اعتراف اوپک به صفر نشدن صادرات نفت ایران

جهان صنعت نیوز| به گفته منابع صنعتی، صادرات نفت ایران با سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور در ماه می کاهش خواهد یافت و با کم شدن عرضه از سوی ونزوئلا به علت تحریم‌های آمریکا و کاهش تولید اوپک، عرضه جهانی نفت را پایین می‌آورد.

آمریکا پس از خروج از برجام، در ماه نوامبر تحریم‌ها علیه ایران را مجددا اعمال کرد. این تحریم‌ها تاکنون صادرات نفت ایران را به روزانه یک میلیون بشکه نصف کرده است.

واشنگتن در نظر دارد تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند، از اینرو اعلام کرد تمامی معافیت‌های تحریمی برای واردکنندگان نفت ایران را پایان خواهد داد.  ایران می‌گوید این اتفاق نمی‌افتد اما مقامات این کشور خود را برای کاهش عرضه نفت آماده کرده‌اند.

یک مقام ایرانی آگاه به سیاست نفتی این کشور گفت صادرات نفت ایران احتمالا به ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و از ماه می به بعد تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز  نیز کاهش خواهد یافت. یک منبع آگاه در اوپک گفت صادرات نفت ایران احتمالا در سطح ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز ادامه خواهد یافت.

سارا وخشوری، تحلیلگر نفتی گفت: ایران احتمالا برخی محموله‌های خود را برای بازپرداخت ها بدهی به چین و هند می‌فروشد یا در چین ذخیره می‌کند ومقداری دیگر را همانند دور قبلی تحریم‌ها قاچاق می‌کند.

مهم است خاطرنشان کرد که به صفر رساندن فروش نفت در ماه می به این معنی نیست که هیچ تحویل محموله‌ای به چین یا هند در این ماه صورت نمی‌گیرد.

ایران در مجموع، می‌تواند روازنه ۲۰۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه نفت صادر کند که همه آن را از قبل نفروخته است.

به نوشته این گزارش، اما تحلیلگران انرژی اسپکت، کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز را برای صادرات نفت ایران از ماه می به بعد پیش‌بینی می‌کنند.

صادرات نفت ایران از زمان بازگشت تحریم‌های ایران در ماه نوامبر، در هاله ای از ابهام فرو رفته است.  تهران دیگر ارقام تولید خود را به اوپک اعلام نمی‌کند و دیگر آمار قطعی صادرات وجود ندارد.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 16752
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا