ضرورت بازنگری در تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه

جهان صنعت نیوز| با اینکه انتظار می رفت حجم تجارت ایران و ترکیه در سال گذشته میلادی به بیش از ۱۲ میلیارد دلار برسد اما این اتفاق نیفتاد. حجم تجارت میان ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۸ به حدود ۹ میلیارد دلار رسید که اگرچه با احتساب مواد نفتی و انرژی به نفع ایران بود اما نسبت به گذشته با روند کاهشی مواجه شد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ با توجه به سیاست گذاری های اقتصادی صورت گرفته بین دو کشور، رقم تجارت بین دوکشور ۲۲ میلیارد دلار بود .

از طرفی آمار تجارت ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۷ نشان می دهد که از حدود ۴۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار صادراتی که در سال ۹۷ انجام شد، حدود ۲۴ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه انجام شده است اگرچه صادرات ایران به هشت کشور امارات، ترکیه، ترکمنستان، روسیه، قطر، ارمنستان، قزاقستان و تاجیکستان کاهش یافته است. همچنین از مجموع ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار کل واردات کشور در ۱۲ ماه سال گذشته، ۲۷ درصد واردات از کشورهای همسایه انجام گرفته است در حالی که بر اساس آمارها،  واردات ایران از ۱۰ کشور امارات، ترکیه، پاکستان، عراق، ارمنستان، آذربایجان، کویت، افغانستان، ترکمنستان و قطر، از ۱۲ تا بیش از سه هزار و ۴۰۰ درصد به‌نسبت سال ۹۶ کاهش یافته است. بر این اساس در حالی تجارت ایران و ترکیه به تازگی با تحولات جدیدی از سوی آمریکا روبرو شده که در سال گذشته نیز روابط تجاری دو کشور روند افزایشی نداشته است.

در همین خصوص رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه به «جهان صنعت نیوز» گفت: کاهش حجم تجارت ایران و ترکیه به تحولات اقتصادی منطقه ای و مشکلات نقل و انتقالات بانکی مربوط می شود و ارتباطی به تحریم ها ندارد.

رضا کامی افزود: حدود ۷ سال پیش یعنی دقیقا زمانی که ایران در اوج تحریم های جهانی قرار داشت، روابط تجاری ایران و ترکیه به بالاترین سطح خود یعنی ۲۲ میلیارد دلار رسید. بنابراین در حال حاضر که تحریم ها تنها به صورت یک جانبه از سوی آمریکا اعمال می شود، نگرانی از بابت کاهش روابط تجاری وجود ندارد.

وی با اشاره به چالش های پولی و بانکی بیان کرد: در حال حاضر نقل و انتقالات پولی بین دو کشور کم و بیش انجام می شود اما با سخت گیری هایی همراه است. اما با وجود اینکه بانکهای ترکیه برای همکاری با ایران احتیاط می کنند، نمی توان گفت که این موضوع بر حجم روابط تجاری دو کشور تاثیر اساسی دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه با تاکید بر بازنگری در تعرفه ترجیحی دو کشور اظهار کرد: در دیدارهای رسمی مقامات بلندپایه ایران و ترکیه، صحبت هایی در مورد بازنگری در تعرفه ترجیحی مطرح شده که اگر این اتفاق بیفتد، بخش زیادی از مشکلات و موانع تعرفه ای از بین خواهد رفت و روان سازی در تجارت خارجی اتفاق خواهد افتاد.

به گفته کامی، ایران و ترکیه شرکا و همسایه های قدیمی هستند که راه های مختلف حمل و نقل بین آنها جاری است. از این رو دولتمردان و مسوولان دو کشور باید افزایش روابط تجاری دوجانبه را به طور جدی جزو اهداف کاری خود قرار دهند تا از این پس شاهد افزایش حجم تجارت با ترکیه باشیم.

وی تاکید کرد: بازنگری در تعرفه ترجیحی به شدت بر توسعه روابط تجاری تاثیرگذار است. در این خصوص باید به این نکته توجه داشت که موانع خارج از منطقه و حاشیه ای نمی تواند بر روابط تجاری دو کشور سایه بیندازد. در نهایت باید اعلام کرد که  با توجه به دیدار روسای جمهور دو کشور در آنکارا و همچنین مذاکرات مقامات ارشد ایران و ترکیه در محل های مختلف، نوید افزایش حجم تجارت دو کشور وجود دارد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 15521
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا