چالش های استارتاپ ها با قانون گذاری

جهان صنعت – عادل طالبی – کسب و کارهای مجازی تفاوت های بسیاری با دیگر انواع کسب و کارها دارند. به طور مثال در تمامی کسب وکارهای سنتی خط و خطوط و قوانین مشخص است اما در حوزه استارتاپ ها کاملا برعکس است. به طور مثال در صنعت پوشاک، صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی این صنعت مشخص هستند. در صنعت داروسازی نیز به همین گونه است، در تمامی صنایع دیگر صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی مشخص هستند اما در استارتاپ ها به این گونه نیست.

اما در استارتاپ ها اینگونه نیست، در حوزه استارتاپ ها نه صنایع بالادستی مشخص هستند و نه صنایع پایین دستی. به طور کلی استارتاپ ها طیف وسیعی را در بر می گیرند؛ از خدمات رسانی در حوزه رستوران ها و کافی شاپ ها گرفته تا خدماتی مانند لباسشویی و مشاوره حقوقی.

در حقیقت قانونگذاری در حوزه استارتاپ ها بسیار مشکل است. البته در این میان طرح هایی مانند طرح نوآفرین و دانش بنیان مطرح شده اند اما خط و خطوط آنها مشخص نیست.

هنوز اجرایی نشده اند و زمان به اجرا درآمدن آنها نیز مشخص نیست. از سویی دیگر استارتاپ ها و کسب و کارهای مجازی ده ها متولی دارند.

وزارت ارتباطات خود را متولی این امر می داند و معاونت علمی – فناوری نیز تلاش هایی در جهت تولی گری و حمایت از استارتاپ ها انجام داده است، اتحادیه کسب و کارهای مجازی، اتحادیه صنفی و نهادهای دیگر نیز در این زمینه متولی هستند.

با این همه هنوز قانونی برای استارتاپ ها به تصویب نرسیده است و اگر این نهادها با هم همکاری کنند می توانند قوانین خوبی را تصویب کنند اما مشکل مجلس شورای اسلامی است که قوانین مرتبط با استارتاپ ها را به تصویب نمی رسانند و درک درستی از آنها ندارند.

اظهارات غلط نماینده مجلس درباره ارزرمزها

به عنوان نمونه یکی از بانوان نماینده مجلس اکنون که نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی شده ایم، اظهاراتی سراسر اشتباه و غلط درباره ارزرمزها و بیت کوین ارائه کرده است که تکلیف ما را با نمایندگان مجلس و سطح سواد و دانش آنها از فناوری مشخص می کند.

به نظر می رسد اینگونه اظهار نرهای اشتباه مد شده اند. متاسفانه مجلس همکاری های لازم را در زمینه تصویب قوانین مناسب با استارتاپ ها در نظر نمی گیرد.

به طور کلی فقط دو نماینده خوب در مجلس شورای اسلامی داریم که به خوبی با استارتاپ ها همکاری می کنند، یکی از آنها فاطمه حسینی است و دیگری جناب موسوی. اینها از ما می پرسند ما اطلاعات و دانش کافی را درباره استارتاپ ها نداریم شما به ما بگویید چه کار باید انجام دهیم تا به شما کمک کنیم.

در رابطه با طرح نوآفرین نیز، این طرح خوب است با وجود تمام نقدهایی که به آن وارد است. به طور کلی تنها چیزی که به آن نقد نمی شود سکوت و سکون است، اگر بنشینیم و هیچ اقدامی انجام ندهیم با هیچ نقدی نیز مواجه نخواهیم بود.

نقد اصلی عدم اجرای این طرح است. طرح دانش بنیان نیز بسیار خوب بود اما مالیات این طرح را خراب کرد و اداره بیمه نیز طرح فوق را قلع و قمع کرد.

به طور کلی با وجود تمامی مشکلاتی که سال گذشته با آنها مواجه بودیم مانند موج های فیلترینگ استارتاپ ها امسال سال بهتری داریم چراکه جواد جاویدنیا معاونت دادگستری در حوزه فضای مجازی عملکرد بسیار بهتری داشته است و دستوری عمل نکرده است.

کارآفرین در کسب و کارهای مجازی

دانش و فناوری
شناسه : 31098
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا