ارسال اولین محموله صادراتی افغانستان به چابهار

چابهار مناسبات آسیای جنوبی و مرکزی را تغییر می دهد

جهان صنعت نیوز|  اولین محموله ۵۷۰ تنی صادراتی افغانستان شامل ۲۰۰ تن ماش و ۳۷۰ تن سنگ تالک امروز یکشنبه با حضور رئیس جمهوری افغانستان، سفرای جمهوری اسلامی ایران، هند و ترکیه راهی چابهار شد و قرار است تا هفتم اسفند به این بندر ایرانی برسد.

رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح صادارات محموله تجاری این کشور از طریق چابهار گفت که امروز وضعیت منطقه تغییر شکل یافته و همکاری ها به الگوی اصلی مبدل شده است.
اشرف غنی از رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر هند قدردانی کرد که با یک دیدگاه مشترک در باره چابهار به نتیجه رسیدند و از یک توافقنامه به عمل رفتند و امروز شاهد عملی شدن توافق نامه چابهار هستیم.

وی گفت که بحث روی چابهار ۱۸ سال پیش بین این کشورها آغاز شد و ایران در «جاده ابریشم» سرمایه گذاری کرد و هند هم جاده دلارام- زرنج را با ساخت.

وی مناسبات دولت با دولت، منافع مشترک و استفاده از فرصت های مشترک را نقطه کلیدی همکاری بین ایران و افغانستان دانست.

اشرف غنی گفت که همکاری های منطقه ای نقشه را تغییر می دهد، افغانستان از جزیره بدون ارتباط به کشور چهار راه ترانزیتی با کمک ایران و هندوستان مبدل شده است.

«محمدرضابهرامی» سفیر جمهوری اسلامی هم در این نشست گفت که با همت عالی سه کشور اولین محموله صادراتی از افغانستان به چابهار و سپس به هند صادر می شود.
وی افزود: بندر چابهار در مدت چند سال اخیر، ظرفیت های خودش را ارتقا داده است و فازهای بعدی بندر چابهار در سال های آینده افتتاح خواهد شد.
افغانستان در چهار سال گذشته با تلاش های زیاد به دنبال رهایی از بن بست ترانزیتی برای دستیابی به تجارت با کشورهای منطقه و جهان بود و اکنون که به این هدف رسیده است، چابهار را تغییر دهنده مناسبات اقتصادی و سیاسی خود در آسیای جنوبی و مرکزی می داند.

دولت وحدت ملی افغانستان از زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۳۹۳ موضوع اقتصادی و تبدیل افغانستان به چهار راه ترانزیتی را در دستور کار قرار داد و با همین شعار تلاش های خود برای رسیدن به این هدف را آغاز کرد که به نظر می رسد اکنون به آن دست یافته است.

مقامات افغانستان بر این باورند که پاکستان تنها مسیر ترانزیتی و تجارتی این کشور طی قرن ها بوده و ۱۸ سال گذشته دولت پاکستان از این مسیر استفاده سیاسی می کرد و هرازگاهی که رابطه دو کشور تنش آلود می شد این مسیر را به روی افغان ها مسدود و تجارت را با چالش مواجه می کرد و یکی از دلایل دولت افغانستان برای دستیابی به مسیرهای متعدد ترانزیتی و تجاری با کشورهای منطقه همین موضوع بوده است.

امروز یکشنبه رئیس جمهوری افغانستان همراه با یک هیأت بلند پایه دولتی عازم نیمروز در غرب افغانستان شد تا این مسیر پرسود و نزدیک را برای آغاز صادرات و واردات افتتاح کند.

«شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هم صبح امروز در صفحه اجتماعی خود نوشت که چابهار، روزنه دیگر برای تجارت و ترانزیت افغانستان افتتاح می شود.

وی افزوده است که امروز با ارسال اولین محموله صادراتی از مسیر جاده ابریشم به سوی چابهار فرصت و روزنه جدید برای تجارت و ترانزیت باز می‌ شود.

مرتضوی نوشته است که سیاست ‌های منطقه‌ ای رئیس جمهور «اشرف غنی» در بخش همکاری‌ های منطقه ‌ای با دستاوردهای عینی و عملی همراه است.

معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان افزوده است که پروژه های تاپی (انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند، «توتاپ» انقتال برق آسیای میانه به پاکستان، راه لاجورد که کالاهای افغانستان را از مسیر ترکمسنان به آذربایجان، گرجستان، ترکیه و اروپا می رساند و امروز هم چابهار، افغانستان را به نقطه وصل همکاری مبدل کرده است.
براساس گفته مرتضوی، اکنون افغانستان دیگر تنها به مسیر‌های پاکستان محدود نیست و مسیر‌های متعدد زمینی، راه آهن و کریدورهای هوایی فرصت و تحول عظیمی را برای کشور فراهم کرده است.

به گفته معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان برای اولین بار درآمد کشور امسال به یک میلیارد دلار رسیده است و تا سال بعد رقم به دو میلیارد افزایش خواهد یافت.
این مقام دولتی افغانستان نوشته است که اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر در تاریخ کشور بی ‌سابقه است. این راه هر روز بیشتر از گذشته توسعه خواهد یافت. امروز با ارسال اولین محموله تجارتی افغانستان شاهد تحول مهم درعرصه تجارت و ترانزیت خواهد بود.

«خان جان الکوزی» معاون اتاق تجارت افغانستان نیز در آستانه افتتاح مسیر چابهار برای تجارت این کشور گفت که این فرصتی بزرگی برای افغان ها است .

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده درست و فراهم شدن فرصت ها در چابهار و رفع چالش های باقی مانده این مسیر بتواند مشکلات تجارتی افغانستان را مرتفع سازد.
الکوزی پیش از این هم گفته بود که با افتتاح بندر چابهار، افغانستان به آب های آزاد ۸۰۰ کیلومتر نزدیک تر می شود و برای صادرات این کشور به هند و بازار های جهانی سهولت ایجاد می شود.

وی افزوده بود که با گذشت هر سال، از تجار افغان در بندر کراچی ۵۰۰ میلیون دلار پول اضافه گرفته می شود که با باز شدن بندر چابهار این مشکل حل خواهد شد.

با ایجاد بندر چابهار، افغانستان از طریق ایران به آبهای آزاد و سپس سهولت های ترانزیتی برای تجارت با سایر کشورهای جهان را به دست می آورد.
توافقنامه بندر ترانزیتی و تجارتی چابهار در سه خرداد ماه سال ۱۳۹۵ بین رئیس جمهوری افغانستان، ایران و نخست وزیر هند امضاء شده بود که اکنون اجرایی شده و آماده سرمایه گذاری و تجارت بازگانان منطقه و جهان است.

عمومی
شناسه : 11969
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا