تغییر ادبیات آمریکایی ها در مقابل ایران

جهان صنعت نیوز| حسن‌ هانی‌زاده- رییس‌جمهور آمریکا و تیم وی که متشکل از مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی است ابتدا تلاش داشتند از رهگذر تهدید نظامی و ارسال ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن به خلیج فارس، ایران را وادار کنند که با شروط آمریکا یکسری مذاکرات خارج از مسائل برجام داشته باشند اما همه جریان‌های سیاسی ایران و رهبر معظم انقلاب اتفاق نظر دارند که تهدید نمی‌تواند ملت ایران را وادار به تسلیم و قبول شرایط آمریکا کند.

 به همین دلیل بعد از این تهدیدها، آمریکایی‌ها ادبیاتشان راتغییر دادند‌. دیدار وزیر خارجه عمان از تهران و میانجیگری دولت عراق، قطر، عراق و ژاپن نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در برابر اراده ایران تسلیم شدند و گزینه نظامی را کنار گذاشتند و حالا تلاش‌شان بر این است که از طریق فشارهای سیاسی ایران را به نحوی تحت تاثیر قرار دهند و به میز مذاکره بازگردانند اما مذاکره یکسری شرایط و پیش‌زمینه‌هایی دارد از جمله اینکه آمریکا باید برجام را قبول کند و تحریم‌ها را بردارد.

گزینه نظامی 

ضمن اینکه با احترام با ایران برخورد شود‌. علاوه بر این مذاکره هم باید یکسری جدول‌هایی و دستور کار داشته باشد از جمله این دستورات این است که مذاکرات باید در چارچوب برجام باشد بنابراین تا زمانی که آمریکا گام عملی برندارد و حسن نیت خودش را نشان ندهد قطعا ایران وارد مذاکره نخواهد شد‌.

اما در این میان یکسری چهره‌های افراطی مثل مایک پمپئو و جان بولتون به دونالد ترامپ فشار می‌آورند که گزینه نظامی را در مورد ایران مورد توجه قرار دهد. این در حالی است که یکسری از ژنرال‌های آمریکایی با توجه به توانمندی و قدرت بازدارندگی ایران همواره رییس‌جمهور آمریکا و تیم‌ وی در کاخ سفید را از ماجراجویی برحذر داشتند و خواهان حل مسالمت‌آمیز مسائل ایران و آمریکا شدند در حالی که جان بولتون به خاطر وابستگی به لابی صهیونیستی همواره گزینه نظامی را ترجیح می‌دهد.

بنابراین از یک سو کاخ سفید تهدیدهای نظامی را مورد توجه قرار می‌دهد و از سوی دیگر یکسری اشارات و سیگنال‌های مثبتی هم به ایران ارسال می‌کند تا ایران را وادار به مذاکره غیرمشروط با آمریکا کند هرچند مذاکره غیرمشروط به این مفهوم است که آمریکا همچنان بر مواضعش باشد و برجام را قبول نداشته باشد‌.

پارادوکس سیاسی

اما خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های جدید مخصوصا تحریم‌های اخیر در مورد پتروشیمی و فروش محصولات آن نشان از این دارد که آمریکا دچار نوعی پارادوکس سیاسی است و همچنان سیاست چماق و هویج را دنبال می‌کند‌.

 آمریکا برای اینکه حسن نیتش را ثابت کند و خواهان مذاکره جدی با ایران باشد باید برجام را قبول و تحریم‌های اعمال شده را لغو کند در غیر این صورت این‌گونه رفتارها پروپاگاندای انتخاباتی برای ترامپ خواهد بود. ترامپ دو گزینه را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ در نظر دارد یکی مساله طرح معامله قرن است که اخیرا وزیر خارجه آمریکا در برابر رهبران یهودی آمریکا اعلام کرده که امکان اجرایی کردن طرح معامله قرن وجود ندارد و این طرح شکست خورده است اما گزینه دیگر همکاری و مذاکره با ایران است به دلیل اختلاف‌نظرهایی که آمریکا با چین و روسیه دارد الان درصدد است که با ایران مذاکره و از آن به عنوان پروسه انتخاباتی استفاده کند.

بنابراین اینگونه اظهارنظرها غیرمنطقی و فریبنده است و ایران با تجربه‌ای که دارد مایل نیست بدون اینکه آمریکا از مواضع قبلی‌اش عقب‌نشینی کند وارد مذاکره شود‌.

کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 25364
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا