ناتوانی دولت در پرداخت تسهیلات خرید مسکن

جهان صنعت نیوز| پروانه اصلانی در برنامه گفتگوی ویژه شبکه خبر با اشاره به اینکه تسهیلات درنظر گرفته شده برای کمک به خرید مسکن، بجای خریداران، باید به سرمایه گذاران و انبوه سازان پرداخت شود گفت: سقف کنونی تسهیلات خرید مسکن  ۳۰ درصد قیمت مسکن را پوشش می دهد اما به هر حال قابلیت پوشش دهی تسهیلات کنونی در شهرهای کوچک بالا است.


اصلانی با ناکافی دانستن توان دولت در پرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان، اظهار داشت: اینکه دولت بتواند بخش اعظمی از هزینه خرید مسکن را به قشر متوسط جامعه پرداخت کند، آرزوی هر دولتی است اما واقعیت این است که در عمل چنین امکانی وجود ندارد.

وی افزود: بهتر است این تسهیلات بجای پرداخت شدن به خریداران، به انبوه سازان داده شود تا در مسیر ساخت مسکن قرار گیرد.

معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ما در عرصه خانه های متوسط، کمبود عرضه داریم و بدون حمایت از ساخت، شوک قیمتی به بازار این خانه ها وارد خواهد شد.

رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این برنامه با حمایت از این راهکار، رقم فعلی تسهلات خرید مسکن را ناکافی دانست و گفت: سقف کنونی تسهیلات مسکن برای خرید نمی تواند متقاضیان مسکن را صاحب مسکن کند.

وی ادامه داد:سال گذشته در حضور وزیر راه و شهرسازی بارها اعلام کردم که سقف کنونی تسهیلات مسکن کفاف خرید را در کلان شهرها نمی دهد به هر حال مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی نیز معتقد هستند رشد سقف تسهیلات می تواند موجب رشد قیمت مسکن شود اما سوال این است که آیا رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته به خاطر بالا رفتن سقف تسهیلات بوده است؟

* دولت برای کمک به خانه دار شدن مردم، دو راه دارد

همچنین ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با بیان اینکه دولت برای کمک به خانه دار شدن مردم، دو راه دارد، اظهار داشت: برای این امر یا باید هزینه های ساخت مسکن کاهش یابد و با اینکه به خریداران وام داده شود.

رهبر سود بانکی بالای این وام ها را از معضلات تسهیلات خرید مسکن دانست و گفت: بسیاری از کسانی که در جستجوی خرید مسکن متوسط هستند، توان بازپرداخت وام ها با سود ۱۷ درصد را ندارند.

غلامی، کارشناس بازار مسکن نیز تصریح کرد: در صورت حمایت از انبوه سازان ضروری است که با دلال بازی‌ها مقابله شود و از سوی دیگر، انبوه ساز نباید مالک مطلق خانه ها باشد و هنگام فروش، قیمت و زمان دلخواه را ارائه کند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 14528
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا