عدول برخی از کشورها از تصمیمات اوپک مساوی با تصمیمات جدید ایران

جهان صنعت نیوز| اسدالله قره‌خانی  با اشاره به هشدار اخیر وزیر نفت به دبیرکل اوپک مبنی بر اینکه احتمال فروپاشی اوپک به دلیل یکجانبه‌گرایی برخی اعضاء، گفت: در آخرین جلسه اوپک حرکتی‌های توسط کشورهای خواهان تشکیل نوپک صورت گرفت، همچنین در این جلسه کشور قطر از اوپک خارج شد چراکه قطر جزو صادرکنندگان اول گاز جهان است، درواقع عضویت در این سازمان برای قطر ضرورتی نداشت و تنها موجب می‌شد باوجود تولید روزانه بیش از ۴۰۰هزار بشکه نفت، زیر نظر عربستان و سایر کشورها بماند.

آمریکا، روسیه، عربستان و عراق قدرت تولید نفت حتی بیشتر از اوپک را دارند

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در آخرین جلسه اوپک زمزمه‌هایی مبنی بر خروج از اوپک یــــــا تغییر تصمیمات این سازمان جهانی نفت، میان کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت ازجمله آمریکا، روسیه، عربستان و حتی عراق شکل گرفت چراکه این کشورها می‌توانند بیشتر از اوپک نفت تولید کنند.

آمریکا، روسیه، عربستان و… به‌دنبال خروج از اوپک و تشکیل نوپک هستند

وی همچنین توضیح داد: اگرچه اوپک حدود ۳۲ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند اما آمریکا به تنهایی۱۳ میلیون بشکه، روسیه ۱۱ میلیون بشکه، عربستان ۱۰ میلیون بشکه و عراق ۵ میلیون بشکه تولید دارند بنابراین عده‌ای به‌دنبال خروج از اوپک و تشکیل نوپک و ادامه رفتارهای یکجانبه‌‌گرایانه خود هستند.

کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت به‌دنبال بر هم زدن اوپک هستند تا به ایران ضربه وارد کنند

قره‌خانی با بیان اینکه در اوپک تصمیمات توسط تمامی کشورها با رای مساوی و ارزشی واحد گرفته می‌شود، اضافه کرد: ‌ به‌عنوان مثال اگر رای حداکثری کشورهای عضو اوپک مبنی بر افزایش قیمت نفت نباشد چنین اتفاقی نیـــــز نخواهد شد، درواقع کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت به‌دنبال بر هم زدن اوپک هستند تا به ایران به‌عنوان یکی از موسسان این سازمان ضربه وارد کنند.

اگر برخی از کشورها بخواهند از تصمیمات اوپک عدول کنند؛ مسئولان ایرانی تصمیمات جدیدی خواهند گرفت

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت بخواهند از تصمیمات اوپک عدول کنند و ایران به این نتیجه برسد که عضویت و همراهی با اوپک به ضرر کشور تمام خواهد شد، به‌یقین مسئولان ایرانی نیز تصمیمات جدیدی خواهند گرفت و دیگر کشورها همچون ونزوئلا نیز درصورت دستیابی به این نتیجه که اوپک برای آن‌ها ضرر دارد به‌طورحتم آن‌ها نیز تغییر رویکرد خواهند داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین اظهار کرد: با توجه به بحران ایجاد شده که در فوق توضیح دادم؛ باید منتظر حرکت بعدی کشورهای دارای بیشترین تولید نفت بود اینکه از تصمیمات اوپک تخطی خواهند کرد یا خیر.

تصمیم اصلی ایران حفظ و ماندن در اوپک است/اگر در نهایت نتیجه مدنظر حاصل نشود مسئولان تصمیمات اقتضایی خواهند گرفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی برای آینده اوپک دارد؟، گفت: تصمیم اصلی ایران حفظ و ماندن در اوپک است و اینکه حیات سازمان فوق را در چارچوب فعلی خود پیش بریم اما اگر در نهایت نتیجه مدنظر حاصل نشود مسئولانتصمیمات اقتضایی خواهند گرفت و این تصمیمات اقتضایی براساس درآمد و صادرات نفت کشور خواهد بود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 17133
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا