رشد نرخ نیمایی و EPS شرکت ها

جهان صنعت نیوز| محمد دارستانی کارشناس بازار سرمایه معتقد است، اتفاقات بنیادی شرکت ها در کنارتنش های میان ایران و ایالات متحده آمریکا از دلایل اصلی نوسانات اخیر بازار سرمایه طی چند وقت اخیر به شمار می روند.

وی خاطرنشان کرد: در بازه های زمانی کوتاه مدت به طور قطع شاهد صعود و نزول های بازار خواهیم بود.بر این اساس در صورت صرف نظر از موضوعاتی پیرامون تحریم، به دلیل کاهش ارزش ریال و افزایش تورم با توجه به این که دارایی های شرکت  های بورسی هنوز به روز رسانی نشده اند پیش بینی می شود که در آینده نه چندان دور بازار سهام کشور مورد اقبال و خرید از سوی سهامداران قرار بگیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: رشد نرخ نیما نسبت به سال گذشته و شکافی که این نرخ با ارز آزاد ایجاد کرده است به عنوان دیگر دیدگاهی در نظر گرفته می شود که سرمایه گذاران با توجه به آن اقدام به خرید  سهام شرکت های بورسی می کنند.

محمد دارستانی تاکید کرد: در صورتی که مصوبه تجدید ارزیابی که مورد تایید مجلس شورای اسلامی قرار گرفت مورد تایید شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصحلت نظام قرار گیرد، با توجه به این که دولت بار مالی این موضوع را بر عهده دارد ، این مصوبه می تواند به عنوان پشتوانه رشد قیمت سهام ها طی سال جاری باشد.

وی افزود: تایید نهایی این مصوبه می تواند منجر به صعود های سریع در بازار شود و از سویی دیگر، تنش های سیاسی نیز می تواند نزول های سریع بازار را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که طی سال جاری افزایش نرخ دلار را بدون تنش های خاصی در سطح بین الملل تجربه خواهیم کرد که در پی این مهم به دلیل مسایلی از جمله جلوگیری از فساد و رانت، نرخ نیما نیز با افزایش همراه می شود. بنابراین به دنبال رشد نرخ نیمایی به طور قطع شاهد افزایش در EPS شرکت های بورسی خواهیم بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: تفکر غالبی که منجر به رشد بازار در سال جاری خواهد شد احتمالا EPS شرکت ها نباشد. این در حالی است که احتمالا تفکر غالب، قیمت دارایی شرکت های بورسی در کنار مصوبه اخیر درنظر گرفته شود.

محمد دارستانی عنوان کرد: شرکت هایی که در سال جاری به دنبال استفاده از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی هستند می توانند پیش رو در بازار سهام باشند. این اساس، صنعت سیمان، برخی از شرکت های خودرویی وشرکت هایی که ممکن است به سمت تجدید ارزیابی حرکت کنند می توانند شرایط بهتری را سپری کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به این که در آستانه فصل مجامع و تقسیم سود شرکت ها قرار داریم و از طرفی گزارش های ۳ ماهه نیز منتشر خواهد شد به طور قطع بازار وضعیتی مطلوب تر از گذشته را تجربه می کند. همچنین، فروش های فروردین و اردیبهشت ماه که در بورس کالا قیمت گذاری شده اند نیز عامل محرک دیگری در جهت رشد پارامتر های بورسی در نظر گرفته می شوند.

 

بانک و بیمهیادداشت
شناسه : 19514
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا