روند صادرات قیر تسهیل شد

جهان صنعت نیوز| مسعود جبرائیلی افزود: از انجا که در زمان تحریم، مشتریان خارجی برای خرید قیر از طریق بورس کالا اقدام نمی‌کنند و روند مراجعه مشتریان خارجی قیر به بورس کالا به ویژه از آبان ماه تقریبا به صفر رسیده؛ به همین دلیل تا اطلاع ثانوی الزام صادرات قیر از طریق بورس کالا تعلیق شد.

وی با تاکید براینکه اعتقاد کامل به تامین نیاز داخل از طریق بورس کالا داریم افزود: از نظر ما بورس کالا سازوکاری شفاف برای تأمین درخواست مصرف کنندگان به شمار می‌رود، اما سازوکار صادرات قیر در زمان تحریم باید متفاوت و متناسب با شرایط موجود باشد.

مدیرعامل بزرگترین تولید کننده قیر کشور با بیان اینکه در شرایط کنونی، صادرات قیر از طریق بورس کالا مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، ادامه داد: اکنون با تحریم‌های همه جانبه آمریکا مواجه ایم که در این شرایط هیچ مشتری خارجی تمایل ندارد از طریق بورس کالا، قیر ایران را بخرد.

جبراییلی اضافه کرد: باید برای شرکت‌های تولیدی و صادرکنندگان در زمان تحریم راهکار‌های ویژه‌ای ارائه کنیم تا صادرات و تولید با مشکل مواجه نشود.
وی با اعلام اینکه مشتریان خارجی نگران «خرید شناسنامه‌دار» از ایران هستند، تصریح کرد: برای مدیریت صادرات قیر و گذار از دوران تحریم باید صادرات این محصول، خارج از بورس انجام شود، اما تامین نیاز داخل می‌تواند همچنان از طریق بورس کالا تداوم یابد.

مدیرعامل نفت پاسارگاد افزود: اکنون برای تعیین قیمت وی. بی (ماده پایه تولید قیر) و همچنین سایر خرید و فروش‌های داخلی، از بورس کالا استفاده می‌کنیم که روندی مطلوب است.

جبراییلی بابیان اینکه در تامین قیر مورد نیاز داخل هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد و تامین داخل همچنان در اولویت است افزود: اکنون پتروشیمی‌ها می‌توانند صادرات خود را از طریق سازوکار خارج از بورس کالا انجام دهند که این شیوه می‌تواند به صادرات قیر نیز تسری یابد.

مدیرعامل نفت پاسارگاد اضافه کرد: این موضوع در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت به صورت کاملا کارشناسی بررسی شد که در نهایت این معاونت، موافقت خود را با فروش قیر صادراتی با منشاء فاکتور‌های خرید «وکیوم باتوم» (ماده پایه تولید قیر) بورس اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هیئت وزیران تصمیم گیری درباره صادرات قیر را به وزارت نفت واگذار کرده است، ادامه داد: در ۲۴ دی ماه معاونت برنامه ریزی وزارت نفت بخشنامه مربوط به الزام نبودن عرضه قیر صادراتی در بورس کالا را به گمرک ابلاغ کرده است.

مجموع صادرات قیر کشور در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۷۶۳ هزار تن بود. از ابتدای امسال تا پایان آذر نیز ۲ میلیون ۸۳۸ هزار تن قیر صادر شده است.

اخبار برگزیده
شناسه : 10483
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا