گردشگری فرهنگی چیست؟

جهان صنعت نیوز| یکی از نظریه‌پردازان فرهنگی، واژه‌ی فرهنگ را دربرگیرنده‌ هنر و یادگیری و شیوه کلی زندگی مردم می داند؛ یعنی، فرهنگ با گذشته و سنن (مثلاً تاریخ و میراث)، ترجمان‌های خلاق (مثلاً کارهای هنری و اجراها)، سبک زندگی و آداب و عادات مردمان مرتبط است.

مقصود از گردشگری فرهنگی بحث درباره آن بخش از این صنعت است که بر جذابیت های فرهنگی توجه خاصی می کند. این جنبه های جذاب متفاوت اند و شامل کارهای انجام شده در جوامع ، موزه ها اماکن تاریخی و از این قبیل چیزها در همه زمانها می شود.

به طور کلی گردشگری فرهنگی سفر گردشگران  به منظور بازدید از جاذبه­ های فرهنگی است که با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید، برای ارضای نیازهای فرهنگی انجام می شود. در مجموع گردشگری فرهنگی فرصتی است برای آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و تمدن کشورهای مختلف و همین امر موجب می شود تا درک مشترک انسان ها از یکدیگر افزایش یابد.

البته این حوزه از گردشگری تنها مختص به گردشگری تاریخی نبوده و حوزه های مختلفی مانند گردشگری هنری، گردشگری علمی، گردشگری خلاقانه، گردشگری میراث، گردشگری شهری، گردشگری روستایی و گردشگری بومی می شود.

ابعاد مختلف 

‏گردشگری فرهنگی از دو بعد تعریف می شود. در بعد مفهومی گردشگری فرهنگی، حرکت انسان ها برای جاذبه های فرهنگی و جدا شده از مکان معمولی سکونت با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید برای ارضای نیازهای فرهنگی تعریف شده است.

از نظرفنی گردشگری فرهنگی، حرکت انسان ها برای جاذبه های فرهنگی خاص همچون مکان های میراث، نشانه های زیبا شناختی و فرهنگی،‌ هنرها و نمایش ها،‌که خارج از مکان معمولی سکونت قرار دارد را در بر می گیرد (Bachleitner,1999,201) .

این گونه گردشگری در طی منشور گردشگری فرهنگی اهداف زیر را مدنظر دارد:
–  تشویق و تسهیل کار متصدیان حفظ و مدیریت میراث به منظور نشان دادن اهمیت میراث به جامعه میزبان و بازدید کنندگان.
–  کمک به پیشرفت و تشویق صنعت گردشگری برای حمایت و اداره گردشگری به شیوه‌هایی که میراث و فرهنگ های زنده جامعه میزبان را محترم شمارد و آن را اصلاح کند.
–  تسهیل و تشویق گفت و گو میان طرفداران محیط زیست و متولیان صنعت گردشگری درباره اهمیت و شکنندگی مکان های میراث، مجموعه ها و فرهنگ های زنده از جمله نیاز رسیدن به آینده ای پایدار برای آنها.
–  تشویق تدوین کنندگان طرح ها و سیاست ها برای شکل دادن به اهداف و راهبردهای جامع و قابل اندازه گیری مرتبط به ارائه و تبیین مکانهای میراث و فعالیت های فرهنگی در زمینه حفظ و نگهداری آنها(ایکوموس، ۱۳۸۱، ۱۶۰-۱۵۹).

انواع گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی می‌تواند یک گشت‌وگذار معمولی عصرانه در نزدیکی محل زندگی باشد و یا تمام مدت یک سفر طولانی را به خود اختصاص بدهد. بعضی از تورهای  فرهنگی بر یک جنبه‌ی خاص از مقصد مثل غذاهای محلی، تفریحات سنتی یا تاریخ آن تمرکز دارند.

گردشگری فرهنگی در قالب تورهای گروهی و یا تور اختصاصی یک‌نفره به همراه راهنما انجام می‌شود.

با شرکت در یک تور  فرهنگی می‌توان از مناطقی بازدید کرد که معمولا پای گردشگران به آن‌ها نمی‌رسد. تجربه‌های به‌دست‌آمده در حین گردشگری فرهنگی به‌مراتب بیشتر از گردشگری معمولی هستند.

همچنین در بعضی از تورهای  فرهنگی می‌توان از امکانات محلی خاص بهره‌مند شد و با ساکنان بومی به گفت‌وگو نشست. به طور کلی گردشگری فرهنگی موجب درک متقابل مردم از یکدیگر و حتی افزایش صلح در دنیا می شود، زمانی که فرهنگ و آداب و رسوم یک سرزمین را به درستی درک کنید دیگر احساساتی نظیر نژاد پرستی و خودبرتربینی نسبت به آنها نخواهید داشت.

در مجموع گردشگری فرهنگی یکی از جذابترین حوزه های گردشگری به شمار می رود که طرفداران بسیاری دارد و در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و یونان درآمدزایی کلانی داشته و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می کند

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 19549
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا