وزارت ارتباطات شاهکار کرد

جهان صنعت نیوز| سامانه شاهکار در واقع یک واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است که پیش از ارائه سرویس به مشترکان، هویت مشترک را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحت‌سنجی می‌کند و درصورت تائید درستی اطلاعات در سامانه، اجازه ارائه سرویس را می‌دهد.

تا پیش از این اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویسهای مخابراتی شامل اینترنت، تلفن ثابت و اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترک از جمله سرویسهای این سامانه بود که هم اکنون با توسعه سرویس‌های آنلاین از طریق اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی، امکان اتصال به این سامانه برای کسب و کارها نیز فراهم شده است.

به این ترتیب با مشخص شدن هویت کاربر، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه می‌شود .

بنابراین هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبت‌نام در خدمات مالی و بانکی، استفاده از نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاه‌های آنلاین و سایر نرم‌افزارهائی که حریم خصوصی در آنها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آنها وجود دارد را نخواهد داشت.

کارشناسان معتقدند راه اندازی سامانه شاهکار به معنای آن است که اصلاح مشخصات مالکان خطوط و هویت مالکین خط و غیره که وظیفه اپراتور است به طریقی دیگر و با دریافت هزینه از کسب و کارها انجام می شود.

در واقع زور حاکمیت به اپراتور و بانک و … نمی رسد بنابراین فشار را به مردم و کسب و کارها تحمیل می کند تا کم کاری آن بنگاه های بزرگ از این طریق جبران شود.

تنها کسب و کارهای منطقی امکان اتصال دارند

معاون وزیر ارتباطات از امکان اتصال و دسترسی برخی کسب وکارهای اینترنتی به سامانه احراز هویت کاربران (شاهکار) درجهت جلوگیری از کلاهبرداری ها و جعل هویت در فضای مجازی خبر داد.

امیر ناظمی با بیان اینکه امکان اتصال و دسترسی به سامانه احراز هویت کاربران اینترنت تنها برای کسب و کارهای خرید و فروش آنلاین، فین تک ها و کسب و کارها و اپلیکیشن‌های مالی فراهم است، اظهار کرد: تنها کسب و کارها و استارت‌آپ هایی که درخواست منطقی و ضروری داشته باشند مجاز به اتصال به سامانه شاهکار خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه برخی کسب و کارهای اینترنتی و اپلیکیشن‌ها برای شناسایی کاربرانشان نیاز دارند که از هویت کاربرانشان آگاه شوند، افزود:  ما امکان دسترسی به سامانه احراز هویت را برای این کسب و کارها فراهم کرده‌ایم تا از این طریق بتوان جلوی برخی کلاهبرداری‌ها و یا جعل هویت و نشانی را در فضای مجازی گرفت.

ناظمی با بیان اینکه سامانه شاهکارسامانه احراز هویت کاربران در فضای مجازی است که یک سرویس حاکمیتی است که اطلاعات خدمات دولت را جابه جا می‌کند، ادامه داد: امکان دسترسی به سامانه شاهکار، به این معنی نیست که بخواهیم کاربران را برای استفاده از هر سرویسی در فضای مجازی، احراز هویت کنیم.

ما معتقدیم این موضوع سبب محدودیت فعالیت کاربران می‌شود و ما به آن اعتقادی نداریم.

خدمات پیشین با دریافت هزینه انجام می شوند!

کارشناسان معتقدند فعال شدن شاهکار به معنی آن است که اصلاح مشخصات مالکان خطوط و هویت مالکین خط و … که وظیفه اپراتور است به طریقی دیگر و با دریافت هزینه از کسب و کارها انجام می شود!

علی فارمد،  عضو انجمن فین تک ایران در گفت و گو با جهان صنعت نیوز اظهار کرد: در رابطه با شاهکار نکات بسیاری وجود دارد. نخست آنکه هنوز دسترسی برای تمامی فین تک ها فراهم نشده است.

در واقع تاجایی که من اطلاع دارم فقط یک کسب و کار فین تکی موفق شده سرویس شاهکار را دریافت کند.

او افزود: به نظر من آقای ناظمی نکته درستی را مطرح کرده اما مشکل اینجاست که نهادهای نظارتی پس از طرح شکایت و روی کار آمدن پرونده ها آنها را به تمامی کسب و کارهای مختلف فین تکی تعمیم داده و این رویکرد را تغییر خواهند داد.

به ویژه آنکه آقای ناظمی عنوان نکرد که بر اساس کدام شرایط و ضوابط کسب و کارها می توانند سرویس شاهکار را دریافت کنند و مرجع تصمیم گیری و شاخص این تصمیمات چیست؟

عضو انجمن فین تک تاکید کرد: به بیان دیگر تشخیص اینکه یک کسب وکار برای اتصال به سرویس شاهکار مناسب است یا خیر را کدام نهاد و قانونی ارزیابی می کند؟

از سویی دیگر مشکل دیگر شاهکار آن است که بسیاری از کاربران از خط تلفنی که به نام دیگران است استفاده می کنند و این امر کارایی سرویس را تضعیف می کند.

او با اشاره به اینکه کسب و کارها می بایست برای استفاده از شاهکار کارمزد پرداخت کنند بیان کرد: در واقع فعال شدن این سرویس به معنی این است که اصلاح مشخصات مالکان خطوط و هویت مالکین خط و … که وظیفه اپراتور است به طریقی دیگر و با دریافت هزینه از کسب و کارها انجام می شود!

فارمد تاکید کرد: شاید بتوان این گونه تفسیر کرد که زور حاکمیت به اپراتور و بانک و … نمی رسد بنابراین فشار را به مردم و کسب و کارها تحمیل می کند تا کم کاری آن بنگاه های بزرگ از این طریق جبران شود.

دانش و فناوری
شناسه : 23674
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا