افت چشمگیر سفر کوهنوردان اروپایی به ایران

جهان صنعت نیوز| این روزها فصل پر سفر (High Season ) کوهنوردی ایران محسوب می شود. هرساله تعداد زیادی از گردشگران اروپایی به ایران سفر می کنند تا از کوه های بی نظیر کشورمان دیدن کرده و کوه نوردی کنند. کوه های ایران به گفته بسیاری از گردشگران آلمانی بهشت روی زمین نامیده می شود. با اینهمه حتی حضور بهشت بر روی زمین نیز موفق نشد امسال گردشگران خارجی را به خود جذب کند و آمار کوهنوردان اروپایی کاهش چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشته است. دلیل اصلی این امر نیز از دیدگاه کارشناسان تحریم ها، ترویج ایران هراسی در رسانه های غربی و اختلافات فرهنگی مابین ایران و دیگر کشورها است.


مهسا بیانه، برنامه نویس سفر در گفت و گو با جهان صنعت نیوز اظهار کرد: اکنون های سیزن (فصل پرسفر) ایران در حوزه کوهنوردی و طبیعتگردی محسوب می شود. با اینهمه جامعه هدف تورهای کوهنوردی بسیار کوچکتر از تورهای طبیعتگردی یا تاریخی و فرهنگی است.

او افزود: سال گذشته آمار گردشگران ورودی بسیار بالاتر بوده و امسال تقریبا میزان گردشگران ورودی کشورمان کاهش ۵۰ درصدی داشته است. این امر حتی در حوزه تورهای کوهنوردی که طرفداران دائمی، وفادار و ثابتی دارد نیز رخ داده است.

بیانه در رابطه با دلایل کاهش گردشگران ورودی به ایران اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش سفر گردشگران خارجی، ویزا ومشکلات مربوط به آن است. ترامپ گردشگران بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا را تهدید کرده است که اگر به ایران سفر کنند دیگر حق سفر به آمریکا را نخواهند داشت و این امر موجب هراس گردشگران خارجی شده است! با اینکه بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه، مهر ویزای ایران بر روی پاسپورت گردشگران خارجی نمی خورد بازهم گردشگران خارجی از احتمال اینکه اجازه ورود به خاک آمریکا را نداشته باشند در هراس هستند.

او افزود: از دیگر دلایلی که گردشگران خارجی از سفر به کشورمان خودداری می کنند تفاوت های فرهنگی، عرفی و قانونی کشورمان است. این تفاوت ها هم در نوع پوشش، هم نوع خوراک و نوشیدنی وجود دارد و گردشگران را معذب می کند. از سویی دیگر در ماه مبارک رمضان نیز مشکلات مربوط به غذا خوردن وجود دارد، اگرچه برای گردشگران خارجی سخت گیری نمی شود اما تمامی رستوران های کشور در روز بسته هستند.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: از دیگر دلایل کاهش گردشگران ورودی به ایران، ایجاد ذهنیت منفی درباره ایران و تبلیغات منفی علیه کشورمان در رسانه های غربی است. در واقع ایران هراسی موجب شده تا گردشگران از سفر به کشورمان واهمه داشته باشند.

او گفت: بسیاری از گردشگران خارجی از صحبت درباره مسائلی مانند روابط ایران با کشورهای دیگر واهمه دارند و یا اگر سوالی بپرسند باترس می گویند می توانید جواب دهید یا صحبت درباره این مسائل ممنوع است؟

بیانه در رابطه با اینکه کوهنوردان کدام کشورها بیشترین سفر را به ایران دارند بیان کرد: گردشگران کشورهای فرانسه، اتریش و آلمان بیشترین تمایل را برای کوهنوردی در ایران دارند. در ماه جای تنها سه تور کوهنوردی داشتیم در صورتی که در فصل پر سفر (High Season )کوهنوردی ایران هستیم.

او در رابطه با اینکه تورهای ورودی کوهنوردی بیشتر برای کدام مناطق در نظر گرفته می شوند اظهار کرد: کوه ها دماوند، علم کوه و سبلان معمولا برای تورهای ورودی کوهنوردی انتخاب می شوند و طبیعتا شهرهای اردبیل، کلاردشت، تهران و دماوند مقصد سفر این تورها به شمار می روند. در کنار کوه نوردی تهران گردی یا اگر تور به مقصد سبلان باشد اردبیل گردی را نیز در برنامه سفر می گنجانیم. در مجموع کاخ گلستان، موزه ملی ایران و بازار بزرگ تهران از جمله اماکنی هستند که در تهران گردی در نظر گرفته می شوند. گردشگران خارجی علاقه بسیاری به این سه مقصد دارند.

بیانه در رابطه با رده سنی کوهنوردان خارجی گفت: بیشتر گردشگران خارجی مسن هستند اما سالم و سرحال هستند. معمولا تا قله کوه ها، کوه پیمایی می کنند و کمتر پیش می آید مسافتی کمتر از فله را بپیمایند. بیشتر کوهنوردان تجهیزات کوهنوردی را با خود به همراه می آورند، اما در صورتی که تجهیزات  نداشته باشند از ما خریداری می کنند.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 17230
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا