قائم مقام وزیرکشور درباره نقش وزیر اطلاعات دولت دهم در رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی چه گفت؟

جهان صنعت نیوز| علی فراهانی: اردیبهشت سال ۹۲ بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین روز مهلت قانونی برای انتخابات ریاست جمهوری نام‎نویسی کرد. ثبت‌نام وی بسیاری از نخبگان سیاسی را غافلگیر کرد و شور و شعف خاصی در جامعه و بین مردم به وجود آورد، اما این خوشحالی موقت بود چرا که آیت‎الله هاشمی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.


خبر رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، مردم و بخصوص نخبگان سیاسی را در حیرت فرو برد. از آن زمان تاکنون تحلیل‎ها و نظرات گوناگونی درباره ردصلاحیت وی مطرح می‌شود. برخی ردصلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی گره زدند و برخی دیگر نیز دلیل رد صلاحیت هاشمی را به خاطر سکوتش درباره حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‎دانستند.

در این راستا عده‎ای اعتقاد داشتند که آیت‎الله هاشمی به خاطر کهولت سن رد صلاحیت شده است در حالی‎ که عباسعلی کدخدایی ۱۸ ماه پس از انتخابات در گفت‌وگو با فارس این فرضیه را رد کرده بود و دلیل رد صلاحیت وی را الزاما سن و کهولت ندانست. البته ۳۰ اردیبهشت سال ۹۲ یعنی قبل از انتخابات، علی مطهری در جمع خبرنگاران در مورد تأثیر جدی شدن گمانه‌زنی‌ها درباره ردصلاحیت‌ برخی کاندیداها مثل هاشمی رفسنجانی گفته بود: اگر این کار صورت گیرد اصل انقلاب و اصل نظام جمهوری اسلامی ایران زیر سؤال می‌رود، هاشمی کسی است که در میان افراد موجود بیشترین نقش را در ایجاد انقلاب اسلامی داشته است.

از سال ۹۲ گفته‌ها و شنیده‌های متفاوتی درباره ردصلاحیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان می‎شد تا اینکه چندی قبل آیت‌الله هاشمی پرده از رد صلاحیت خود برداشت و در دیدار جمعی از تاریخ‌نویسان گفته بود: «در زمان انتخابات ۹۲ وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته بود با این اقبالی که روز‌به‌روز به هاشمی می‌شود، با رأی بی‌سابقه‌ای می‌آید و همه رشته‌های ۱۰ساله ما را پنبه می‌کند». بنابراین وزیر وقت اطلاعات این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رأی به احراز صلاحیت‌نشدن بنده دهند.

مصلحی: سخنان هاشمی را تکذیب می‎کنم

اما چند روز بعد از اظهارات آیت‌الله هاشمی، وزیر اطلاعات دولت دهم بدون اشاره مستقیم به حرف‌های هاشمی، ادعاها درباره اظهارنظرهای منتسب به او در روزهای اخیر را تکذیب کرد و گفت: «بنده کوچک‌تر از آن هستم که در مقام شورای نگهبان اظهارنظر کنم».

بعد از حیدر مصلحی، سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفته بود: «البته تعجب کردم؛ چون بزرگان که نباید به این شایعات توجه کنند، ما جایگاه افراد را خیلی بالاتر از اینها می‌دانیم که این بحث‌های خیلی ساده‌انگارانه مطرح شود و این‌گونه تصور شود که نهاد شورای نگهبان دنبال این است که ببینند چه کسی رأی بیشتری دارد، بعد به او بگویند برود کنار و از این حرف‌ها».

او درباره حضور مصلحی گفته بود: «نه اصلا نسبت به آقای هاشمی حرف نزدند. نسبت به مباحث و حوادث پیرامونی و تحلیل اوضاع و احوال کشور و بین‌المللی صحبت کردند. صحبت‌های ایشان یقین دارم که هیچ اثری از این جهت روی رأی افراد نداشت؛ یعنی اگر وزیر هم نمی‌آمد، همین تعداد رأی به ایشان داده می‌شد؛ چون عرض کردم تحلیلی بود از شرایط ایران و آقایان هم سؤالاتی داشتند، از ایشان پرسیدند. بعد از آن جلسه هم رأی‌گیری شد و اتفاقا تا نزدیکی ظهر طول کشید که من هم وقت گرفتم صحبت کنم که چون وقت اذان بود، من هم صرف‌نظر کردم. بعد رأی‌گیری شد و رأی لازم را نداشتند». کدخدایی با بیان اینکه این مطلب، مطلب پنهانی نیست، اظهارات هاشمی را تکذیب کرد و گفت: «این ماجرا هرگز به شکلی که مطرح شده، نیست».

مشاور هاشمی خطاب به کدخدایی: بگویم آقای مصلحی کجای جلسه نشسته بود؟

بعد از سخنان سخنگوی شورای نگهبان، غلامعلی رجایی مشاور آیت‎الله هاشمی‌ به اظهارات کدخدایی واکنش نشان داد و گفت: من می‌خواهم اینجا از سخنگوی شورای نگهبان، آقای کدخدایی سؤال کنم که توضیح بدهند چه چیزی را تکذیب می‌کنند؟ جلسات شورای نگهبان همه ضبط‌ و ثبت می‌شود. خود ایشان در آن جلسه بوده است. توصیه من این است که مشروح جلسات را منتشر کنید.

وی ادامه داد: بالاخره الان نزدیک به چهار سال از آن زمان گذشته و آقای هاشمی هم که ردصلاحیت شدند؛ پس چیز پنهانی نباید وجود داشته باشد. آیا می‌خواهید بگویم آقای مصلحی کجای جلسه نشسته بود؟ تا جایی که می‌دانیم، ایشان نه به دعوت شورای نگهبان، بلکه به خواست خود و با معاونان‌شان به شورای نگهبان آمده بودند؛ تا جایی‌ که این حضور با عکس‌العمل شورای نگهبان روبه‌رو می‌شود. اگر این حضور به دعوت شورای نگهبان بوده، چرا معاونانش را بیرون کردند و فقط خودش را راه دادند؟ این یعنی ایشان آمده بودند تا درباره رأی‌آوری هاشمی اخطاری بدهند. بهترین راه برای برطرف‌کردن این شبهه پیش‌آمده همان انتشار مشروح آن جلسه است.

همچنین عباسعلی کدخدایی در نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به پرسشی درباره حرف و حدیث‌های موجود درباره دیدار مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اعضای شورای نگهبان و مباحث مرتبط با ردصلاحیت وی در انتخابات ۹۲ گفت: ما حاضریم همه ویدئوها و صداهای ضبط شده را منتشر کنیم، چنانچه از سوی دوستان غیراخلاقی تلقی نشود.

بنابراین خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، برای روشن شدن حقایق این ماجرا به سراغ محمدحسین مقیمی، قائم‌مقام و معاون سیاسی وزیر کشور رفت و در این باره پرسش‎هایی را با وی مطرح کرد.

در ادامه متن کامل این گفت‎وگو را می‎خوانید:

* گفته می‏‌شود «حجت‎الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم» همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به شورای نگهبان مراجعه کرده است و از این نهاد خواسته است آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کند این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟

(سکوت). از خودشان بپرسید، من در آن دوره مسئولیتی نداشتم!

* شما که در حال حاضر صاحب مسئولیت هستید؛ این مسأله را تکذیب می‎کنید یا تأیید؟ فقط می‎خواهیم بدانیم چنین گفته‎هایی صحت دارند یا خیر.

از خودشان (شورای نگهبان) سؤال کنید.

* بالاخره باید اسناد و مدارکی در این باره وجود داشته باشد چرا که صدا یا تصویر افرادی که در جلسات شورای نگهبان حضور پیدا می‎کنند ثبت و ضبط می‏‌شوند. شما به عنوان قائم مقام وزیرکشور چنین گفته‎هایی را تأیید می‏‌کنید؟

من مسئول تأیید یا تکذیب این حرف‌ها نیستم!

* شورای نگهبان (عباسعلی کدخدایی) این مسأله را تکذیب کرده است، اما در مقابل مشاور آیت‎الله هاشمی رفسنجانی چنین حرف‎هایی را با توجه به فیلم‎ها و نوارهای ضبط شده جلسات شورای نگهبان تأیید کرده است.

از خودشان سؤال کنید.

* باز هم تکرار می‏‌کنم شما به عنوان معاون سیاسی وزیرکشور این شنیده‎ها و گفته‎ها را تأیید می‌‏کنید؟ آیا حیدر مصلحی به شورای نگهبان گفته است آیت‎الله هاشمی را رد صلاحیت کند یا خیر؟

از خودشان (حیدر مصلحی و شورای نگهبان) سؤال کنید.

* جواب پرسش من یک کلمه است؛ بله یا خیر؟

من در دوره‌ای که هستم هر پرسشی که شما از من داشته باشید را پاسخ می‏‌دهم، اما من که مسئول عملکرد دیگران نیستم.

گفت‌وگو از علی فراهانی

عمومی
شناسه : 10844
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا