هفت خان فرهاد در راه رسیدن به المپیک ۲۰۲۰

جهان صنعت نیوز| اخبار مبنی بر انتخاب شماره هفت سابق استقلال تهران به عنوان سرمربی تیم فوتبال امید ایران در حالی روز به روز پررنگ تر می شود که این تیم با نتایج دور مقدماتی کار سختی برای پایان دادن به طلسم ۴۴ ساله دارد.

«فرهاد مجیدی» که در نیم فصل دوم به عنوان دستیار «وینفرد شفر» انتخاب شد این روزها در کادر فنی آبی پوشان پایتخت جایی ندارد زیرا «استراماچونی» ایتالیایی یک مربی تمامیت خواه است و تحمیل دستیار به وی کار سختی به نظر می‌رسد و مجیدی جوان با این شرایط باید در کمتر از یک نیم فصل از کادر فنی آبی پوشان خداحافظی کند و به دنبال جایگاهی دیگر برای خود باشد؛ جایگاهی که شایعات در زمینه آن مربیگری در تیم امید ایران است.

اما پذیرش این سمت برای شماره هفت سال‌های دور استقلال بدون شک مشکلاتی در پیش دارد و آینده‌ای مبهم برای این مربی جوان رقم خواهد زد، زیرا پس از برگزاری دور مقدماتی رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و دوم شدن ایران با وجود میزبانی بازی‌ها، امیدها برای پایان دادن به طلسم ۴۴ ساله کمرنگ شد و «زلاتکو کرانچار» سرمربی این تیم نیز در کوتاه مدت اعلام کنارگیری کرد. هر چند کنارگیری وی به بهانه‌هایی مانند تحریم بود اما بر کسی پوشیده نیست که ناکامی تیم تحت هدایت این مربی در نوروز ۹۸ نشان داد وی بیش از هر کس دیگر از نتایج احتمالی تیم امید در مرحله نهایی انتخابی المپیک در تایلند با خبر بود. بازی‌هایی که دی ماه امسال برگزار و از آنان به عنوان رقابت‌های انتخابی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو یاد می‌شود.

این روزها در حالی قرعه مربیگری به نام مجیدی افتاده است که شرایط سختی بر کادر فنی امیدها حاکم و «حمید استیلی» مدیر فنی این تیم نیز از کم خبرترین شخصیت‌های ورزشی کشور به شمار می‌رود. استیلی که پیش از انتخاب کرانچار به عنوان سرمربی امیدها سمت مدیر در این تیم را عهده دار شد و با انتخاب کرانچار، احمدرضا عابدزاده و رضا شاهرودی به عنوان سرمربی و مربی، باند پرسپولیسی تیم را تکمیل کرد. این اقدام مدیر تیم امید با واکنش‌های متفاوتی مواجه و وی در نهایت مجبور شد سهراب بختیاری زاده را به تیم اضافه کند.

چینش مهره‌ها و رنگی شدن ترکیب کادر فنی امیدها از اصلی ترین مشکلات پیش روی مجیدی است زیرا او در نخستین تجربه مربیگری خود باید تغییراتی را در کادر فنی انتصابی مورد حمایت استیلی ایجاد کند؛ شکستن حلقه مدیریت رفاقتی و رنگی، پیشکسوت سابق پرسپولیس ممکن است ۲ دستگی را در بین بازیکنان و نفرات این تیم ایجاد کند.

در خوان دوم سرمربی جوان در صورت قبول مسؤولیت باید از بار روانی ۴۴ سال ناکامی این تیم خارج شود و تیم را در شرایطی قرار دهد که بتواند در مرحله نهایی انتخابی المپیک که دی ماه در تایلند برگزار می‌شود، بهترین نتایج را کسب کند. اما این مهم امکان پذیر است؟

شواهد و قرائن حکایت از آن دارد عبور از گذرگاه سخت تایلند برای رسیدن به توکیو یکی از دشوارترین خوان‌هایی است که باید مجیدی جوان از نبرد آن سالم بیرون آید. طبق رده‌بندی AFC، تیم‌های تایلند (میزبان)، ازبکستان، قطر و ویتنام در سید یک، تیم‌های کره جنوبی، عراق، ژاپن و کره شمالی در سید ۲، تیم‌های چین، استرالیا، عربستان و اردن در سید سه و تیم‌های ایران، امارات، بحرین و سوریه در سید چهارم قرار گرفتند.

احتمالات قرعه کشی در حالی می‌تواند گروه مرگ را برای ایران رقم بزند که ایران در مسابقات دی ماه تایلند در گروهی متشکل از ازبکستان، ژاپن و استرالیا قرار گیرد. این مسابقات دی ماه سال ۱۳۹۸ در تایلند برگزار می‌شود و سه تیم نخست به همراه ژاپن در المپیک حضور خواهند داشت.

خوان سوم شرایط سخت فرهاد برای عبور از مشکلات امید بلاتکلیفی این تیم در سه ماه گذشته است. پس از بازی‌های دور مقدماتی و رفتن کرانچار تیم بدون اردو و بازی دوستانه بوده و برخی از بازیکنان این تیم نیز اشتیاقی برای حضور در اردو ندارند. استیلی مدیر و همه کاره تیم نیز در سکوت خبری است و کسی از سهراب بختیاری زاده و رضا شاهرودی خبر دقیقی در دست ندارد. استمرار این شرایط در تیم امید نه تنها مجیدی بلکه هر مربی دیگر را ممکن است در مسیری قرار دهد که دانش او نتواند گره گشای طلسم ۴۴ ساله ایران برای حضور در المپیک باشد.

پذیرش سرمربیگری تیم امید از سوی مجیدی با علم به مشکلات آن بدون شک برای این مربی جوان نمی‌تواند سکوی پرش تلقی شود بلکه ممکن است هفت خوانی از مشکلات باشد که در آن میراث نه چندان شیرین کرانچار و باند پرسپولیسی تیم، برای فرهاد آبی‌ها موانعی ایجاد کند که تلاش این مربی در آن وادی به مانند تیشه بر بیستون زدن باشد.

ورزشی
شناسه : 25493
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا