رییس اتحادیه کفاشان در گفتگو با جهان صنعت نیوز خبر داد:

گرانی ۳۰ درصدی مواد اولیه

جهان صنعت نیوز| نوسان بازار ارز و عدم انسجام تیم اقتصادی دولت شرایطی را به وجود آورده که نه تنها مصرف کنندگان بلکه تولیدکنندگان نیز در شرایط خوبی به سر نمی برند. از این رو با وجود اینکه حدود دو هفته از دومین ماه سال ۹۸ می گذرد، هنوز فعالیت اصناف و فعالان بازار به طور جدی آغاز نشده است و تولیدکنندگان از شروع به کار خودداری می کنند چرا که با امتناع واردکنندگان بزرگ برای فروش مواد اولیه روبرو هستند.

 در همین خصوص رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز با بیان اینکه در حال حاضر عرضه کنندگان مواد اولیه از فروش کالا به تولیدکنندگان خودداری می کنند،  به «جهان صنعت نیوز» گفت:  به دلیل نابسامانی بازار ارز، فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی به سر می برند.

رسول شجری اظهار کرد: همیشه در ابتدای سال مشکلاتی در خصوص تامین مواد اولیه وجود دارد اما در سال جاری با توجه به آشفتگی موجود در بازار ارز و همچنین عدم همکاری عرضه کنندگان مواد اولیه با واحدهای تولیدی، هنوز فعالیت تولیدکنندگان به صورت جدی آغاز نشده است.

وی افزود: در حال حاضر نقدینگی بنگاه های تولیدی نیز به شدت کاهش پیدا کرده است. بنابراین تعداد اندکی از واحدهای تولیدی قادر به تولید کالا هستند.

این فعال بازار با بیان اینکه از بهمن ماه سال گذشته با معرفی برخی واردکنندگان مورد اعتماد به وزارت صمت به دنبال حل چالش تامین مواد اولیه بودیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم طی روزهای آینده با همکاری وزارت صنعت این مشکلات تا حدی حل شود.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، امسال تولیدکننده ها سال سختی دارند. از این رو از شروع به کار خودداری می کنند.

شجری با بیان اینکه  دولت باید هرچه زودتر برای تامین مواد اولیه این صنف تدبیری بیندیشد، گفت: در پی نوسان نرخ ارز و عدم نظارت کافی، مواد اولیه در سال جاری با افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی روبرو شده است.

به گفته وی، هزینه دستمزد کارگران، حامل های انرژی، اجاره مغازه ها و … به شدت با افزایش روبرو شده اما با وجود اینکه افزایش دستمزد در سال جاری چندان کمکی به قدرت خرید مصرف کنندگان نمی کند، مشکلات تولیدکنندگان را مضاعف کرده است.

فقط شعار ندهید!

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز خطاب به مسوولان گفت: به جای شعار دادن، عملا از بخش تولید حمایت کنید تا در سال جاری بیش از این با افزایش آمار بیکاری روبرو نشویم.

شجری با بیان اینکه صنف کیف و کفش اشتغالزایی بالایی دارد، اظهار کرد: شرایط ارزی و سو استفاده برخی واردکنندگان بزرگ از وضعیت موجود، منجر به  اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده شده است.

وی با بیان اینکه هزینه تامین مواد اولیه برای برخی واحدهای تولیدی از دلار ۱۴ هزار تومانی هم بیشتر در می آید، افزود: عرضه کنندگان مواد اولیه هستند که این روزها قیمت را تعیین می کنند.

این فعال بازار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مغازه ها چند درصد قیمت کیف و کفش را در سال جاری افزایش داده اند، گفت: بازار در حال حاضر در رکود به سر می برد چرا که اصناف با عدم استقبال مشتریان به دلیل کاهش قدرت خرید روبرو هستند.

به گفته شجری، اگرچه هزینه ها برای تولیدکنندگان افزایش یافته است اما اصناف برای افزایش قیمت خیلی نمی توانند مانور دهند چراکه استقبالی برای خرید وجود ندارد. از این رو تنها درصد کمی افزایش قیمت در بازار کیف و کفش اتفاق افتاده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 16581
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا