توسعه تکنولوژی یک الزام است

جهان صنعت نیوز – بهناز آریا – امروزه دنیای فناوری اطلاعات و تکنولوژی به شدت وابسته به آمریکا بوده و بسیاری از شرکت های بزرگ این کشور به دلیل تحریم ها و سیاست های دولت آمریکا، خدمات رسانی خود را به برخی کشورها قطع کرده اند.

به عنوان نمونه گوگل امکان استفاده از سیستم عامل اندروی برای گوشی های هواوی را ممنوع کرده است و هواوی با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه شده است.

به طور کلی هر کشوری می بایست تلاش کند تا توانمندی های خود را در حوزه تکنولوژی تقویت کرده و گسترش دهد.

برخی از تکنولوژی ها انحصاری هستند

با اینهمه باید پذیرفت که برخی موارد و تکنولوژی ها در برخی از کشورها انحصاری هستند. به طور مثال شرکت های اینتل و گوگل انحصاری بوده و تکنولوژی بسیار قدرتمند و پیشرفته ای دارند.

به همین روی بیشتر کشورهای دنیا تا حدود آسیب پذیری هایی نسبت به غول های تکنولوژی و کشورهای تابعه آن دارند. هر کشوری در دنیا تلاش می کند تا این آسیب پذیری ها را کاهش داده و تکنولوژی خود را گسترش دهد.

ایران نیز نه به خاطر تحریم ها بلکه به خاطر اینکه سطح تکنولوژی خود را توسعه دهد می بایست تلاش کند تا برخی از نرم افزارها، فناوری ها و تکنولوژی ها را با استفاده از تجارب جهانی و استفاده از دانش و تکنولوژی جهانی تولید کند.

البته شرط این اقدام آن است که از تجارب جهانی برای انتقال تجربه استفاده شود. به هر روی استقلال در برخی موارد مانند سیستم عامل گوشی های هوشمند برای آن کشورهایی که توانایی لازم را دارند ضروری است.

اکنون گوگل چین را تحریم کرد، درآینده ممکن است شرکت های مهم و برتر دیگری در حوزه تکنولوژی کشور ما یا چین را تحریم کنند.

ساخت سیستم عامل هوشمند بسیار مشکل است

نکته اینجاست که تولید سیستم عامل تلفن های هوشمند کار بسیار پیچیده ای است و یک شبه اتفاق نمی افتد.

البته در صورت تولید تکنولوژی های بومی نیز نمی بایست آنها را به کاربران تحمیل کنیم، ما می توانیم از نرم افزارها و تکنولوژی هایی که توان تولید آنها را داریم شروع کنیم.

به طور مثال توانایی تولید آنتی ویروس ها را داریم و در ساخت فایروال خوب عمل کرده ایم. بنابراین از مواردی که حساسیت بیشتری دارند و دست یافتنی هستند شروع می کنیم.

این امر حمایت دولت و مردم را نیاز دارد و می بایست تکنولوژی های داخلی به تدریج به بلوغ برسد و سپس در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، آنهم به صورتی که اختیار انتخاب داشته باشند.

استاد فناوری اطلاعات

دانش و فناورییادداشت
شناسه : 31349
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا