چرا با اُفت نرخ دلار قیمت کالاها پایین نمی‌آید؟

جهان صنعت نیوز |  سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم کاهش قیمت کالاها در بازار علیرغم اُفت نرخ دلار، گفت: واردات برخی کالاها مانند لوازم خانگی همچنان ممنوع است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با کاهش قیمت دلار نرخ این کالاها نیز در بازار کاهش پیدا کند؛ در واقع هرچه لوازم خانگی خارجی در بازار موجود است یا از گذشته در انبارها باقی مانده یا به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم اینکه ارز در برهه‌ای نرخ ۱۸ هزار تومان را نیز تجربه کرد اما در این محدوه قیمتی کالای چندانی خریداری نشد. بنابراین در حال حاضر که دلار به ۱۳ هزار تومان رسیده نباید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؛ در حال حاضر ۲۵ قلم کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و سایر کالاها نیز براساس نرخ نیمایی و سنا وارد کشور می‌شد بنابراین قیمت آنها ارتباطی با نرخ ارز در بازار ندارد.

وی اظهار کرد: نکته قابل توجه در قیمت‌ کالای اساسی این است که باید دید افرادی که ارز نیمایی و دولتی(۴۲۰۰ هزار تومانی) دریافت کرده اند آیا محصول خود را براساس این نرخ ها در اختیار مردم قرار می دهند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه محصولات تولیدی موجود در بازار براساس ارز نیمایی و دولتی در اختیار مردم قرار نمی گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کالا با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور می‌شود اما در بازار با ارز آزاد به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توزیع کالا مشکل اساسی کشور است، ادامه داد: اگرچه ارز دولتی و نیمایی برای تامین کالاها تخصیص داده می شود اما این کالاها با این نرخ به دست مردم نمی رسد.

باستانی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راه اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک کوتاهی می‌کند به همین دلیل امکان ردیابی کالاهای وارداتی در شبکه توزیع، صندوق‌های مکانیزه فروش و در نهایت رسیدن به دست مشتری امکان‌پذیر نیست.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 27410
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا