لوح مفاخر قاجار به شیوه مینای نقاشی و خانه بندی ساخته شد

جهان صنعت نیوز| درراستای حفظ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران ،لوح مفاخر قاجار توسط شهلا اسدیانی پژوهشگر کارگاه مینای پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد.


به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس پژوهشکده هنر های سنتی با اعلام این خبر میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنرهای سنتی جایگاه خاصی داشته است.
او گفت: آثار شاخصی از مینای نقاشی بخصوص متعلق به دوران قاجار و پهلوی در موزه های معتبر نگهداری می شوند که از آن میان می توان به آثار برجسته موجود در موزه جواهرات بانک مرکزی اشاره کرد.
وی افزود: شیوه مینای نقاشی در دوره قاجار تکنیک نقطه پرداز  است که بعد از آن دوره و دوران پهلوی از رونق افتاد.
شریف زاده تصریح کرد : در ساخت این مدال برای سرعت بخشیدن به کار از شیوه ساده‌تری که هم اکنون در اصفهان رایج است استفاده شد.
او با بیان اینکه لوح مفاخر قاجار شامل دو بخش است تصریح کرد : بخش اول شامل مینای نقاشی که برای تصویرنگاری مفاخر (مظفرالدین شاه، ناصرالدین شاه، احمد شاه، امیرکبیر، کمال الملک، پروین اعتصامی) و طرح گلهای رایج آن دوران برای تزئینات استفاده شدو  مینای خانه بندی که با الهام از طرح گلهای رایج آن زمان دراین طرح اجرا شد.
شریف زاده در پایان از مریم شیخ مهدی پیشکسوت و هنرمند برجسته این هنر نام برد که هنرمندان فعال در این رشته از شاگردان وی هستند.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 16876
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا