قیمت شیر خام پاسخگوی نیاز دامداران نیست

جهان صنعت نیوز| نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص در خواست دامداران برای افزایش قیمت شیر، گفت: علی رغم واردات بخشی از نهاده‌های مورد نیاز دامداران با استفاده از ارز دولتی اما دامداران مواردی از نهاده‌ها را مانند یونجه و سایر علوفه را از بازار و با قیمت آزاد تهیه می‌کنند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هزینه بالای حمل و نقل نهاده‌های دامی از یک استان به استان دیگر نیز بر روی قیمت تمام شده گوشت قرمز و شیر تاثیر مستقیم دارد، ادامه داد: با توجه به بالا بودن هزینه تولید شیر خام قیمت فعلی آن پاسخگوی نیاز دامداران نیست و باید قیمت آن افزایش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعیین نرخ جدید شیر خام در سال جدید نیاز به کار کارشناسی و آنالیز قیمت دارد، ادامه داد: قیمت شیر خام باید متناسب با هزینه تولید دامداران تعیین شود، در حال حاضر دامداران افزایش قیمت ۲۲ و نیم درصدی را پیشنهاد کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت شیر خام سریعا بر روی قیمت محصولات کارخانه‌های لبنی تاثیر گذار است، عنوان کرد: در حال حاضر نیز به دلیل افزایش و بالا بودن قیمت مصرف لبنیات در جامعه کاهش داشته است، افزایش شیر خام نباید منجر به کاهش مصرف مجدد لبنیات شود از سوی دیگر باید مراقب بود تا دامداران بیش از پیش زیان نبینند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: در صورتی که تولید شیر خام برای دامداران صرفه اقتصادی نداشته باشد میزان تولید خود را کاهش می‌دهند باید به این موضوع توجه داشت که کاهش عرضه شیر خام به بازار نیز افزایش قیمت لبنیات را درپی دارد.

اقتصاد کلان
شناسه : 22662
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا