انصاری‌راد: چهل سال از انقلاب گذشت اما به آزادی‌ مطبوعات و بیان نرسیدیم/ مجلس، خانه ملت نیست مجلس شورای نگهبان است

جهان صنعت نیوز| علی فراهانی: حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم در گفت‌وگو «جهان صنعت نیوز» در پاسخ به این پرسش که بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی آیا به آزادی مطبوعات، ادیان و اندیشه، رسیده‌ایم یا خیر؟ اظهار کرد: قبل از اینکه جواب سوال شما را دهم ابتدا باید به نکاتی اشاره کنم تا با کنار هم قرار دادن آن‌ها به نتیجه درست و دقیقی درخصوص آزادی‌ها که جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی بودند، برسیم.


وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی خانه ملت نیست بلکه مجلس شورای نگهبان است. حقیقتا به معنای واقعی کلمه آ‌ن‌طوری که در قانون اساسی ذکر شده مردم نمی‌توانند آزادانه به نمایندگان خودشان رای دهند. چراکه شورای نگهبان به مردم اجازه داده و می‌دهد که از بین منتخبان خود، افرادی را به عنوان نماینده انتخاب کنند.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در این باره اضافه کرد: آقای مومن به صراحت گفته که «اگر مردم می‌خواهند به آدم بد رای دهند خب عقل ندارند، اما اگر می‌خواهند به آدم خوب رای دهند خب شورای نگهبان این افراد را شناسایی و تایید صلاحیت می‌کند.» در حالی‌که نظارت استصوابی شورای نگهبان به این معنا نیست که شورای نگهبان هرکاری که دلش می‌خواهد انجام دهد، اما متاسفانه اساس کار این شورا از مجلس هفتم تا الان به این شکل شده است.

انصاری‌راد با تاکید بر اینکه قانون انتخابات مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و حاکم بر نظر شورای نگهبان است، افزود: رسیدگی به صلاحیت‌ها صرفا براساس دلایل و مدارک مراکز قانونی مانند دادگستری، وزارت اطلاعات، تشخیص هویت و ثبت احوال باید انجام شود و دلایل رد هم باید به داوطلب ارائه و او نیز حق شکایت دارد که مراجع رسیدگی‌کننده آن را بررسی و در نهایت نتیجه را به قوه مجریه و داوطلب اطلاع می‌دهند. بنابراین در بند اخیر این قانون و بعد از رسیدگی مراجع رسیدگی کننده اصلا اسمی از شورای نگهبان برده نشده و مستقیما نتیجه رسیدگی باید به داوطلب و قوه مجریه اطلاع داده شود. پس آنچه که شورای نگهبان انجام می‌دهد خلاف قانون مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت است.

وی اقدامات و شیوه شورای نگهبان را تبعیضانه دانست و گفت: این شورا در انتخابات مجلس هفتم ۳۵۰۰ اصلاح‌طلب را که ۸۵ نفر از آنان از نمایندگان شاخص مجلس ششم بود را ردصلاحیت کرد و تعدادی را به عنوان مرتد و خارج از دین اعلام کرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم با بیان اینکه در رژیم پهلوی روزنامه‌ها در اختیار حکومت و ساواک بودند و به طور کلی آزادی مطبوعات وجود نداشت، تصریح کرد: با توجه به نکاتی که به آن‌ها اشاره کردم باید پاسخ دهم که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی به هیچ‌یک از آزادی‌هایی که جزو آرزو و آرمان مردم و طبقه روشن فکر جامعه پیش از انقلاب بحساب می‌آمدند، نرسیدیم. چراکه امروز خبرنگاران و مطبوعات به لفافه‌گویی و غیرصریح نوشتن مجبور هستند و خبری از آزادی فکر، بیان، دیانت، اندیشه و رسانه نیست.

انصاری‌راد، وجود روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی زندانی را برای جمهوری اسلامی بیماری مهلک دانست و افزود: اگر رفتارهای تبعیض‌آمیز شورای نگهبان و قوه‌قضاییه برطرف نشود قطعا کشور و نظام گرفتار خطرات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود به شعار آب و برق مجانی برای فقرا و طبقه مستمند اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی حضرت امام در برخی سخنرانی‌های خود این وعده را به مردم دادند، اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم آرمان‌های انقلاب همچون رفاه، مسکن، اشتغال، آموزش و بهداشت رایگان را برای مردم تامین کنیم. واقعا تعجب‌آور است که حالا و بعد از گذشت ۴۰ سال آقای مصباح یزدی می‌گوید که هدف از انقلاب تامین معاش و رفاه مطرح نبود و فقط تشکیل حکومت اسلامی جزو آرمان‌ها بوده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم در ادامه به اظهارات امام جمعه موقت تهران درباره اینکه حکومت اسلامی با رفاه سازگاری ندارد واکنش نشان داد و افزود: اصلا چه کسی چنین سخنی گفته؟ وقتی دنیای کسی آباد نباشد آخرتش هم خراب است. آقای صدیقی به روایات استناد نکند چون هیچ سندی معتبرتر از قرآن وجود ندارد. معنی یکی از آیات سوره اعراف که می‌فرماید «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ» این است که «بگو چه کسی زینت‌های خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده؟»

انصاری‌راد تاکید کرد: مردم از نحوه مدیریت و کشورداری عصبانی و ناراحت هستند. چون مشکلات و گرفتاری‌شان زیاد شده است. روش‌ها را باید تغییر و تن به اصلاحات واقعی داد؛ در غیر این صورت روحانیت و اسلام دچار سختی خواهند شد.

وی با بیان اینکه راهی جز اصلاحات اساسی بر شرایط فعلی کشور وجود ندارد و هرگونه اخلال در نظم و امنیت، کشور را به ویرانی می‌کشاند، گفت: مسئولان ارشد نظام باید دست به اصلاحات اساسی بزنند و از این طریق ریشه مفاسد را دفن کنند تا رضایت مردم را با حاکمیت ملی و اجرای قانون جلب و از هرگونه تبعیض در اداره کشور نیز خودداری کنند.

پیشنهاد ویژهگفت‌وگو
شناسه : 11159
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا