صوفی: خاتمی گفت که اگر از مردم بخواهم در انتخابات آینده شرکت کنند، دیگر مثل گذشته نیست

جهان صنعت نیوز| علی صوفی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون امید با محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات، گفت:صحبت‌هایی که خاتمی در دیدار با فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است، خود به خود به انتخابات، رویکرد مجلس در مسائل مختلف و بخشی به عملکرد دولت و اوضاع کشور باز‌می‌گردد. وی تعریضی به وضع موجود داشت. خاتمی می‌گوید از من هم کاری ساخته نیست، اگر از مردم بخواهم در انتخابات آینده شرکت کنند دیگر مثل گذشته نیست و این یک هشداری است که نمایندگان مجلس و دولت باید دست به دست هم بدهند و تغییری در وضع موجود ایجاد کنند.


وی افزود: مشکلات مردم باید توسط آنها حل شود و راهی برای جلب رضایت مردم اتخاذ شود. در غیراین صورت اساساً، وجود اصلاح‌طلبان در قدرت بی‌فایده است. فراکسیون امید بدون کارنامه برای مردم نمی‌تواند از جامعه انتظار رای داشته باشد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان جریانی قوی در کشور هستند، ولی سرمایه‌های اجتماعی آنها برای مردم مهم است، تصریح کرد: مهم‌ترین سرمایه اجتماعی شخص رئیس دولت اصلاحات خواهد بود؛ خُب این به شرطی است که بتوانیم کارایی از خود نشان دهیم. از طرفی دیگر، ناکارآمدی به این موضوع برمی‌گردد که اجازه ندادند از کاندیداهای حداکثری در انتخابات استفاده کنیم! به همین دلیل استراتژی ما در انتخابات سلبی شده است. همین که طیف احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری نباشد برای اصلاحات دستاورد مطلوب است.

صوفی با تاکید بر اینکه استراتژی ما این است که با توجه به پیامد لیست‌های حداقلی اصلاحات و ناکارآمدی که به تبع آن پدید آمده است، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند، لیستی ارایه کنند. از مردم هم نمی‌شود انتظار داشت که به لیستی رأی بدهند که ناکارآمد باشد. دیگر اینگونه نیست که هر لیستی ما اعلام کردیم، مردم به آن رای بدهند. از سویی دیگر تبعات لیست ارائه شده را اصلاح‌طلبان نمی‌توانند قبول کنند! لیست حداقلی ما ناکارآمد بود و به فرض اینکه بروند در مجلس و کاری انجام ندهند، خوب نیست. مسئله اصلی اصلاح‌طلب یا اصلاح‌طلبی است. خیلی از اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند، در لیست انتخاباتی قرار گرفتند کافی است، ولی این آغاز کار خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی سال آینده صحبتی در بین اصلاح‌طلبان شده است، گفت: هنوز صحبتی نشده است و الان برای مجلس شورای اسلامی هنوز زود است که به  مصادیق وارد شویم. باید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کاملاً مستقر شود. پارلمان اصلاحات هم هنوز معلوم نیست. آیین‌نامه‌های شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باید در تمام استان‌ها تشکیل شود و اجرای امور را در دست بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سیدمحمد خاتمی نارضایتی که از دولت روحانی دارد را به وی اعلام کرده یا جلسه‌ای برگزار شده است بین این دو نفر، گفت: حتما چنین است و زیاد این کار صورت گرفته است.در همین سال هم این جلسات برگزار شده است. خاتمی معتقد است اگر دولت موانعی در کار خود حس می‌کند، باید این مشکلات را به جدیت پیگیری کند یا آن را با مردم در میان بگذارد. اگر این موارد به نیروهای بالادستی مربوط است یا قوای دیگر باید رئیس‌جمهور تعیین تکلیف کند. اگر نمی‌تواند موانع را برطرف کند کنار بکشد.

وی ادامه داد: من شنیدم که خاتمی به روحانی گفت اگر نمی‌تواند از ریاست‌جمهوری استعفا دهد و شرایط خود را مطرح کند و اگر امکان‌پذیر نیست، اجازه گرفته و کناره‌گیری کند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 12595
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا