بازار طلا پرریسک‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری

جهان صنعت نیوز | میثم رادپور، کارشناس بازار طلا در تشریح دلایل افزایش نرخ جهانی طلا اظهار کرد: در چندماه اخیر بازار جهانی طلا با نوساناتی روبه‌رو شده است که درصد بالایی از این نوسانات طبیعی و مابقی به علت تنش‌های تجاری آمریکا با کشور‌های مورد معامله‌اش است.


وی افزود: واقعیت امر این است که بازار‌ها بدون نوسانات تقریبا کارآیی نخواهند داشت؛ اما دامنه این نوسانات بسیار حائز اهمیت است. نوسانات روزانه بین ۲۰ تا ۱۰ دلاری طلا تا حدودی معقول به نظر می‌رسد و بیش از این میزان به عوامل مختلفی که دست به دست هم می‌دهند، بستگی دارد.

رادپور عمده دلایل افزایش نرخ طلا در بازار‌های جهانی (اونس طلا) را تنش‌های تجاری آمریکا با کشور‌ها دانست و بیان کرد: این موضوع به تنهایی منجر به افزایش نرخ جهانی طلا نمی‌شود دلایلی مانند نرخ بهره بانکی، میزان جمعیت بیکار، درصد اشتغال در بخش غیر کشاورزی، شاخص بورس، نحوه مدیریت قدرت خرید و در نهایت میزان وام‌های رهنی بانک‌ها به افراد حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا در تغییر و جهش نرخ جهانی طلا موثر است.

وی بیان کرد: عموما طلا در بازار‌های جهانی به عنوان پرریسک‌ترین بازار در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار می‌گیرد و افراد با پذیرش این ریسک به دنبال سود بیشتر می‌روند. باید در نظر داشت چنین بازار‌هایی با تنش‌های سیاسی و اقتصادی با اُفق تیره و سقوط ناگهانی قیمت مواجه می‌شود.

رادپور گفت: زمانی که دلار در بازار‌های جهانی تضعیف شود بازار طلا جای خوبی برای افزایش قدرت اقتصادی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در طول تاریخ آمریکا بی سابقه‌ترین افزایش نرخ پایه پولی رخ داده است، گفت: آمریکا در این دوره از دولت خود، شاهد افزایش ۳ تا ۴ برابری پایه پولی در بانک مرکزی (فدرال رزرو) بوده است که حتی کارشناسان اقتصاد بین الملل معتقدند این اتفاق در سطح بین المللی بی سابقه است.

وی افزود: نرخ بهره بانکی از عواملی است که به عنوان اصلی‌ترین عامل افزایش نرخ جهانی طلا قلمداد می‌شود؛ بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا نرخ بهره سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را به شدت به هم نزدیک کرده است، بطوری که سپرده‌های ۱۰ ساله و ۳ ماهه به تقریبا یک میزان سود بانکی دریافت می‌کنند و همین موضوع سبب شده تا نقدینگی به سمت خرید طلا حرکت کند. عملکرد بانک های ایالات متحده آمریکا  موضوعی است که با تنش های سیاسی نیز همراه شده است.  بازارهای مالی آمریکا جزو تأثیر پذیرترین بازارها از تنش‌ها و جنگ های تجاری و سیاسی است و این تاثیر به سایر کشورهای تحت سلطه آن نیز سرایت می‌کند.

رادپور به معضل اصلی بازارهای ایالات متحده آمریکا اشاره کرده و گفت: باید توجه داشت که  طلا با اسعار مختلفی مبادله می‌شود و نوسانات و افت و خیزهای آن باید بر اساس ارزها بررسی شود؛  اما نکته قابل توجه اینجاست که بازارها بیشترین مبادلات خود را در طلا با ارز دلار انجام می‌دهند و این روزها افزایش نرخ اونس جهانی طلا به علت ریزش ارزش دلار، در حال شکل گیری است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 27933
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا