وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تولید مس کاتد رکورد زد

جهان صنعت نیوز| رضا رحمانی با اعلام این خبر ، بیان کرد: پیش از همه چیز، ابتدا باید بپذیریم که در جنگ تمام عیار اقتصادی و رسانه‌ای قرار داریم و باتوجه به این شرایط در تصمیمات تغییر ایجاد می‌شود و ضرورت دارد متناسب با تهاجم دشمن، دفاع کرده و اجازه توقف تولید را ندهیم.


وی با بیان اینکه هدف جنگ اقتصادی سقوط کارخانجات است، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها در فرمایشات‌شان به حفظ تولید و اشتغال تاکید کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: وجود همدلی و همت جمعی، استفاده از توان مردمی و تفویض اختیارات به استانداران و بخش خصوصی اصلی‌ترین شروط پیروزی در جنگ اقتصادی و فتح قله‌هاست.

رحمانی با تاکید بر نقش معدن در شرایط تحریم، خاطرنشان کرد: معتقدم بخش معدن شاه بیت و پتانسیل بی‌بدیل در کشورمان است که کمترین آسیب‌پذیری را در زمان تحریم دارد؛ از این رو انقلاب معدنی را باید شروع کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش تولید صنایع معدنی ۲۰ میلیارد دلار است، گفت: اوایل انقلاب تعداد معدن حدود ۱۹۵ واحد بود که اکنون به حدود ۱۰ هزار واحد رسیده است.

وزیر صمت با بیان اینکه رفع خودکفایی در بخش‌های مختلف از اولویت‌های ماست، اظهار کرد: خوشبختانه در بخش فولاد به خودکفایی رسیده‌ایم و به دنبال راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت برای تولید مواد اولیه آلومینیوم و خودکفایی در این زمینه هستیم.

وی در رابطه با نقش معادن در توسعه روستاها، خاطرنشان کرد: باتوجه به قرارگیری معادن در روستاها، ایجاد واحد‌های بهره‌برداری از معادن منجر به توسعه مناطق محروم می‌شود. معتقدم با راه‌اندازی پروژه ذوب و ایجاد شهرک تخصصی مس شاهد توسعه ورزقان خواهیم بود.

رحمانی در خصوص میزان اشتغال‌زایی صنایع معدنی نیز بیان کرد: ۱۳۰ هزار نفر در بخش معدن و ۶۵۰ هزار نفر در بخش صنایع معدنی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که اشتغال پایدار به شمار می‌رود.

وی درباره ذخایر قطعی مس ورزقان، گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی، مس ورزقان ۳۸۰ میلیون تن ذخایر قطعی داشت که این آمار به ۸۹۰ میلیون تن رسیده و برای ۴۰ سال آینده مشکلی بابت استخراج مس از این معدن نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: به تازگی ذخایر سنگ آهن در مرکز ایران نیز حدود دو سه برابر شده است، ذخیره پنج هزار تنی فولاد در اوایل انقلاب هم به ۳۳ میلیون تن رسیده است.

وزیر صمت با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی، گفت: ضرورت دارد زنجیره تبدیل مس به کنسانتره، سپس کاتد مس و فراوری آن در صنایع پایین دستی فراهم شود؛ چرا که تشکیل این زنجیره ارزش افزوده دارد. برای جلوگیری از خام‌فروشی ما عوارض صادرات خام‌فروشی را همه ساله افزایش می‌دهیم.

وزیر صمت به ضرورت ایفای نقش صنعت در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: مس سونگون ورزقان در پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان ایفای نقش می‌کند.

وی با بیان اینکه ورود فناوری و استارتاپ ها به صنعت مهم است، اظهار کرد: وجود مس ورزقان فرصت خوبی برای دانشگاه صنعتی سهند بوده که با این معدن تفاهم نامه منعقد کرده و همکاری داشته باشد.

رحمانی در پایان با تاکید بر ضرورت توجه به تولید داخل در صنایع معدنی، گفت: ۲۴۰۰ قطعه مورد نیاز در مس سونگون تولید داخل شده که کار ارزشمند است.

صنعت و معدن
شناسه : 12565
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا