عملکرد اقتصادی غیرقابل پذیرش دولت

جهان صنعت نیوز| کامران ندری- توجیه‌پذیری بزرگ بودن اقتصاد ایران در مقیاس جهانی به لحاظ جغرافیایی، جمعیتی، نیمه‌صنعتی بودن اقتصاد، برخورداری از معادن و منابع طبیعی گسترده و برخورداری از نعمت سرشار نفتی به منظور ارائه و فروش به دیگر کشورهای جهان امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال پذیرش واقعیت بزرگ بودن اقتصاد ایران در مقیاس جهانی عملکرد غیرقابل قبول سیاستگذار برای ترسیم چشم‌انداز منفی اقتصادی را توجیه نمی‌کند.


آمارهای داخلی نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته رشد اقتصادی کشور به طور میانگین صفر بوده و هیچ‌گونه افزایشی در سطوح تولیدی کشور از سال ۹۰ به بعد دیده نشده است. رشد منفی ۸/۶ درصدی در سال ۹۱ نیز از ضعف عملکرد دولت طی سال‌های گذشته پرده برمی‌دارد.

عملکرد غیرقابل پذیرش دولت طی یک سال گذشته و دستیابی به نرخ رشد منفی اقتصادی نیز ادامه سلسله سیاستگذاری‌های دولت طی سال‌های گذشته و صفر بودن میانگین رشد تولید ناخالص داخلی کشور طی هشت سال گذشته است.

بنابراین در رد ادعای مسوولان دولتی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بهترین عملکرد را در شاخص‌های اقتصادی داشته‌ایم باید به این موضوع اشاره کرد که تولید ناخالص داخلی کشور در طول هشت سال گذشته همانند تولید ناخالص داخلی ثبت شده در سا‌ل‌های منتهی به ۹۰ است؛ موضوعی که می‌تواند بزرگ بودن حجم اقتصاد ایران در مقیاس جهانی را تحت عملکرد نامطلوب دولت به حاشیه براند!

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانیادداشت
شناسه : 27034
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا