پایان مچینگ بازی فولادی‌های بورس

جهان صنعت نیوز|  بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از این پس عرضه برخی ورق‌های فولادی در سیستم مچینگ (سیستم عرضه مازاد) حذف خواهد شد . موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی را به همراه داشته به گونه‌ایکه تولیدکنندگان لوله و پروفیل که مهمترین متقاضیان ورق‌های عرضه شده از سوی بزرگترین فولاد ساز کشور هستند معتقدند معاملات صورت گرفته در سشیستم مچینگ به واسطه تبعیت  از نرخ گذاری بورس کالا و همچنین تحت الشعاع قرار گرفتن کشف قیمت با تغییرات عرضه از سوی تولید کننده انمحصاری روند معاملات را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین با حذف عرضه در مچینگ امکان عرضه مستقیم محصولات به تولیدکنندگان صنایع پایین دستی فراهم شده و در نتیجه شاهد حذف دلالان و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه خواهیم.

عرضه مستقیم ورق به صنایع پایین دستی

امیر حسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل در گفتگو با «جهان صنعت» در خصوص خروج ورق ازسیستم مچینگ اظهار داشت: در سیستم مچینگ  فیمت عرضه از نرخ کشف شده در بورس کالا تبعیت می‌کند، اما مشکل اساسی در عرضه خارج از بورس کالا و به صورت مچینگ نحوه قیمت گذاری است. چراکه تولید ورق از سوی فولاد مبارکه صورت می‌گیرد و رقابتی بین تولیدکنندگان در هنگام عرضه وجود ندارد . بنابراین نوسان و تغییر میزان عرضه از سوی فولاد ساز به افزایش قیمت منجر شده و این در حالیست که مچینگ نیز با استناد از این روند قیمتی معامله می‌شود که در برخی از مواقع بسیار بالاتر از نرخ واقعی است.

وی در ادامه افزود: در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار محصولات فولادی بازه زمانی ۲ هفته‌ای برای بررسی خروج برخی محصولات ورق از سیستم مچینگ تعیین شده که در صورت اجرایی شدن تولید کننده نسبت به عرضه محصولات بدون واسطه به صنایع پایین دستی اقدام می‌کند.

کاوه در پاسخ به اینکه آیا عدم عرضه در بورس زمینه ساز بازار سیاه و افزایش قیمت نخواهد شد، گفت: قطعا روند تعیین قیمت بر اساس دستور العمل‌هایی خواهد بود که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تنطیم بازار ارائه می‌شود. ضمن آنکه به واسطه شفاف بودن میزان تولید و عرضه  فولاد مبارک در بورس و همچنین نظارت دولت امکان تخلف وجود نخواهد داشت.

وی افزود: باید توجه داشت که حضور در بورس کالا شرایط سهل و آسانی نداشته و بسیاری از شرکت‌های تولیدی به ویژه صنایع کوچک تمایلی برای خرید از طریق بورس ندارند و همین موضوع باعث افزایش فعالیت دلالان در بورس کالا برای عرضه محصولات در بازار آزاد شده است . .

دبیر سندیکای لوله وپروفیل در خصوص اینکه نرخ گذاری دستوری در اقتصاد آزاد جایگاهی نداشته و آیا آسان سازی شرایط برای حضور تمامی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی هزینه کمتری را برای تولید و اقتصاد ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: قاعدتا بورس بهترین مکان برای شفاف سازی است، اما رقابت در بورس کالا زمانی حاصل خواهد شد که شاهد تعدد عرضه کنندگان و متقاضیان باشیم . این در حالیست که در بحث ورق تولید انحصاری زمینه رقابت کامل را فراهم نخواهد کرد و عرضه کننده قادر خواهد بود نرخ گذاری را متناسب با میزان عرضه تغییر دهد .. بنابراین در شرایط کنونی عرضه مستقیم ورق به صنایع پایین دستی مطابق با دستور العمل‌های قیمت گذاری بهترین راهکار برای حذف دلالان و بازارسازی خواهد بود.

جلوگیری از تخلفات احتمالی میزان عرضه و کشف قیمت‌ها

در رابطه با خروج فولاد از بورس کالا که واکنش‌های زیادی را در بین فعالان حوزه فولاد داشته جعفر سرقینی معاونت معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: عرضه فولاد در بورس کالا هیچ گاه متوقف نخواهد شد و تنها برای حذف تخلفات احتمالی در زمینه قیمت گذاری و حذف دلالان برخی از انواع ورق‌های فولادی از این پس خارج از سیستم مچینگ (سیستم عرضه مازاد) معامله خواهند شد به گونه‌ایکه نیاز ورق خشی از صنایع کشور، به صورت مستقیم از طرف تولیدکنندگان تأمین خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: البته معاملات این ورق‌ها از سوی تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان نیز کاملاً در بورس ثبت می‌شود و قابل پیگیری است، اما عرضه کالا در تالار صورت نمی‌گیرد؛ به همین دلیل، شیوه نرخ‌گذاری نیز بر اساس نرخ بورس است و تنها معامله آن، خارج از بورس انجام می‌شود.

وی در خصوص برخی تخلفات صورت گرفته از سوی فروشندگان محصولات فولادی در بورس کالا تصریح کرد: اینکه برخی تولیدکنندگان فولادی، با کاهش عرضه و ارائه محصول به مشتریان خاص تخلف می‌کنند، دور از انتظار نیست، اما  وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا سیستم را به گونه‌ای تعریف کرده‌اند که اینگونه تخلفات به کمترین میزان خود برسد . اگرچه  که نظارت کافی نیز وجود دارد.

سرقینی گفت: مروری بر عملکرد نرخ‌های فروش فولاد و محصولات فولادی در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که در برخی مقاطع زمانی، قیمت فولاد کاهشی بوده و  فولاد تنها محصولی که چنین روندی را طی کرده، است؛ البته  ممکن است برخی از تولیدکنندگان تمایل داشته باشند تا در زمینه قیمت یا عرضه محصول تخلفاتی صورت دهند، اما دستورالعمل‌ها عموماً این اجازه را نمی‌دهند.

اقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 23093
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا