پدر صنعت نوین آذربایجان و دومین مدیرعامل شرکت مس درگذشت

جهان صنعت نیوز| «محمدتقی توکلی» در دهم دی‌ماه ۱۳۱۰ در خانواده‌ای تاجرپیشه و اهل صنعت به‌دنیا آمد. او که آخرین فرزند از ۷ فرزند حاج علی عسگر توکلی، مالک کارخانه کبریت‌سازی توکلی، بود تحصیلات ابتدایی‌اش را در تبریز سپری می‌کند و برای ادامۀ تحصیل راهی تهران می‌شود و در دبیرستان البرز یا کالج امریکایی‌ها تحصیلات دورۀ متوسطه را به پایان می‌رساند.

وی سپس برای ادامۀ تحصیل راهی امریکا می‌شود و در یکی از دانشگاه‌های ایالت میشیگان، لیسانس خود را در رشتۀ مکانیک می‌گیرد. با فوت پدرش در سال ۱۳۳۷ به ایران بازمی‌گردد و از این‌جا تاریخ ۲۰سالۀ صنعتیِ محمدتقی توکلی آغاز می‌شود.

به عهده گرفتن مدیریت کارخانۀ کبریت‌سازی پدر و تلاش برای مدرن‌سازی آن، تأسیس کارخانۀ نئوپان، ایدم، کمپرسورسازی، پمپ ایران، موتوژن و در نهایت، شاهکار فعالیت‌های صنعتی‌اش «ماشین‌سازی تبریز»، فقط نمونه‌هایی از تلاش‌های ۲۰سالۀ توکلی بعد از ورودش به ایران در سال ۱۳۳۷ است.

«محمدتقی توکلی» در سال ۱۳۵۴ و بعد از دورۀ مدیرعاملی دکتر «رضا نیازمند» به عنوان دومین مدیرعامل شرکت سهامی معدن مس کرمان انتخاب شد. از مهمترین رخدادهای دوره دو ساله مدیرعاملی مهندس توکلی بر شرکت مس می‌توان به ملی شدن صنعت مس در سال ۱۳۵۶، پیشرفت بیش از ۸۵ درصدی مجتمع مس سرچشمه و آغاز فعالیت‌های اکتشافی در معدن مس سونگون اشاره کرد.

صنعت و معدن
شناسه : 10249
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا