مشکل پیام رسان های داخلی، بی اعتمادی است

جهان صنعت نیوز| مجید خاکپور – بازهم خبر از حمایت دولت از پیام رسان های دولتی منتشر شده است در صورتی که پیام رسان های دولتی تاکنون موفق نبوده اند. این پیام رسان ها موفق نشده اند کاربران اینترنتی را به خود جلب کنند، با وجود فیلترینگ تلگرام بازهم مردم آن را به پیام رسان های داخلی ترجیح داده اند. یکی از مشکلات اساسی پیام رسان های داخلی گره خوردن آنها و زمان آغاز فعالیتشان با فیلترینگ تلگرام است و این امر کاربران را به پیام رسان های داخلی بدبین کرده است. در واقع دلیل اصلی شکست پیام رسان های داخلی بی اعتمادی کاربران اینترنتی است. بنابراین اگر این پیام رسان ها قصد دارند کاربران ایرانی را جذب کنند می بایست اعتمادسازی کنند و هیچ راهی به جز این امر برای جذب مخاطبان وجود ندارد چراکه با این شرایط هرمیزان حمایت مالی و فنی داشته باشند موفق نخواهند بود. مشکل اصلی و کلیدواژه شکست پیام رسان های داخلی “حریم خصوصی کاربران” است.


در حال حاضر کاربران ایرانی به پیام رسان های داخلی اعتماد نمی کنند چراکه این پیام رسان ها موظف هستند به محض اینکه حکم قضایی صادر شود تمام اطلاعات کاربران را در اختیار مراجع قضایی قرار دهند و چاره ای جز اطاعت از قانون کشور ندارند. بنابراین اگر دولت می خواهد پیام رسان هایی مانند سروش و بله مسیر موفقیت را طی کرده و کاربران را جذب کنند می بایست به جای حمایت های مالی تغییراتی در قوانین کشور ایجاد کنند، می بایست قانونی ایجاد شود که امنیت حریم خصوصی و اطلاعات کاربران در فضای مجازی حفاظت شود.

دولت می تواند با این اقدام سازوکاری ایجاد کند تا اعتمادسازی شده و مردم به پیام رسان های داخلی ترغیب شوند. در واقع اگر مردم بدانند که با وجود حکم قضایی، پیام رسان های داخلی از فاش کردن اطلاعات کاربران خودداری می کنند به تدریج به این پیام رسان ها می پیوندند. به عنوان نمونه اگر پیام رسان “بله” اعلام کند که با وجود درخواست قوه قضاییه ما از فاش کردن اطلاعات کاربران خودداری کردیم، کاری که تلگرام و برخی از پیام رسان های خارجی انجام دادند.

اگرچه فیس بوک همواره اطلاعات کاربران را به دولت آمریکا فاش می کند اما متاسفانه کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی خارجی بیشتر اعتماد دارند تا شبکه های داخلی و اگر هم اطلاعات کاربران ایرانی در این شبکه های مجازی فاش شود هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود، حتی کاربران می توانند از شبکه های اجتماعی به جرم فاش کردن اطلاعات شکایت کنند.

اگرچه کیفیت فنی پیام رسان های داخلی مناسب نیست اما حتی اگر کیفیت فنی این پیام رسان ها از تلگرام نیز بهتر شود کاربران همچنان تلگرام را ترجیح می دهند، همچنان که اکنون با وجود کندی سرعت و مشکلات فراوان باز هم از تلگرام استفاده می کنند و به پیام رسان های داخلی که سرعت بیشتری دارند روی نمی آورند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی

 

 

دانش و فناوری
شناسه : 17271
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا