بررسی باستان شناسی شهرستان قیر و کارزین

جهان صنعت نیوز –  سعید صفرزاده سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: شهرستان قیر و کارزین با وسعتی معادل ۳۴۰۲ کیلومتر مربع،۷/۲ درصد از وسعت استان فارس را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، او افزود : این شهرستان به لحاظ تقسیمات سیاسی مشتمل بر ۲ بخش، ۵ دهستان و ۵ شهر بوده و ۵/۱ درصدکل جمعیت استان فارس را در خود جای داده است.

این باستان شناس اظهار کرد:شهرستان قیر و کارزین به دو بخش مرکزی و افزر تقسیم شده که به دلیل وسعت این شهرستان در فاز نخست بررسی و مطالعه بخش مرکزی پیشنهاد شد.

صفر زاده با بیان اینکه این شهرستان با آب و هوایی گرمسیری در مسیر ارتباطی مرکزی استان فارس واستانهای یزد و اصفهان به استان های هرمزگان و بوشهر قرار گرفته و از دیر باز مورد توجه انسانها و حکومتهابوده تصریح کرد: پژوهشگران بسیاری از این منطقه بازدید و آثاری از دوره های مختلف را شناسایی و معرفی کرده اند اما تا پیش از این برنامه مطالعاتی، بررسی جامع و فشرده ای برای شناسایی آثار باستانی و تاریخی این استان انجام نشده است.

نقش برجسته پارتی

او گفت: از قدیمی ترین آثار ثبتی برجای مانده در محدوده شهرستان قیر و کارزین نقش برجسته پارتی است که به دوره اشکانی تعلق دارد، این اثر در بین گردنه گلومشک و کارزین و به شکل تخته سنگی مکعبی با ابعاد ۴ مترمی باشد که بر یک طرف سنگ، نقش یک کماندار اشکانی حجاری شده است.

این باستان شناس افزود: تپه شاه بربر، آسیاب تاریخی شهر قیر و تل شاه پریون نیز از دیگر آثار مهم در این شهرستان به شمار می رود  که پیشتر شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گفته وی ، در کل ۵۲ اثر از آثار شناسایی شده این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده که ۲۹ اثر از این تعداد در بخش مرکزی آن قرار دارد.

او با بیان اینکه برنامه بررسی و شناسایی باستان شناسی بخش مرکزی شهرستان قیر و کارزین تا یکماه دیگر ادامه خواهد داشت بیان کرد: این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، با اعتبار مصوب دردستور کار میراث فرهنگی استان فارس قرار گرفته و در حال انجام است.

دانش و فناوری
شناسه : 27331
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا