رشد اصلی بورس پس از فصل مجامع

جهان صنعت نیوز| علیرضا تاجبر عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران معتقد است بازار سرمایه در سال ۱۳۹۸ به عنوان بهترین گزینه سرمایه گذاری در کشور مطرح می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی این مهم نیز خاطرنشان کرد: با توجه به رشد بسیار چشم گیر سایر بازار های موازی مشاهده می شود که بازار سرمایه افزایش قابل توجهی را طی چند وقت اخیر تجربه نکرده و همچنان از سایر بازار ها عقب تر است.

به گفته وی بسیاری از کارشناسان در بازار مسکن و یا بازار های کالایی از جمله  خودرو صعود قابل توجهی را متصور نیستند و غالبا بر این باورند که سایه رکود طولانی مدت در این صنایع دیده می شود.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» تاکید کرد: بررسی بازارهای مالی نشان می دهد که بازار سرمایه از شفافیت بسیار بالایی نسبت به سایرین برخوردار است. در همین حال، نداشتن هزینه نگهداری و نقد شوندگی بالا از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این بخش از اقتصاد کشور محسوب می شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: بازار سهام در کنار پارامتر های بنیادی مناسب، گزارش های بنیادی مطلوب شرکت ها و ارزندگی بسیاری از سهم ها دارای ریسک سیستماتیک است اما این ریسک به شدتی که درفضای مجازی مطرح می شود، نیست.

وی اذعان داشت: بنابراین تقابل این نکات مثبت و منفی باعث شده است که در مقطعی طی چند هفته گذشته صعود و نزول های بسیار شدیدی را تجربه کنیم. در همین حال بررسی چند روز معاملاتی اخیر نشان می دهد که شرایط بازار متعادل و رو به افزایش است.این مهم نشانه ای بسیار خوب در جریان داد و ستد های سهام در نظر گرفته می شود.

عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران گفت: صعود بازار همگام با شیب متعادل منطقی و حجم معاملات بالا، بسیار مناسب ارزیابی می شود.

مسیر جدید سرمایه گذاران

با توجه به این که درآستانه فصل مجامع شرکت ها قرار داریم، خرداد ماه گزارش های فروش و میزان سودآوری سال گذشته شرکت ها منتشر خواهد شد. از طرفی موضوع تقسیم سودها را پیش رو داریم که به طور قطع مسیر سهام بنیادی از سهم هایی که شرایط مناسبی ندارند نیز جدا می شود.

علیرضا تاجبر تاکید کرد: رشد اصلی شاخص بعد از فصل مجامع شرکت ها روی می دهد چرا که در فصل مجامع بر روی برخی از موارد مثبت تاکید خواهد شد بنابراین همزمان با آشکار شدن  این مهم، بازار مسیر درست خود را پیدا می کند.

وی با اشاره به ریسک های بازار نیز عنوان کرد: به نظر می رسد که ریسک سیستماتیک فعلی تا پایان سال همراه بازار باشد، منتها رفته رفته از شدت اهمیت آن کاسته خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تداوم شرایط فعلی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تداوم وضعیت فعلی و چشم انداز مثبت بازار تا پایان سال دور از ذهن نخواهد بود.

پتانسیل افزایشی صنایع

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در خصوص صنایع پیش رو دربازار سهام نیز بیان کرد: عمدتا صنایعی که فروش کالا محوری دارند و به نوعی با تورم و نرخ ارز مرتبط هستند به ۲ نوع تقسیم تقسیم بندی می شوند. نخست صنایعی که صادراتی هستند ودیگری صنایعی که بخش عمده ای از فروش آن ها داخلی است. صنایع صادرات محور درصورتی که در صادرات خود  با مشکل جدی مواجه نشوند به طور قطع بهترین سال خود را تجربه خواهند کرد. در نقطه مقابل، صنایعی که فروش داخلی دارند برخی از آن ها در سال گذشته با تعزیرات دولتی مواجه بودند و برخی دیگر نیز با افزایش نرخ در سال گذشته و امسال همراه شده اند. بنابراین این ۲ گروه از سایرین وضعیت بهتری را خواهند داشت.

وی افزود: برخی از شرکت های خدماتی نیز بر اساس تورم و شرایط جاری کشور اقدام به تعیین نرخ می کنند که این دست از شرکت ها در رده سوم قرار می گیرند.

بانک و بیمهیادداشت
شناسه : 19521
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا