فصل جدید تجارت با عراق

جهان صنعت نیوز| حمید حسینی- نگاهی به مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که در مقابل صادرات غیرنفتی ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ایران به عراق، این کشور تنها حدود ۷۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته که حاکی از منفعت ایران در تجارت دوجانبه با عراق است‌. آمار تجارت ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۷ نیز نشان می دهد که از مجموع حدود ۴۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار صادرات کشور، صادرات به عراق با رشد ۳۶ درصدی مواجه شده در حالی که واردات از این کشور در مدت زمان اعلام شده  بیش از ۳۴۰۰ درصد به نسبت سال ۹۶ کاهش داشته است. بر این اساس شاهد رشد تجارت ایران و عراق در سال گذشته هستیم.

به دنبال مذاکراتی که در سال گذشته صورت گرفت،  بانک مرکزی موافقت کرد  تا به جای اینکه ارز و دینار حاصل از صادرات کالاهای ایرانی به عراق توسط طرف عراقی به صراف عراقی داده شود و صراف به صادرکننده ریال پرداخت کند، بانک‌های ایرانی جایگزین صرافی در عراق شوند.  از سوی دیگر در حوزه گردشگری با اینکه در سال ۹۶ یک و نیم میلیون گردشگر عراقی داشتیم، شاهد این بودیم که در ۷ ماهه سال گذشته این رقم به ۲ میلیون نفر رسید و تا پایان سال حدودا ۳ میلیون نفر به عنوان گردشگر وارد ایران شدند.

اما با وجود اینکه به دنبال این تحولات رشد تجارت با عراق اتفاق افتاده است، ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای همکاری با شرکای سنتی کشور از جمله عراق آنچنان مناسب است که در حال حاضر می‌توان گفت تبادلات تجاری ایران و عراق قابل قبول نیست. اگرچه تجارت با عراق روند رو به رشدی را تجربه می کند اما هنوز چالش های زیادی در راه توسعه روابط تجاری دوجانبه وجود دارد.   واقعیت این است که از هشت میلیارد دلار پروژه فنی مهندسی که در عراق آغاز شده، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پروژه معطل مانده و به صورت نیمه‌تمام رها شده است‌. از این رو فعالان بخش خصوصی درخواست کمیته‌ای برای بررسی و پیگیری این پروژه‌ها را مطرح کرده‌اند‌. این در حالی است که اگر کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور ایران و عراق تشکیل شود،  تبادلات تجاری دو کشور نیز  تسهیل می شود. عراق طی ۳۰ سال گذشته درگیر جنگ بوده و همه زیرساخت‌های این کشور نابوده شده است. از این رو علاوه بر ساخت زیر ساخت ها، نیاز به نیروهای انسانی متخصص به شدت در این کشور احساس می شود. بنابراین ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و علاوه بر صادرات خدمات، به طور بلند مدت در بازار عراق حضور پیدا کنیم تا از این پس توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه به خصوص عراق بیش از پیش تقویت شود.

بر این اساس با توجه به اینکه در سال ۹۷ رکورد صادراتی جدیدی را با عراق به ثبت رساندیم، فصل جدید توسعه تجارت با این کشور در دستور کار مسوولان کشور قرار گرفته است. از این رو علاوه بر توسعه گردشگری به صادرات کالا به این کشور نیز توجه زیادی شده است. همچنین  بازسازی عراق نیز از دیگر مباحثی است که به شدت از جانب مسوولان مورد توجه واقع شده که در پی آن خدمات فنی و مهندسی نیز تقویت خواهد شد.  این در حالی است که قول برطرف شدن موانع تجاری با عراقی‌ها نیز داده شده به طوری که انتظار می رود به زودی حجم صادرات با این کشور به حدود ۲۰ میلیارد دلار برسد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق

یادداشت
شناسه : 15547
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا