چه بر سر ونزوئلا آمد؟

جهان صنعت نیوز| اواخر ژانویه گذشته، در حالی که هنوز یک ماه از مراسم تحلیف مادورو برای یک دوره شش ساله دیگر ریاست‌جمهوری نگذشته بود، خوان گوایدو میان تظاهرات گسترده خیابانی در کاراکاس، خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام و فرآیند برکناری مادورو را آغاز کرد. آمریکا به همراه متحدان خود به سرعت گوایدو را به رسمیت شناختند و رقیب او، مادورو، را فاقد مشروعیت دانستند.

گوایدو برای بسیج کردن طرفداران خود و افزایش فشار بر مادورو، چندین بار فراخوان تظاهرات سراسری داد و در چند مورد شهر‌های ونزوئلا شاهد تظاهرات عمومی بود که بعضا به خشونت کشیده شد. اما این تجمعات نتوانست مادورو را به کناره‌گیری از قدرت متقاعد کند. در مقابل، مادورو هم برای نشان دادن محبوبیت خود، طرفدارانش را به برگزاری راهپیمایی دعوت کرد.

همزمان با این زورآزمایی‌های خیابانی، نگاه‌ها به سمت ارتش متمرکز شد. آمریکایی‌ها با درک اهمیت ارتش در فیصله دادن به بحران ونزوئلا، چندین بار از آن خواستند که از گوایدو حمایت کند. در عین حال، نسبت به هرگونه اقدام ارتش علیه طرفداران گوایدو هشدار‌های تندی دادند. مقامات آمریکایی حتی تلویحا به گزینه نظامی علیه ونزوئلا هم اشاره کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته است در برابر ونزوئلا «همه گزینه‌ها روی میز است». علاوه بر این، اخیرا جان بولتون، مشاور امنیت ملی، در حالی که دفترچه‌ای در دست داشت، وارد محل یک نشست خبری در واشنگتن شد. جمله‌ای که روی این دفترچه نوشته شده است، توجه رسانه‌ها را جلب کرد. عبارت «۵۰۰۰ سرباز به کلمبیا» روی دفترچه بولتون رویت شد. کلمبیا هم مرز ونزوئلاست و اعزام سربازان آمریکایی به آن می‌تواند نشانه‌ای از اقدام نظامی آمریکا علیه ونزوئلا باشد.

هر چند که مقامات آمریکایی به طور ضمنی از گزینه نظامی در برابر ونزوئلا سخن می‌گویند و حتی گوایدو هم ظاهرا از چنین گزینه‌ای حمایت می‌کند، اما آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از طریق اقدامات فرهنگی و بشردوستانه جایگاه مادورو را تضعیف کنند و او را در برابر مردم قرار دهند.

جنگ هنری

در روز‌های اخیر، ارسال کمک‌های بشردوستانه از آمریکا به ونزوئلا خبرساز شده است. مادورو، آمریکا را متهم می‌کند که با پوشش ارسال کمک‌ها، می‌خواهد مخالفان دولت ونزوئلا را مسلح کند. به همین دلیل جلوی ورود این کمک‌ها را گرفت.

روز جمعه گذشته، همزمان با اوج‌گیری جدال ورود کمک‌های بشردوستانه، تنش‌های سیاسی ونزوئلا رنگ هنری به خود گرفت. ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی، برای جمع آوری پول برای مردم ونزوئلا در منطقه کوکوتا در مرز کلمبیا و ونزوئلا کنسرت برگزار کرد. مادورو هم برای عقب نماندن از قافله، در همان منطقه مرزی کنسرتی به نام «دست از سر ونزوئلا بردارید» برگزار کرد. هنرمندان سرشناسی مانند الجنادرو سانز، لوئیس فونسی، کارلوس وایوس و تعدادی دیگر در کنسرت مخالفان مادورو شرکت کردند. مادورو به هنرمندانی که در این کنسرت شرکت می‌کنند هشدار داد که آن‌ها مرتکب جرم می‌شوند و مداخله نظامی را تایید می‌کنند.

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون، که توسط دولت مادورو ممنوع الخروج شده بود، از منطقه مرزی عبور کرد و خود را به کنسرت کوکوتا رساند. او ادعا کرد که ارتش ونزوئلا به او در عبور از مرز کمک کرده است.

خشونت مرزی

در حالی که روز جمعه، منطقه مرزی کلمبیا و ونزوئلا محل آواز خوانی بود، روز شنبه به محل درگیری‌های خونین تبدیل شد. روز شنبه کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در مرز‌های ونزوئلا با برزیل و کلمبیا صف کشیدند. اما به دلیل مخالفت دولت مادورو نتوانستند وارد ونزوئلا بشوند. هزاران تن از شهروندان ونزوئلا، که شدیدا به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، به خیابان‌ها ریختند تا ارتش کشورشان را به دادن اجازه ورود به کمک‌ها متقاعد کنند.

اما ممانعت نیرو‌های دولتی از ورود محموله‌های کمک خشم معترضان را برافروخت. به گفته مقامات کلمبیا، زمانی که هشت کامیون تلاش کردند وارد ونزوئلا شوند، سه عدد از آن‌ها در آتش سوختند.

در همین حال، گوایدو از جامعه بین المللی درخواست کرده که برای برکناری مادورو «همه گزینه‌ها» را روی میز قرار دهد. او قرار است فردا با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در کلمبیا دیدار کند.

طبق گزارش‌های میدانی، در خشونت‌های مرزی سه نفر کشته و حدود ۳۰۰ تن مجروح شده‌اند.

رویارویی‌هایی معترضان با نیرو‌های دولتی، آن هم بر سر ورود کمک‌های بشردوستانه، مادورو را در موقعیت دشواری قرار داده است. او پس از تحولات اخیر، مرز کشورش با برزیل و کلمبیا را بست و حتی دیپلمات‌های کلمبیایی را از کاراکاس اخراج کرد. این اقدامات، ممکن است از دیدگاه مردم اینگونه تفسیر شوند که مادورو مانع از بهبودی وضع مردم می‌شود. مردم ونزوئلا در اثر تحریم‌های اقتصادی با مشکلات معیشتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از آن‌ها به شدت به کمک‌های پزشکی نیاز دارند. شاید به همین دلیل آمریکایی‌ها برای تحت فشار قرار دادن مادورو از زاویه کمک‌های پزشکی و انسانی وارد بحران ونزوئلا شده‌اند. آمریکایی‌ها پس از ناکامی در جدا کردن ارتش از مادورو، با ارسال محموله‌های کمک‌های بشردوستانه، که می‌دانند مادورو با ورود آن‌ها مخالفت می‌کند، احتمالا قصد دارند مادورو را بیش از پیش رودرروی مردم خود قرار دهند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 12067
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا