرف دیگر فعالیت حقوقی برای رد مذاکره با ایران از سوی آمریکا به شدت پیش رفته تا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود و ایران را در فصل هفت منشور سازمان ملل برای حمله احتمالی قرار دهد.

اما آیا ایران خواهد توانست افکار عمومی– به ویژه افکار عمومی آمریکا و جامعه نخبگان و توده‌های آمریکا- را به رضایت در این زمینه سوق دهد یا خیر. باید متذکر شد که آمریکا در پی ایجاد رویداد گفتاری علیه ایران برآمده که اساسا ترامپ از این گزاره استفاده می‌کند تا نشان دهد که آمریکا همه راه‌های مذاکره و قبول میانجی با ایران را تجربه کرده‌، اما در مقابل با ایرانی روبه‌رو بوده که همه این راه‌ها را مسدود کرده است، پس راهی جز انجام یک کنش سخت علیه ایران وجود ندارد. این منطقی است که آمریکا علیه ایران دنبال می‌کند و قابل پیش‌بینی است.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که آمریکا به نفت خاورمیانه چندان نیازی ندارد. آمریکا امروز خود به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان تبدیل شده و حدود سه میلیون بشکه نفت صادراتی از سوی ایران را بر مبنای ادعای ترامپ جبران کرده است، به این ترتیب توانست تا حدودی بازار نفت را کنترل کند.

نفت دیگر کالای استراتژیک نیست‌، آنچه موجب می‌شود فشار بیشتری بیاید، با بسته شدن تنگه هرمز، جنگ احتمالی نفتکش‌ها و رقبای آمریکا در بعد جهانی و اتفاقا تهران خواهد بود. اینجاست که نوعی تقابل و رودر‌رویی در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای آن در جهت اثبات این ادعاها در منطقه مطرح می‌شود.

 تحلیلگر بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 27091
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا