با هدف شناخت مصالح بکار رفته در بناها

راه اندازی آزمایشگاه مواد و مصالح پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی

جهان صنعت نیوز| آزمایشگاه مواد و مصالح پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی به منظور ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی در راستای شناخت مصالح اصلی بکار رفته در بناها و دستیابی به مصالح مرمتی مناسب، شروع به فعالیت کرد.به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، فاطمه حاجیان، مسئول آزمایشگاه مواد و مصالح پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی با اعلام این خبر گفت : بـا توجه به فرسایش ، آسیب و تخریب‌های ایجاد شده در بناهای تاریخی در سالیان متمادی این آثار نیازمند اقدامات حفاظت و مرمتی با مواد و مصالح مرمتی بهینه‌سازی شده، هستند .
او افزود : بدین منظور پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی اقدام به راه‌اندازی و تجهیز بخش آزمایشگاهی به منظور شناخت مصالح اصلی بکار رفته (خشت، ملات، آجر، اندود، سنگ و …) در بناها و دستیابی به مصالح مرمتی مناسب، کرده است .
این کارشناس تصریح کرد : دراین آزمایشگاه با جمع‌آوری نتایج حاصل از آزمون‌های آزمایشگاهی و میدانی، خاک و مصالح مناسب برای  تهیه مصالح مرمتی بناهای تاریخی انتخاب و معرفی می شوند.
او بیان کرد : در کنار آزمون‌ها‌ی مختلف، نمونه‌سازی آزمایشگاهی و میدانی با ترکیبات مختلف بر روی مصالحی چون خاک، خشت، ملات،‌ اندود کاهگل و آجر انجام  و پس از آن، آزمون‌های لازم با کمک تجهیزات موجود بر روی نمونه‌های تولیدشده صورت می گیرد.
حاجیان افزود : این آزمایشگاه با هدف ارتباط با محققین در انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی، مشاوره‌ای و اجرایی و در راستای ارتقای کیفی و کمی دانش مربوط به مصالح بناهای تاریخی، شامل مطالعات رفتاری، فن‌آوری تولید، کاربرد مصالح، ترمیم و نگهداری سازه‌ها و طراحی آنها از سال ۱۳۹۷ تجهیز شده و در سال جاری آماده ارایه این خدمات است .
مسئول آزمایشگاه مواد و مصالح گفت: از جمله آزمایش هایی که در این بخش انجام می گیرد آزمایش تحکیم، تعیین مقاومت خمشی – آجر،موزائیک و بلوک سیمانی، تعیین دانه بندی به روش هیدرومتری، تعیین وزن مخصوص دانه های خاکGsو غیره است .

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 16868
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا