افشاگری بلومبرگ درباره همکاری‌های سایبری عربستان و اسرائیل برای ترور مخالفین

جهان صنعت نیوز| تارنمای خبری بلومبرگ طی تحلیلی نوشت که کشورهای غربی در حالی از گرمی روابط عربستان و اسرائیل خشنود هستند که این روابط بیشتر برای سرکوب مخالفان عربستان توسط تسلیحات سایبری اسرائیل ایجاد شده است.


الی لیک روزنامه نگار طرفدار صهیونیست در مقاله ای در بلومبرگ از همکاری اسرائیل و عربستان برای ردیابی و سرکوب مخالفان آل سعود پرده برداشت. وی گزارش داده است که چگونه تجهیزات و خدمات سایبری اسرائیل به خدمت دولت سعودی درآمده اند.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است : وقتی مقام های اسرائیلی و سعودی در سال ۲۰۱۵ عادی سازی روابط را علنی کردند، آمریکا و متحدین غربی مورد تشویق قرار گرفتند. بله به نظر رسید که گره مشکلات باز شده است اما دو دشمن قدیمی به خاطر تقابل با ایران روابط خود را تقویت کردند. این صلح سرد مزایای خود را دارد. اما در سال گذشته نیمه تاریک آن آشکار شد.

یک وبلاگ نویس و روزنامه نگار فلسطینی به نام ایاد البغدادی را در نظر بگیرید که در نروژ و در تبعید به سر می برد. وی در ماه گذشته توسط مقامات امنیتی نروژ مطلع شد که عربستان به دنبال ترورش است که در این راستا تلفن همراه وی توسط جاسوس افزارهای اسرائیلی هک شده بود. بغدادی بسیار ناراحت بود که زندگیش به خاطر عملیات عربستان به خطر بیفتد.

قطعا بعد از کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول، بغدادی نگرانی های زیادی داشت وی گفت که عربستان با نقض حریم خصوصی و شنود مکالمات تلفنی سعی دارد افراد را بدنام کند با اتهامی چون رسوایی جنسی، یا مالی که از این طریق بتوانند از شخص مورد نظر اخاذی کنند.

شنود و هک تلفن مخالفان عربستان توسط شرکت اسرائیلی “ان اس او” (NSO) صورت می‌گیرد. این شرکت از طریق تسلیحات سایبری تحت عنوان پگاسوس از سال گذشته بسیاری از خبرنگاران و فعالان حقوق بشری عربستان را مورد رصد و شنود قرار داده است.

سیستم پگاسوس و موارد مشابه آن برنامه هایی هستند که بدون اطلاع کاربر و بدون حتی یک کلیک قادر است مکالمات فرد مورد نظر را شنود کند و به حریم خصوص اش وارد شود.در مواردی یک باگ مانند تماس نرم افزار واتس اپ کافی است که تلفن مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد و امکان ردیابی را فراهم سازد. این بهترین راه برای زیر نظر داشتن منتقدی چون بغدادی بود که از سرویس های رمزنگاری شده برای برقراری ارتباط با دیگر فعالان در سراسر خاورمیانه استفاده می کرد.

این در حالی است که شرکت NSO طی بیانیه ای اعلام کرد که محصولاتش فقط باید در زمینه پیشگیری از جرائم و عملیات ضد تروریستی استفاده شود. این اهداف کاربری خوبی دارد ولی با وجود مشتریانی مانند عربستان ساده لوحانه به نظر می رسد. عربستان سعودی قادر به خرید هر گونه جاسوس افزاری است که کشف آن غیرممکن به نظر می رسد. این جمله ای بود که دنی اوبراین مدیر عامل استراتژی بنیادمرزی الکترونیک بدان اشاره کرد: اگر شما قطعاتی از این قبیل را به کشوری مانند عربستان سعودی بفروشید، آن تجهیزات برای هدف قرار دادن روزنامه نگاران، فعالین حقوق بشر و وکلا استفاده می شوند.

این موضوع سوالی را مطرح می کند. شرکت NSO برای تجارت با عربستان سعودی نیاز به مجوز دارد. فراهم کردن ابزارهای سایبری اسرائیلی برای عربستان یک هدف کوتاه مدت و احمقانه است. مخصوصا زمانی که سعودی ها از آن ابزار برای سرکوب عرب های آزادی خواه استفاده می کند آن هم با ظاهر فریبنده مبارزه با تروریسم. این موضوع مسئولیتی را متوجه اسرائیل و زیاده روی های دوست تازه اش یعنی عربستان می کند.

فروش جاسوس افزارهای اسرائیلی به عربستان امنیت خاورمیانه را نادیده می گیرد. برای کشورهای اسلام گرا و انقلابی بهترین راه ایجاد جامعه ای باز و پایدار است. این دیدگاه رئیس جمهور اسبق آمریکا یعنی جورج دبیلیو بوش و سیاستمدار سابق اسرائیلی و منتقد شوروی یعنی ناتان شارانسکی بود. این همچنین دیدگاه ایاد البغدادی است. دولت اسرائیل به جای اینکه به سعودی ها ابزار خاموش کردن صدای منتقدین را بدهد، باید از این روزنامه نگار و بقیه فعالین محافظت کند.

دانش و فناوریسیاسی
شناسه : 24318
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا