افزایش انگیزه پرمصرف های برق با تعرفه های جدید

جهان صنعت نیوز|  محمدحسن متولی‌زاده در شبکه خبر در خصوص تغییر تعرفه‌های برق گفت: سال گذشته به دلیل محدودیت‌هایی که در تولید برق به وجود آمد که عمدتا هم ناشی از کمبود تولید نیروگاه‌های برقابی بود مجبور شدیم ساعاتی را به مردم خاموشی بدهیم و از این بابت مردم اذیت شدند.

وی افزود:بنابراین یک مطالبه عمومی هم ایجاد شد که چرا دولت با مشترکین پرمصرف برخورد نمی‌کند و مکانیزمی طراحی نمی‌کند که مردمی که مصرف برق بالایی دارند این مصرف را اصلاح کنند؛ بنابراین دولت به دلیل همین مطالبه مردم تعرفه‌هایی را طراحی و تصویب کرد و هدف هم صرفا اصلاح مصرف برق مشترکان پرمصرف بود که در این تعرفه از اول خرداد برای مشترکینی که پرمصرف هستند و از یک الگویی بیشتر مصرف می‌کنند ۱۶ درصد به تعرفه‌های آنها افزوده شود.

وی ادامه داد: یک نکته مثبت در کشور وجود دارد که اکثریت قریب به اتفاق مردم در حد الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند، البته این بدین معنا نیست که نمی‌توانند مصرف خود را کاهش دهند، اما تعداد محدودی است که بیش از اندازه مصرف آنها زیاد است.

متولی زاده گفت: به عنوان مثال یک درصد از مشترکین برق معادل ۱۰ درصد از مشترکین کم‌مصرف برق مصرف می‌کنند؛ یعنی ۱۰ برابر و به تبع اینها هم باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست می‌شوند و هم این‌که از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند.

طراحی الگوی مصرف برق

مدیر عامل توانیر در خصوص طراحی الگوی مصرف برق گفت: الگوی مصرف را با دو مدل می‌توانیم تعریف کنیم که اکثریت قریب به اتفاق مردم چه نوع مصرفی دارند و دوم این‌که وسایل مورد نیاز و لازم در یک واحد مسکونی چه می‌تواند باشد. این دو الگوی مصرفی طراحی‌ شده است.

وی ادامه داد: عمدتا روی قبوضی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد درج شده است که مشخص شده است که مشترک خوش‌مصرف است یا کم‌مصرف و معمولاً در مناطق عادی و گرم این اعداد متفاوت است؛ چراکه در آنجا وسایل سرمایشی مورد استفاده بیشتری است.

وی گفت: در تابستان ۴۰ درصد از کل مصرف برق را وسایل سرمایشی به خود اختصاص می‌دهند؛ یعنی بیش از ۲۲ هزار مگاوات و لذا این مسئله بسیار تعیین‌کننده است و یا سایر وسایل مثل روشنایی و وسایل پرمصرف مثل لباسشویی و ظرفشویی است.

متولی زاده در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس نسبت به تعرفه‌های قبل ایراد گرفتند، در تعرفه‌های جدید چگونه اصلاح شده است، گفت: هدف دولت دقیقاً مشترکین پرمصرف بود که بتواند مدل مصرف آنها را کاهش دهد بنابراین در نظراتی که نمایندگان مجلس ارائه کردند،‌ دولت هم به آنها پاسخ مثبت داد و در جهت تأمین نظر نمایندگان مجلس که عمدتا در خصوص مناطق گرمسیر بود و میزان الگوی مصرف و میزان مصرف را با توجه به نظر نمایندگان مجلس اصلاح کرد.

وی در خصوص یارانه ای بیشتری که به پرمصرف‌ها اعطا می شود گفت: هدف‌گذاری مصوبه دولت با همین هدف است، هر چند این اصلاح قیمتی نمی‌تواند فاصله‌ای که پرمصرف‌ها در استفاده از یارانه با کم‌مصرف‌ها استفاده می‌کنند کم کند، پس باید در یک برنامه زمان‌بندی شده باشد.

وی خاطر نشان کرد:ما دو روش را پیاده کرده‌ایم که یکی تعرفه‌های پلکانی بود که کسانی که مصرف کمتری دارند قیمت کمتری می‌دادند و کسانی که مصرف برق بالایی داشتند قیمت بیشتری پرداخت می‌کردند، اما با این مصوبه جدید دولت این یک مقدار شفاف‌تر و روشن‌تر شد که کسانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند یک ۱۶ درصد بیشتر هم اضافه می‌کنند که یک مقدار انگیزه داشته باشند برای این‌که برای کاهش مصرف فکری کنند.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: باید با مشترکان برق ارتباط دو طرفه ایجاد کنیم تا آنها از وضعیت مصرف برق خود علاوه بر درج وضعیت آنها در قبوض کاغذی آگاه شوند تا این تاریخ متأسفانه این ارتباط خیلی مستمر نبوده است.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:مشترکان تلفن همراه خود را در اختیار شرکت‌های توزیع قرار دهند تا بتوانیم قبوض کاغذی را حذف کنیم. تا ارتباط دوطرفه با آنها داشته باشیم تا زمان‌های پیک مصرف و اطلاعات لازم را به آنها بدهیم و روش‌های کاهش مصرف را به آنها آموزش دهیم.

*کاهش مصرف برق به‌ویژه در بخش خانگی و تجاری بسیار ساده است

متولی‌زاده گفت:‌ اتفاقا کاهش مصرف برق به‌ویژه در بخش خانگی و تجاری بسیار ساده است. ما بر اساس مطالعات انجام‌شده بدون این‌که سطح رفاه خانوار کاهش یابد و بدون این‌که مردم اذیت شوند با یک اطلاعات جزئی می‌توانند تا ۳۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند و از این بابت هم صرف اقتصادی برای خود و هم برای کشور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که در اصلاحیه جدید اعلام شده است که تعرفه برق مشروط به این‌که از قیمت تمام‌شده تجاوز نکند، گفت: فاصله این اختلاف زیاد مصرف برق مردم به‌طور متوسط با قیمت تمام‌شده زیاد است و با این اعداد به هیچ وجه به قیمت تمام شده نمی‌رسیم، البته در اصلاحیه دولت هم این قید گذاشته شده است که این رعایت خواهد شد.

عمومی
شناسه : 21068
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا