صنعت پتروشیمی زیر تیغ واشنگتن

جهان صنعت نیوز| دکترصلاح‌الدین هرسنی- وزارت خزانه‌داری آمریکا صنایع پتروشیمی ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. این تصمیم جدید واشنگتن اگر‌چه در راستای فشار حداکثری و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره گرفته شده است، اما با توجه به اهداف پیش‌بینی شده واشنگتن نمی‌تواند کارایی لازم را به همراه داشته باشد.

چنین ادعایی ابتدا با شرایط حاکم بر صنعت پتروشیمی و سپس صدق ادعاهای آمریکا در مذاکره در ارتباط است. در ادعای اول که در ارتباط با شرایط پتروشیمی است مساله آن است که این صنعت بر‌خلاف صنعت نفت انعطاف‌پذیری بالایی در تولید و فروش دارد و همچون صنعت نفت تابع شرایطی انقباضی نیست.

به واقع شرایط‌ انبساطی صنعت پتروشیمی به ویژه در بازاریابی و فروش محصولات و همچنین تنوع محصول و مشتری سبب می‌شود که این صنعت بدون نگرانی از سیاست‌های تحریمی واشنگتن به کار خود ادامه دهد. این شرایط همگی کمک کرده‌اند که صنعت پتروشیمی ایران با توجه به جایگاهی که در بازار جهانی دارد، به آسانی جایگزین سایر محصولات و فرآورده‌های نفتی نباشد.

راستی‌آزمایی

به این ترتیب چشم‌انداز و دورنمای مسیری که واشنگتن لا‌اقل در این فقره انتخاب کرده است، نمی‌تواند معطوف به نتیجه باشد. اما در ارتباط با ادعای دوم، وضعیت کمی بغرنج و البته اسفبارتر از ادعای اولی است. در ادعای دوم بحث بر سر راستی‌آزمایی و صدق ادعا‌های واشنگتن است.

واشنگتن از یک‌سو به جد خواستار مذاکره با ایران است، ولی از طرف دیگر و با هدفی که دنبال می‌کند، هیچ مناسبت و نشانه‌ای با صدق رفتار و ادعا‌‌های صلح‌جویانه آمریکا ندارد. معنی و مفهوم این رفتار دوگانه و البته پارادوکسیکال واشنگتن آن است که دائما مرتکب نقض غرض است. بدیهی است که برآیند و نتیجه اتخاذ چنین رفتاری قبل از هر چیز متوجه خود واشنگتن است، به این معنی این‌گونه رفتار‌ها سبب می‌شود که نتایج پیش‌بینی شده با تاخیر و تعلیق مواجه شود.

در حقیقت اتخاذ رفتار پارادوکسیکال و دوگانه واشنگتن سبب تردید و عقب‌نشینی ایران در مذاکرات محتمل آینده است، ضمن آنکه انگیزه و عزم ایران را در پروژه و پروسه مقاومت در برابر رفتار‌های ایذایی واشنگتن افزایش می‌دهد.

‌مدرس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل‌

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 25370
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا