نماینده اصولگرای مجلس نهم: برجام و پالرمو درگیر معضل‌های سیاسی هستند

جهان صنعت نیوز| احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه و عضو فراکسیون اصولگرایان در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که تصویب نشدن احتمالی لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، چه تبعات و پیامدهایی را برای کشور به همراه دارد، گفت: من فکر نمی‌کنم که این موضوع تبعات مهمی برای کشور داشته باشد. ما همین حالا در حالت تحریم هستیم، مگر آنکه بانک‌های چین و روسیه این مساله را مشکل بگیرند.


این استاد علوم سیاسی دانشگاه در ادامه توضیح داد: اساسا قصد طراحان پالرمو و لوایح چهارگانه آن زمانی که تصویب شد، این بود که تروریست‌ها را از طریق تراکنش‌های مالی آنان کنترل کنند. لذا برای کشوری مانند ایران که در تحریم است، ورود به این مساله و مسایلی مانند FATF  و CFT و پالرمو خوب است و به هرجهت باید با کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم، ولی در مجموع این مسائل وضعیتی را برای ایران تغییر نمی‌دهد و صرفا مسیر را کندتر می‌کند. باید دید که چین و روسیه در قبال این موضوع چگونه رفتار می‌کنند.

او افزود: همین امروز اروپاییان همان تحریم‌ها را اعمال می‌کنند چون آمریکا تحریم ثانویه را نسبت به اروپا اعمال کرده است. بنابراین وقتی اروپا INSTEX  را مطرح کرد، هیچ افقی را برای آینده باز کرد. اگر اروپا تحریم نفتی ایران را به عنوان مثال برمی‌داشت و می‌گفت که ما خریدار نفت هستیم و یا یونان و ایتالیا که معافیت شش ماهه برای خرید نفت ایران داشتند، در چنین صورتی شاید می‌توانستیم بگوییم که تصویب پالرمو مهم است. ولی اینکه بگویند ایران نفت را به کره جنوبی و هند بفروشد و آنان پول نفت را در اروپا دپو کنند و ایران از اروپا کالا بخرد، مقداری توهین‌آمیز است.

به گفته بخشایش، مباحثی مانند برجام و پالرمو درگیر معضل‌های سیاسی هستند و اختلافات فنی نیستند. شاید اینکه ما در برجام سریع عمل کردیم و زود جلو رفتیم و به صورت پله پله پیش نرفتیم دچار مشکل امروز شدیم و حالا نباید این اشتباه را مرتکب شویم. آنان ۴ ماه به ما فرصت دادند و طبیعی است که دوباره به ما فرصت چند ماهه بدهند. ان‌ها دوست دارند که ایران را از این طریق کنترل کنند. آنان نمی توانند ایران کاملا کنار بگذارند. دوست دارند که ایران در چنین فضایی قرار دهند تا کنترل آنان بر ایران زیاد باشد.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 12182
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا