افشای اسامی تسهیل گیرندگان صندوق توسعه ممنوعت ندارد

جهان صنعت نیوز |   حسینی  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه گفته می شود امکان انتشار اسامی که از تسهیلات ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی وجود ندارد، گفت: براساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، احکام قانون برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی، از سال ۸۸ تا کنون تسهیلاتی ارزی و ریالی از حساب صندوق توسعه ملی  برای اقتصاد مولد و زاینده در کشور پرداخت می شود.


 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: شیوه پرداخت تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی، براساس نظام نامه های هیات امنا و از طریق بانک های عامل صورت می گیرد و همه اقدماتی که برای شناسایی متقاضی، تهیه و تصویب طرح، بازدید از محل اجرای طرح و همه موارد مانند سایر طرح ها عادی توسط بانک های عامل انجام می شود،با اصلاح حکم قانون برنامه ششم توسعه تنها وظیفه صندوق سپرده گذاری در حوزه بانک ها است و بانک ها باید باقی اقدامات را انجام دهند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی در خصوص ارائه تسهیلات ارزی، عنوان کرد: در بخش تسهیلات ارزی، با توجه به نظامنامه ای که وجود دارد، بانک عامل باید متقاضی از لحاظ اهلیت و هم لحاظ سایر شرایط ارزیابی و تحت عنوان شناسنامه به هیات عامل صندوق توسعه ارسال کند تا براساس آن به بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات دستور داده شود.

وی تاکید کرد: تا کنون اطلاعات دقیق هر پرداخت ارزی و ریالی به صورت دقیق، روشن و شفاف تهیه و هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش داده شده است، از سوی دیگر هیات نظارتی متشکل از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سازمان حسابرسی روند تسهیلات و سایر موارد را نظارت می کنند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه تمام سوابق افرادی که از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده اند قابل دسترس است، بیان داشت: تسهیلات صندوق برای افراد خاص نیست، افرادی که شرایط استفاده را داشتند با ارائه تضمین ها لازم از این امکانات بهره مند شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در خصوص تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی معوقاتی گزارش نشده است، چرا که  تمام ریسک ارائه این تسهیلات را بانک می پذیرد و اگرتسهیلاتی به سر رسید برسد و پرداخت نشود، از منابع بانک مذکور برداشت می شود.

وی گفت: در حوزه ارزی، آن تعدادی که به بازپرداخت رسیده اند با وجود نوسانات ارزی و شرایط سخت بازپرداخت، معوقاتی گزارش نشده و صندوق توسعه ملی برای بازپرداخت ذخایر ارزی پیگیر است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: اطلاعات افرادی که تسهیلات ارزی و ریالی از صندوق توسعه دریافت کرده اند قابلیت افشا دارد و این اطلاعات شخصی نیست، اما در قانون به صراحت انتشار این اطلاعات را بیان نداشته است با این حال صندوق گزارش عملکرد خود را به دستگاه های ذی ربط ارسال می کند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 28245
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا